Har ett hus med (svartbyggd?) altan, gammal sådan. Anledningen till att jag tror att den är svartbyggd är att den inte finns med i kommunens handlingar, trots att jag tror att bygglov skulle behövts eftersom altanen är ca 40-50 kvm stor, i bakkant ansluter den till huset, men tomten är ganska starkt sluttande och i framkant är det gissningsvis 3 m från altangolv till gräsmatta. Men som sagt, altanen har stått där länge, sannolik längre än vad preskiberingstiden är.

Vi skulle nu vilja bygga en trappa på sidan av altanen och undrar om ni tror att man behöver bygglov för det. Där trappan är tänkt att vara sluttar marken ganska brant idag, så trappan kommer nog följa markens lutning ganska så bra, men för att komma från altanen ner till gräsmattan så krävs att trappan blir ganska lång. Bifogar två bilder, en från sidan och en framifrån. Det bruna är dagens altan, det röda är trappan vi vill bygga och det grå är huset. Allt mycket schematiskt.
 
  • altan_sida.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan_fram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är troligen hur högt trappan kommer över marken. Om den någonstans sticker upp mer än 50cm (60cm i vissa kommuner) så är den bygglovspliktig. Även om den inte sticker upp mer än så så skulle jag nog kontrollera med bygglovsmyndigheten först. kanske finns någon konstig mätregel så att det räknas ända nedifrån eller så.

Om vi antar att det stämmer att altanen är mer än 10 år så kan inte kommunen tvinga dig att riva altanen, de kan därmot kräva att du söker bygglov för den och du får betala en vanlig bygglovsavgift för altanen, kommunen kan då inte avslå bygglovet för altanen.
 
hempularen skrev:
Om vi antar att det stämmer att altanen är mer än 10 år så kan inte kommunen tvinga dig att riva altanen, de kan därmot kräva att du söker bygglov för den och du får betala en vanlig bygglovsavgift för altanen, kommunen kan då inte avslå bygglovet för altanen.

Fel, kommunen kan inte kräva att man söker bygglov och om man söker bygglov i efterhand för ett svartbygge så kommer kommunen att avslå ansökan om åtgärden strider mot detaljplan och den inte kan ses som en mindre avvikelse. Det har i detta fallet ingen betydelse när svartbygget är utfört.
 
Är det inte så att efter 10 år är den olovliga åtgärden preskriberad och då krävs inget från den felande?
 
Har kollat lite mer nu mha. google. Det verkar som att man inte behöver söka bygglov efter preskriptionstiden.
 
Trappan kommer på ingen punkt vara högre än 50 cm från marken (dvs om man mäter normalt lodrätt från respektive steg etc). Däremot så kommer den ju som sagt vara ganska lång. Görs det någon bygglovs- och placeringsmässig skillnad på en snickrad trapp som sitter ihop med altanen och t ex en friliggande naturtrappa (stenar, slipers el dyl) som läggs i slänten? Får man (under förutsättning att man inte behöver påverka marknivån något väsentligt) bygga en naturtrappa var som helst på sin tomt?
 
Själva altanen var inte huvudsyftet med frågan, men jag blir lite nyfiken och måste fråga vidare.

Vi har inte byggt altanen, och inte heller de som ägde huset innan oss. Min uppskattning är att altanen är äldre än tio år, men det jag vet hundra procent säkert är att den är minst sex år. Hur som helst. Om vi kontaktar kommunen för att få bygga trappan, garage eller vad det nu må vara, och de "upptäcker" vår altan, är vi då skyldiga i och med att vi äger huset?
 
hempularen skrev:
Har kollat lite mer nu mha. google. Det verkar som att man inte behöver söka bygglov efter preskriptionstiden.
Detta har jag också hört. Men, jag har också sett någonstans (kommer inte ihåg var) att kommunen kan neka bygglov på något annat om inte svarbygget rivs först.
 
Ansvaret faller på fastighetens nuvarande ägare. Därför är det viktigt att kolla beviljade bygglov när man köper hus.

En mer elakartad variant (förhoppningsvis hypotetisk) är att man som ny ägare tar över ansvar också för olovlig rivning. Det räcker alltså inte att kolla upp huset som står på tomten idag. Dessutom bör vän av god ordning också kolla husen som stått där dessförinnan...
 
En sak till! Apropå trappan det gäller har jag ett tekniskt råd: En så här lång trappa blir väldigt jobbig att röra sig i. Avbryt hellre med en liten plattform efter ungefär vart femte trappsteg! Detta minskar också risken att ramla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.