O
Går det att fylla upp, provtrycka och driftsätta en slinga i taget på en LKs rostfria fördelare? Dvs: om man skurvar av den blå huven på returen så att ventilen stryper helt, och justerar ned flödesventilen till på framledningen till minimum, är slingan då helt stängd/isolerad?
 
Krilleman
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Jag har köpt sådana. Situationen är att jag behöver få igång någon sorts värme, men kommer inte kunna göra alla slingor på en gång. Jag hoppades ändå kunna få igång en slinga för att ha lite värme, plugga allt annat i manifolden och sen ansluta en slinga till löpande vart efter jag får dem färdiga.

Så jag antar att frågan egentligen handlar om när jag tar bort de där propparna, och om jag då måste krångla med att tömma övriga slingor för att ansluta och fylla upp den nya?
 
Troligtvis inte, då du kan stänga på fördelarna vid inkoppling av nya slingor, blir då att fylla slingan med vatten innan på koppling för att få ut så mycket luft som möjligt från den.
 
tommib
Det är inga problem att göra som du tänkte att stänga både flödesventil och returventil. Stäng till den nya slingan bara och så ansluter du och öppnar. Anslut returen först och tryck sedan vatten via returfördelaren tills det blir fullt i tilloppsfördelaren. Förhoppningsvis kan du stänga till hela fördelaren så du inte behöver mickla med resten av systemet.
 
Krilleman
O Oldfart skrev:
Så jag antar att frågan egentligen handlar om när jag tar bort de där propparna, och om jag då måste krångla med att tömma övriga slingor för att ansluta och fylla upp den nya?
Det är ju inga bekymmer att lägga till extra slingor senare.

Det är ju bara drifta dom en efter en och spola ur luften efter respektive är ansluten.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Bra, då verkar jag ha fattat rätt. Jag är alltid lite nojjig när det gäller VVS, men nu känns det lite tryggare. Tack allihop!
 
O
tommib tommib skrev:
Förhoppningsvis kan du stänga till hela fördelaren så du inte behöver mickla med resten av systemet.
Har tänkt sätta avstängningsventil (RSK2417958) på både framledning och retur så att jag kan isolera fördelaren helt. Skall bara sluta nojja över om jag skall köra lin och pasta som jag alltid gör eller om jag skall våga mig på ett försök med Loctite 55, men sen är det bara att montera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.