Hej allihop,

Tack vare er brukar jag kunna fixa saker själv i min lägenhet! Behöver dock ännu en gång er hjälp.

Jag vill sätta upp denna takplafonden (bild 1) i denna DCL-kontakten (bild 2). Problemet är att lampfoten endast är 1,5cm djup (bild 3), medan DCL-kontakten är 2,8cm tjock. Vet således inte hur jag ska kunna sätta upp plafonden, och samtidigt gömma den klumpiga DCL-kontakten… Kan jag tex ta bort DCL-kontakten?

Tack på förhand!

Hälsningar,
Micke
 
  • Vit takplafond med svart bas och räfflad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dekorativ takrosett med en DCL-kontakt i mitten, monterad på ett vitt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart, rund takplafond insvept i plast, med gångjärn och kopplingspunkt synliga, liggande på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Well..... Du kan ju bra koppla bort dlc kontakten och koppla in den med trådar.
Eller så kopplar du som tänkt och lampan hänger på sniskan. Inte direkt vad en takrosett förtjänar dock
 
  • Gilla
Pimkim
  • Laddar…
D drömmenomlandet skrev:
Well..... Du kan ju bra koppla bort dlc kontakten och koppla in den med trådar.
Eller så kopplar du som tänkt och lampan hänger på sniskan. Inte direkt vad en takrosett förtjänar dock
Tack för svar! Vågar man koppla bort DLC-kontakten och använda trådar själv? Antar att man bör ta in certifierad elektriker för det, särskilt om man själv är usel på el?
 
RoTe
P Pimkim skrev:
Tack för svar! Vågar man koppla bort DLC-kontakten och använda trådar själv? Antar att man bör ta in certifierad elektriker för det, särskilt om man själv är usel på el?
Det där är ju bland det enklaste man kan göra... Kan du inte själv kan du t.ex. lära dig eller fråga någon vän/bekant/kollega som kan och kan tänkas göra det för en flaska vin? En elektriker kommer vilja ha ett par tusen minst.
 
Väldigt dumt att koppla loss ett lamputtag IMHO.
Bättre att köpa en lampa med stickpropp som passar i uttaget och som kan hängas i kroken.
Jag vet att utbudet av lampor idag är korkat...
Ett annat hinder är att det är behörighetskrävande att plocka bort uttaget och ansluta lampan fast.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Väldigt dumt att koppla loss ett lamputtag IMHO.
Bättre att köpa en lampa med stickpropp som passar i uttaget och som kan hängas i kroken.
Jag vet att utbudet av lampor idag är korkat...
Ett annat hinder är att det är behörighetskrävande att plocka bort uttaget och ansluta lampan fast.
Jag håller egentligen helt med dig, även om jag kanske hoppades på en snabb lösning… Synd att utbudet av passande lampor är så begränsat
 
P Pimkim skrev:
Jag håller egentligen helt med dig, även om jag kanske hoppades på en snabb lösning… Synd att utbudet av passande lampor är så begränsat
Det finns väl massor av lampor att välja på om man struntar i plafonder.
Din kontakt ska ha en lampa som hänger, helst en kristallkrona 🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.