Hej alla kunniga!
Jag fick en vattenskada i januari i år och har haft ett företag här som skulle fixa till allt. Nu är det så att jag har fått stora nivåskillnaden mellan 3 angränsande rum till hallen där den största skadan va.

Jag kan inte acceptera detta och behöver då hjälp med att på något sätt komma fram till att det inte kan anses som en återställning efter skadan. Jag gissar att nivåskillnaden in till mitt kök är närmare 17 mm från hallen om inte mer och byggföretaget har inte ens hittat lister som kan sättas med dessa nivåskillnader.

Och jag vet att man har flyt spacklat käpp rätt åt .... då golvsocklarna inte passar in under min väggpanel. På vissa ställen ligget sockeln så hårt under panelen att den pressar panelen underifrån så att den buktar ut från väggen och på andra ställen är det glipor närmare 1 cm mellan sockeln och panelen.

Entreprenören tycker att det är helt korrekt gjort vilket jag givetvis inte tycker. Denna nivåskillnad gör att jag nu måste flytspackla dom tre angränsande rummen vilket innebär att jag måste ta bort allt från golven ner till betongplattan. Och sedan bygga upp allt efter att man flytspacklat till rätt nivå. Jag har en kamin i vardagsrummet som jag gissar på att man måste lyfta bort för att kunna flytspackla under.
Detta blir en kostsam affär för mig att fixa dom angränsande rummen efter byggföretagets missar.
Bild 1. Glipan mellan sockel och panel.
Bild 2. Lösningen med en extra påltbit för att nivålisten inte räckte.
Bild 3 och 4. Hur vattenpasset visar lutningen.
Kan detta verkligen vara att man återställt skadan?
 
  • Skadad sockel med glipa mellan väggpanelen och golvlisten, vilket illustrerar nivåskillnader efter renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en nivålist mellan två golvytor med olika höjd och en extra träbit för att fylla ut höjdskillnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass placerat över golv visar lutning och nivåskillnad mellan golvbrädor, vilket belyser problemet med ojämnt underlag efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vattenpass på ett golv visar att ytan lutar, vilket indikerar en nivåskillnad eller ojämnhet efter reparation av en vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Har inte dessa höjdskillnader (både vad gäller socklar och mellan rummen och hallen) uppkommit pga att ni inte har precis samma typ av golv som ni hade tidigare? Vi är också drabbade av den stora översvämningen i vintras och fått sådana skillnader, exempelvis när vi gick från plastmatta till klinkers osv. Men vi har accepterat dem. 😊
 
S Simon Traktor skrev:
Har inte dessa höjdskillnader (både vad gäller socklar och mellan rummen och hallen) uppkommit pga att ni inte har precis samma typ av golv som ni hade tidigare? Vi är också drabbade av den stora översvämningen i vintras och fått sådana skillnader, exempelvis när vi gick från plastmatta till klinkers osv.
Nej det skiljer 1 mm på golven. Så de är inte det som gör den stora skillnaden.
 
H helenaa5 skrev:
Nej det skiljer 1 mm på golven. Så de är inte det som gör den stora skillnaden.
Man ser på bild 4 att det är golv på båda bilderna. Och du ser även spånskivan som är under golvet.
S Simon Traktor skrev:
Har inte dessa höjdskillnader (både vad gäller socklar och mellan rummen och hallen) uppkommit pga att ni inte har precis samma typ av golv som ni hade tidigare? Vi är också drabbade av den stora översvämningen i vintras och fått sådana skillnader, exempelvis när vi gick från plastmatta till klinkers osv. Men vi har accepterat dem. 😊
 
Antar du inte hade någon nivåskillnad innan? Men vad säger försärkringsbolaget, det var via dom ni fick detta fixat?
 
D dthompa skrev:
Antar du inte hade någon nivåskillnad innan? Men vad säger försärkringsbolaget, det var via dom ni fick detta fixat?
Nä det va helt plant. Försäkringsbolaget har flytta över allt ansvar på mig. Det är jag själv som måste ta detta med byggföretaget. Och dom anser att det är korrekt gjort.
 
D dthompa skrev:
Antar du inte hade någon nivåskillnad innan? Men vad säger försärkringsbolaget, det var via dom ni fick detta fixat?
Försäkringsbolaget säger bara att det är jag som anlitat byggföretaget, det roliga är att det va försäkringsbolaget som skickade hit byggföretaget. Jag va inte den som valde dom. Man antar ju som en liten kund att försäkringsbolaget hänvisar till bra byggföretag, vilket jag verkligen trodde att dom gjorde.
 
Då hade jag legat på försärkringsbolaget, måste ju finnas dokumenterat att dom valde företag, har du betalt något? Går det att hålla inne betalning tills försäkringsbolaget tar tag i detta?
 
  • Gilla
helenaa5
  • Laddar…
C
H helenaa5 skrev:
Nä det va helt plant. Försäkringsbolaget har flytta över allt ansvar på mig. Det är jag själv som måste ta detta med byggföretaget. Och dom anser att det är korrekt gjort.
Ja, tyvärr är det så det funkar när försäkringsbolaget anvisar ett företag för återställning. Och tyvärr är de också dåliga på att informera om detta. Men det är du som försäkringstagare som står som beställare och avtalspart och får ta ansvaret om företaget inte levererar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Då hade jag legat på försärkringsbolaget, måste ju finnas dokumenterat att dom valde företag, har du betalt något? Går det att hålla inne betalning tills försäkringsbolaget tar tag i detta?
Det är ju jag som skrivit avtal med byggföretaget som försäkringsbolaget skickade hit. Och jag har inte betalat något ännu jag har bara 1800 kr i självrisk.

Det som är otroligt anmärkningsvärt är att jag bad att få kostnadssammanställningen från byggföretaget och fick då att den inte går att få ut.

Då kontaktade jag Folksam och bad att få ut den. Den stämmer inte, byggföretaget har lagt dit en hel del saker som dom skulle ha utfört som aldrig har utförts Och material som aldrig har används. Känns som om försäkringsbolaget blir utsatt för försäkringsbedrägeri av sina egna entreprenörer.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, tyvärr är det så det funkar när försäkringsbolaget anvisar ett företag för återställning. Och tyvärr är de också dåliga på att informera om detta. Men det är du som försäkringstagare som står som beställare och avtalspart och får ta ansvaret om företaget inte levererar.
Ja så är det. Och all information lös med sin frånvaro. Jag hade ju kunnat anlita nästan vem som helst om jag bara veta om att jag kundenha gjort det.
 
B
Nivåskillnad tror jag du får leva med, det är liksom inte rimligt i läget nu att åtgärda det. Hade du frågat innan kanske det varit möjligt att lösa på något sätt.

Att nivålist mellan rum saknas är ju fel, det borde rimligtvis ingå i byggföretaget åtagande kan jag tycka.

Jag är absolut ingen expert på något sätt, och vet inte vad som står i ditt kontrakt, men bygg ama säger att socklar ska monteras stumt mot golvet. Är det glipa i överkant, så lär det inte varit monterat stumt mot golvet i underkant. Det är rätt slarvigt gjort kan jag tycka. Har man gjort ett bra underjobb så är det ju enkelt att få till socklarna. Har man inte gjort ett bra underjobb och golvet lutar en hel del, så är det ju klart svårare att få till sockeln på ett snyggt ätt utan glipor.
Skärmbild av dokument med bygganvisningar för montering av sokkellist av barrträ, inklusive specifikationer för tjocklek och skruvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helenaa5
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Nivåskillnad tror jag du får leva med, det är liksom inte rimligt i läget nu att åtgärda det. Hade du frågat innan kanske det varit möjligt att lösa på något sätt.

Att nivålist mellan rum saknas är ju fel, det borde rimligtvis ingå i byggföretaget åtagande kan jag tycka.

Jag är absolut ingen expert på något sätt, och vet inte vad som står i ditt kontrakt, men bygg ama säger att socklar ska monteras stumt mot golvet. Är det glipa i överkant, så lär det inte varit monterat stumt mot golvet i underkant. Det är rätt slarvigt gjort kan jag tycka. Har man gjort ett bra underjobb så är det ju enkelt att få till socklarna. Har man inte gjort ett bra underjobb och golvet lutar en hel del, så är det ju klart svårare att få till sockeln på ett snyggt ätt utan glipor.
[bild]
Jag frågade tydligt om just nivåskillnaden, hur stor kan den bli. Jag fick svaret att max ett par mm. 17-19 mm är inte ett par mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.