Tröttna rejält den här sommaren på trädet som tog upp en stor del av tomten.
Har kommit såhär långt, hur får man bort det sista? Hur går man tillväga? Klarar man det själv eller blir det bara en massa svordomar och man tillsist ringer något bättre kunnig.

Tack för svar
 
  • Nedhugget träd med flera stumpar kvar på marken, omgiven av avklippta grenar och höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en avsågad trädstubbe med kvarvarande grenar och löv spridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir till att gräva ner sig några decimeter under markyta, Såga av och borra hål i varje stängel upp med så stor borr som möjligt, fylla hålen med salt och plugga. Då dör allt och ruttnar under markyta. Att ge sig på att försöka få upp roten och dom 50 tusen smårötter finns ut i maken är nog ingen ide utan en grämaskin.
 
Finns väl två alternativ som jag själv skulle gjort.

1. Hyr motorsåg och kör bort så mycket som möjligt. Offra en kedja eller två. Lämna rötterna i marken.

2. Gräv runt om. Finns 4-5 huvudrötter som du behöver få fram. Sedan använder jag oftast järnspett och yxa för att hacka av dessa.

Sedan använder jag en stropp eller spännband och lägger över ett bildäck, sedan är det bara att dra. Har man möjlighet låna fyrhjuling eller når med bilen så funkar det för det mesta.
 
Stubbbrytare, den där lyfter du nog bort på mindre än en kvart.
 
tommib
Tigersåg med billiga blad.... Såga runt bara.

Annars är spett och spade bra också. Det är nog mer jobb än en kvart men inte mer än ett par timmar.
 
Skulle nog sagt mina förutsättningar hehe. 😂

1. Rätt kass på sådant här i allmänhet
2. Har 0 förkunskaper.
3. Har 0 verktyg (bott i huset 1 år och kompletterat med ”verktyg” när det behövts haha)

Men spade, och någon yxa, kan jag ju skaka fram och det låter fullt rimligt att jag kan lösa. Har ingen brådska men tänkte göra klart det nu närmsta veckan iaf 😬
 
tommib
Köp ett bra spett i så fall. Det har du mycket nytta av i trädgården och du kommer aldrig att slita ut det.
 
Varför slita ont, när naturen tar hand om det mesta. Ingen ide att gräva ner sig i ett jobb med fysisk kraft.
 
J jonaserik skrev:
Varför slita ont, när naturen tar hand om det mesta. Ingen ide att gräva ner sig i ett jobb med fysisk kraft.
Nej skiten ska bort så får jag se vad jag ska använda ytan till när våren kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.