D Dilato skrev:
Nunvar det ju säljarens besiktningsman så dom kanske sa att "skit i solpanelerna på taket, vi vet att det är dåligt gjort".
Inte omöjligt. Men jag har aldrig sett ett besiktningsprotokoll där innertaket på vinden inte finns med. Så ifall det inte ens är med i protokollet finns det verkligen anledning att ta sig upp på vinden och inspektera. Och står det att det är utan anmärkning får besiktningsmannen bottenbetyg. Men de kanske bara letar fuktfläckar som syns på några meters håll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
Ah, då har du ännu mindre att hämta. Om taket ändå har uppnått sin tekniska livslängd så kan jag verkligen inte se varför du skulle få ett helt nytt tak bara för att man missat med ett gäng skruvar och inte prickat takstolarna med dem. Det är dumheter att du ska få ett helt nytt tak för att ett gammalt sådat har fått några olämpliga skruvar.

Meningen är inte att dumförklara dig, bara att upplysa om att man har en väldigt långt gående undersökningsplikt vid köp av fastigheter. Vi är inte vana vid det i Sverige då man har så många skyddsnät och säkerhetslinor vid andra affärer. Jag gissar att detta är ert första hus?

Eftersom det inte är några problem nu så skulle jag mest fokusera på att trivas i huset och att en eller ett par gånger om året klättra upp på vinden och hålla ett öga på hur det ser ut. Det är en allmänt bra idé ändå att hålla reda på vinden och en hel rad andra saker för den delen. Foton kan hjälpa om de är av bra kvalitet. Hittar du vattenskador på masoniten är det inte så dumt att rita med en tuschpenna där skadan är och skriva datum. Då kan du enkelt följa hur/om det sprider sig och om det är nytt eller gammalt.

Gissningsvis är det ett tegeltak på läkt och man har masonitskivor mellan. "Tätskiktet" är då teglet, det skulle förvåna mig om ett tak som beskrivs som gammalt har duk ovan masoniten och takpapp är det inte när det ser ut så där. Se till att alla tegelpannor är hela och att taket rensas från mossa och annat bös. Börja spara för att byta ut taket eftersom det ändå har nått sin livslängd. Detta med teknisk livslängd är också mer en ekonomisk fråga (avskrivning). Ett väl underhållet tegeltak kan hålla bra mycket längre än de 50 år som ofta anges i olika dokument.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
en jag har aldrig sett ett besiktningsprotokoll där innertaket på vinden inte finns med.
Det finns med, men inget nämns om detta med skruvarna.
 
tommib
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Inte omöjligt. Men jag har aldrig sett ett besiktningsprotokoll där innertaket på vinden inte finns med. Så ifall det inte ens är med i protokollet finns det verkligen anledning att ta sig upp på vinden och inspektera. Och står det att det är utan anmärkning får besiktningsmannen bottenbetyg. Men de kanske bara letar fuktfläckar som syns på några meters håll.
Ja, det är extremt uselt att inte ha med en kallvind i ett besiktningsprotokoll. Det talar väldigt mycket för att man explicit bett besiktningsmannen att strunta i det vilket är en massiv röd flagga. Det var anledningen till att jag skrev att undersökningsplikten snarast ökar om man får en sådan formulering i ett protokoll.
 
  • Gilla
Siggelito3000
  • Laddar…
Se mitt tidigare svar. Vinden är inspekterad men han pratar bara om lite fuktrosor och annat. Inget om detta!
 
S soffiproppan skrev:
Se mitt tidigare svar. Vinden är inspekterad men han pratar bara om lite fuktrosor och annat. Inget om detta!
Det är ju inget egentligt fel att skruv går igenom, jag har samma på min vind med spik som sticker ut.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
S soffiproppan skrev:
Det finns med, men inget nämns om detta med skruvarna.
S soffiproppan skrev:
Se mitt tidigare svar. Vinden är inspekterad men han pratar bara om lite fuktrosor och annat. Inget om detta!
Jag tror då att du ändå inte har så mycket att hämta. Då visste du att det fanns problem på vinden (fuktrosor) och skulle kollat mer noga på den.

Till syvende och sist behöver det inte heller vara ett särskilt stort problem. Ni har bott där sedan 2022. Hur länge har solcellerna suttit? Du säger att det ännu inte synts till några problem. Troligen blir det inte så mycket bekymmer sen heller om det inte redan hänt något.
 
tommib tommib skrev:
Till syvende och sist behöver det inte heller vara ett särskilt stort problem. Ni har bott där sedan 2022. Hur länge har solcellerna suttit? Du säger att det ännu inte synts till några problem. Troligen blir det inte så mycket bekymmer sen heller om det inte redan hänt något.
Nej, vi har bott sedan i maj. Solcellerna installerades 2022. Taket måste ändå bytas inom några år, så det är inget jätteproblem. Var mest pga att tak-inspektören sa att vi kunde kräva tillbaka pengar, vilket de förra ägarna kunde gjort men inte gjorde. Så jag förstår att vi inte har något att hämta. Tack ni som har svarat och trevlig kväll.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är vanligt vid solcellsinstallioner att skuva igenom tätskiktet, så inget konstigt med det. Håll uppsikt på vinden och skulle det längre fram tränga in vatten så är det dags att lägga om det gamla taket, och då åker solcellerna av också. Men tills dess är mitt råd att låta allt vara och njut av villalivet 😀
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ö Öckeröhus skrev:
Det är vanligt vid solcellsinstallioner att skuva igenom tätskiktet, så inget konstigt med det. Håll uppsikt på vinden och skulle det längre fram tränga in vatten så är det dags att lägga om det gamla taket, och då åker solcellerna av också. Men tills dess är mitt råd att låta allt vara och njut av villalivet 😀
Tack fina du! Njuter verkligen. Nu är det bara att budgetera och spara till ett nytt tak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.