Hej!

Jag vill förstå det här med under- och övertryck. När jag ska stänga dörren till lägenheten känner jag ett visst motstånd och hör ett sus, precis som att luften vill in i lägenheten. Är detta bra eller dåligt?
 
  • Trädörr med metallhandtag och lås, delvis öppen, bredvid en ljus strömbrytare på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är det normala, man vill ha ett undertryck i lägenheten för att inte sprida lukter, och att hindra fuktig luft att gå in i väggarna. Ett undantag är om lägenheten är ny och du har både till- och frånluft då ska de balansera så att undertrycket inte märks. om du har tilluft så har du ventilationsdon i sovrummen, har du bara frånluft så finns donen bara i kök och badrum
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ah förstår, tack. Lägenheten är från 1953 men har tilluft och frånluft. Till i sovrummen och från i badrum och kök. Finns ingen tilluft i vardagsrummet. Fönsterna är original och det jag gjorde när vi flyttade in var att täta dom med en enkel list. Kanske ide att ta bort tätningen?

I ena sovrummet som vätter mot öster har vi alltid det fullt öppet då det används som arbetsrum. I sovrummet till väster där vi sover ligger ventilationen dumt till i förhållande till sängen, då vi blir kassa i halsen om vi har fullt drag
 
BirgitS
Då kan det vara bra att ta bort tätningslisten i ovankanten av vardagsrummets fönster.

Det är inte bra att strypa tilluften i sovrummet där det verkligen behövs frisk luft, så försök leda om flödet så att det inte blåser rakt på er utan uppåt eller nedåt i stället, t.ex. pröva om det hjälper med en kartongskiva först så kan det ju bli något snyggare sen om det hjälper..
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Okej, ska testa med att ta bort listen i ovankanten. Får se över nån lösning i sovrummet också, men även om den bara är halvöppen så kommer det in bra med luft. Däremot anar jag att om den öppnas helt så jämnas trycket ut också
 
  • Sovrumsfönster med gardiner, växter på fönsterbrädan och en nattduksbordslampa bredvid en säng. En luftventil syns på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
M MartinEricsson1 skrev:
Däremot anar jag att om den öppnas helt så jämnas trycket ut också
Ja, så är det ju.
 
Med tilluft menade jag med fläkt på taket, det där är tilluft via hål i väggen, och då behövs också ett märkbart undertryck i lägenheten för att driva luften. Får ni ansluta köksfläkten till ventilationen? eller enbart kolfilterfläkt? Om ni bara har kolfilterfläkt så kanske har frånluftsfläkten ingen tryckstyrning, och om fler än du upplever problem med ventilationen och stänger sina frånluftsdon, får de som är kvar öppna, ett onormalt stort flöde.
 
BirgitS
M MartinEricsson1 skrev:
Okej, ska testa med att ta bort listen i ovankanten. Får se över nån lösning i sovrummet också, men även om den bara är halvöppen så kommer det in bra med luft. Däremot anar jag att om den öppnas helt så jämnas trycket ut också
Hur skickar donet ut luften, upp mot taket eller nedåt?
Är det ställbart?
Om det är åt flera håll kanske det går att tejpa den nedre springan.
 
P Plutus skrev:
Med tilluft menade jag med fläkt på taket, det där är tilluft via hål i väggen, och då behövs också ett märkbart undertryck i lägenheten för att driva luften. Får ni ansluta köksfläkten till ventilationen? eller enbart kolfilterfläkt? Om ni bara har kolfilterfläkt så kanske har frånluftsfläkten ingen tryckstyrning, och om fler än du upplever problem med ventilationen och stänger sina frånluftsdon, får de som är kvar öppna, ett onormalt stort flöde.
Japp, jag har anat att det är som du skriver i de sista meningarna. Det är kolfilter som gäller för alla
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur skickar donet ut luften, upp mot taket eller nedåt?
Är det ställbart?
Om det är åt flera håll kanske det går att tejpa den nedre springan.
Upp mot taket. Funderade också på det att tejpa igen springan där nere och sen testa med fullt flöde
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.