För snart 7 årsedan lät jag ett stort byggföretag bygga ett nytt helkaklat badrum med 10 års garanti på tätskikt. I somras upptäcktes en vattenläcka och jag meddelade byggföretaget att vattenläckan uppkommit och de förmedlade ett OK att jag tog dit försäkringsbolaget. Nu är badrummet urrivet och jag har fått en offert från försäkringsbolaget på nästan 50 000kr då de påtalar byggfel.

Badrummets golv hade underst en OSB-skiva. På den hade tätskiktet målats direkt på trät. Däröver ligger fix (utan armering) med elslingorna direkt nedtryckta och däröver klinkers. Manschetter saknas i alla hörn och alla genomföringar. Byggföretaget hävdar att de följt den tidens (2017) branschregler.

Två frågor:
1) Hur kan jag "bevisa" byggfel?
2) Hur går jag vidare om byggföretaget inte tar på sig kostnaden om 50 000kr?
 
  • Skadat badrumsgolv med blottlagda OSB-skivor och röd kabel; visar felaktig konstruktion och eventuell vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsrenovering med blottat golv och synliga byggfel inklusive bristfälliga tätskikt och slarvigt placerade elslingor under uppbrutna klinkers.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett demolerat badrumsgolv med trasiga kakelplattor och frånvarande brunnsmanschetter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Urrivet badrumsgolv med synliga ledningar och kakel, saknade manschetter och skadat tätskikt visar misstänkt byggfel. Personens knän syns nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
BKR och Säker vatten har kvar alla gamla branschregler så det går att läsa vad som gällde vid bygget. Det borde räcka att peka på reglerna där och säga att företaget har fel.

Om det inte hjälper borde det gå att anlita en besiktningsman som kan jämföra med dåtiden regler och skriva ett besiktningsprotokoll.

Om det inte hjälper så kan det vara läge att göra en anmälan till ARN och/eller tingsrätten. För det senare bör du anlita en advokat.
 
  • Gilla
Baffin
  • Laddar…
Baffin Baffin skrev:
För snart 7 årsedan lät jag ett stort byggföretag bygga ett nytt helkaklat badrum med 10 års garanti på tätskikt. I somras upptäcktes en vattenläcka och jag meddelade byggföretaget att vattenläckan uppkommit och de förmedlade ett OK att jag tog dit försäkringsbolaget. Nu är badrummet urrivet och jag har fått en offert från försäkringsbolaget på nästan 50 000kr då de påtalar byggfel.

Badrummets golv hade underst en OSB-skiva. På den hade tätskiktet målats direkt på trät. Däröver ligger fix (utan armering) med elslingorna direkt nedtryckta och däröver klinkers. Manschetter saknas i alla hörn och alla genomföringar. Byggföretaget hävdar att de följt den tidens (2017) branschregler.

Två frågor:
1) Hur kan jag "bevisa" byggfel?
2) Hur går jag vidare om byggföretaget inte tar på sig kostnaden om 50 000kr?
Jag antar att försäkringsbolaget då skickade ut en besiktningsman som påtalade byggfelen. Be dem om en kopia på dennes utlåtande, som i detalj borde beskriva alla fel, och ge till byggföretaget som underlag.
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Offert på 50000:- för vad?
Är det kostnaden för att riva ur allt?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Offert på 50000:- för vad?
Är det kostnaden för att riva ur allt?
Offerten inkluderar allt. Totalt kostar det 180 000 för ett nytt badrum men eftersom försäkringsbolaget hävdar byggfusk (och jag håller sannerligen med om det) så får jag stå för en del av detta, dvs ca 50 000kr
 
Om de tror det är byggfusk borde de väl inte ersätta alls utan uppmana dig att kräva det från företaget, alternativt själva driva en process mot dem?
 
A ajn82 skrev:
Om de tror det är byggfusk borde de väl inte ersätta alls utan uppmana dig att kräva det från företaget, alternativt själva driva en process mot dem?
Försäkringsbolaget driver inga processer mot byggföretag. Jag kan också tycka att försäkringsvillkoren är generöst skrivna. För mitt försäkringsbolag betalar man 10% av totalkostnaden vid byggfel + kostnaden för att bygga om så att dagens standard möts. Dessutom verkar de ha aggressiva åldersavdrag redan efter 7 år när byggfel åberopas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.