É
Vi ska ta bort en innervägg i vardagsrummet för att få det större. Enligt orginalritningar (och vad jag fått berättat) så fanns inte denna vägg från början. Då kan man ju tycka att det bara är att riva väggen, men kan den ha blivit bärande med tiden eftersom övervåning är inredd? Vet inte om den varit det alltid eller om det är ett senare påhitt.

Väggen är det röda strecket på ritning nedan. Den sitter ca 2m in från yttervägg (den vid altanen)

Övervåningen tror jag benämns 1/2 våning, eller inredd vind. Det är 1,9m i tak i mitten och sen kanske fort sluttande tak. Jag tänker att om nu takstolen var självbärande så var det kanske när vind/övervåning var oinredd? Kan belastning ha ökat nu när man kan möblera och vistas där uppe, och att innerväggen kanske därför behövs ändå? Eller är inredning obetydlig i sammanhanget?

Att det skulle svikta är inget vi bryr oss om då vi sällan vistas där uppe längre, och sen är det typ huntonit-skivor i taket så inga gipsskarvar eller liknande som spricker.

Takstolen har jag kommit fram ser ut enligt bild. Underarmen är 50x170mm. Spännvidd ca 7m? De sitter ungefär cc 96cm. Huset byggt på 60-talet. Plåttak.
Skulle helst slippa en limträbalk...

Illustration av en takkonstruktion som visar takstolens utformning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplan över husets bottenvåning med markerad röd linje som visar väggen som ska rivas mellan vardagsrum och matplats. Altan och kök visas också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planskiss visar en våning i ett hus med mått för väggar och rumsindelning. En vägg, markerad med röda streck, mellan kattvind och öppet utrymme ska rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Mellan köket och matplatsen är det en streckad linje på ritningen. Sitter det en balk i taket där?

Edit: Förtydligande
 
Redigerat:
É
BirgitS BirgitS skrev:
Mellan köket och matplatsen är det en streckad linje på ritningen. Sitter det en balk i taket där?

Edit: Förtydligande
Nja, vet inte. Se bifogad bild på nedsänkningen. Väldigt smal balk sådana fall, men visst avståndet är kanska kort… men skulle den vara fäst i skorsten då? (Öppna balkarna på bild är stora för syns skull, att de skulle försöka se ut som timmer tror jag).

Skickar med hela huset samt original som nån kladdat på.

Nedsänkning med synliga stora balkar och en röd gardin, foto taget inomhus vid en dörrkarm och trappa till övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning av ett hus som visar vardagsrum, matplats, kök, hall, badrum och altan. Balkar är tillagda för att illustrera konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av ett hus med markeringar för rum som vardagsrum, sovrum, kök, hall, tvättstuga och skorsten, samt handskrivna noteringar och tillägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Med den typen av takstolar brukar det vara en bärande vägg under som går ungefär under taknocken. Men Huset är smalt och då behövs det inte alltid. Strecklinjen skulle kunna vara för att markera hur mycket som är öppet upp.

Fackverkstakstolar, som är självbärande, ser ut som W.

Har du några tekniska ritningar, t.ex. sektionsritning?

Jag rekommenderar att du anlitar en byggkonstruktör.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
É
BirgitS BirgitS skrev:
Med den typen av takstolar brukar det vara en bärande vägg under som går ungefär under taknocken. Men Huset är smalt och då behövs det inte alltid. Strecklinjen skulle kunna vara för att markera hur mycket som är öppet upp.

Fackverkstakstolar, som är självbärande, ser ut som W.

Har du några tekniska ritningar, t.ex. sektionsritning?

Jag rekommenderar att du anlitar en byggkonstruktör.
Det är jag som gjort den digitala ritningen i samband med bygglov när jag byggt ut huset. Det är bara för att markera att det är öppet uppåt.
Inga tekniska ritningar. Bara denna sektionsritning men den säger inte så mycket.

Digital sektionsritning av ett hus med en pil som markerar öppet uppåt och en markering på 240 cm invändig höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Där brukar det vara utritat en vägg på entréplanet om en vägg är nödvändig för konstruktionen.

På 60-talet hade man sällan den typen av takstolar om det inte var meningen att vinden skulle kunna inredas.
 
É
BirgitS BirgitS skrev:
Där brukar det vara utritat en vägg på entréplanet om en vägg är nödvändig för konstruktionen.

På 60-talet hade man sällan den typen av takstolar om det inte var meningen att vinden skulle kunna inredas.
Jag ska snart ta bort osb/gips på ena sidan av innerväggen. Kan det ge en ledtråd hur den är uppbyggd kanske…

Träguidens lathund säger att en ramverkstakstol på 7m så ska man ha 45x195mm underarm. Står inget om cc men man kanske kan anta 120cm? Jag har ju 50mm breda samt cc 96cm, så även om mina bara är 170mm kanske det funkar ändå eftersom de är tjockare och tätare?
 
É
Fast de visar en innervägg i mitten. Sådana fall är man ju väldigt långt ifrån att uppfylla kraven, om de menar att man ska ha det.
Och där ser man att det är cc 120cm, fast det kvittar ju om man ska ha en bärande vägg mitt i.

Byggritning av en ramverkstakstol med märkningar av innervägg i mitten, hanband, stödbensplacering och olika måttangivelser samt ett snözonval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Nu har jag rivit allt utom reglarna. Som man ser på golvbilden har man byggt väggen ovanpå den gamla parketten, vilket jag tycker bekräftar att väggen gjorts i efterhand.

Sen tycker jag inte man skulle gjort som närbilden vid taket om det var en bärande vägg, å andra sidan så kvittar det kanske vid ändarna?

Om nu väggen behövs för att man inrett vinden i efterhand (vilket jag inte vet), kommer den utan väggen att kollapsa av sin egen vikt, eller när man går där uppe, eller är det bara att det kommer gunga mer än vad man normalt vill i en bostad?

Ett stöd mitt i under nocken (som verkar vara det vanligaste) har det i alla fall aldrig varit.

Öppen trästomme med synliga reglar och kablar, står ovanpå parkettgolv. Delvis rivet rum med verktyg och tapetserat väggparti intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träreglar ovanpå gammal parkettgolv med kablar och en bit vit list bredvid en bryt- och hammarenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av hörn med träreglar och tak där väggen är byggd ovanpå gammal parkett; diskussion om bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Jag fick tag på förrförra ägarna som byggde denna innervägg. De säger att vinden var inredd redan på den tiden. Så väggen ska inte vara bärande.

Någon som kan förklara hur detta går ihop? När man söker på liknande takstolar verkar det alltid behövas en bärande vägg i mitten. Så hur kan vi klara oss? Eller är det just det att det bara sviktar lite mer uppe?

Förutom att underarm är 50x170mm cc 96cm så är det på undersidan någon råspont och sen takskivor. Och på ovansidan är det uppåt 30mm råspont ser det ut som under klickkolvet, fast är inte helt säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.