Hej,

Jag håller på och bygger ett hemmagym i mitt lilla fristående garage på ca 16m2.

För att kunna montera en del av ett tillbehör till skivstångsställningen behöver man göra ett urtag i den längsgående regeln i takstolen enl. bilden.

Regeln är 70x45 och jag behöver ta ett urtag på ca halva höjden (ca 35mm) och en bredd på ca 150mm enl. skissen.
Det är egentligen den regeln närmast kortsidan (bakom ställningen) som urtaget behöver göras i men ni förstår principen.

Vet ni hur mycket detta påverkar bärigheten? Antar att jag behöver förstärka/avväxla takstolen på något sätt? Hur skulle ni göra?
 
  • Garagetak med markeringar för urtag i takstol på 150x35mm och förstärkningsförslag med extra reglar ovanför skivstångsställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Nissens
I den horisontella regeln lär det endast finnas dragkrafter. Takstolen ser hemmabyggd ut, det borde varit en w-takstol.

Oavsett, så kan du förstärka underliggaren genom att sätta plyfa på båda sidor om regeln där du tänker jacka ur och gärna limma och sätta träskruv alternativt genomgående skruv med mutter innan du jackar ur.

Bifogar en bild av hur krafterna ser ut i en takstol.
 
  • Illustration av en takstol som visar olika krafter. Pilar indikerar drag- och tryckkrafter och delar av takstolen är markerade med nummer och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Det är ju mest dragkraft i den balken, så de extra reglarna du har ritat in gör ingen större nytta. Istället bör du sätta en regel extra på varje sida som kompenserar för uttaget.
Exakt dimension på den förstärkningen beror lite på om du väljer att göra det med en träregel, plywood., stålbalk etc. Någon annan kan säkert beräkna det på ett bra vis.
 
Nissens Nissens skrev:
I den horisontella regeln lär det endast finnas dragkrafter. Takstolen ser hemmabyggd ut, det borde varit en w-takstol.

Oavsett, så kan du förstärka underliggaren genom att sätta plyfa på båda sidor om regeln där du tänker jacka ur och gärna limma och sätta träskruv alternativt genomgående skruv med mutter innan du jackar ur.

Bifogar en bild av hur krafterna ser ut i en takstol.
Ibland är det spännande hur inlägg visas först efter en stund. :)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är ju mest dragkraft i den balken, så de extra reglarna du har ritat in gör ingen större nytta. Istället bör du sätta en regel extra på varje sida som kompenserar för uttaget.
Exakt dimension på den förstärkningen beror lite på om du väljer att göra det med en träregel, plywood., stålbalk etc. Någon annan kan säkert beräkna det på ett bra vis.
Det var ju det jag skrev, men plyfa är tillräckligt starkt och betydligt smäckrare.
 
Nissens Nissens skrev:
Det var ju det jag skrev, men plyfa är tillräckligt starkt och betydligt smäckrare.
Absolut (jag har också nämnt plyfa) men ditt inlägg var inte synligt när jag skrev mitt, därav mitt andra inlägg.

Och vad gäller val av plyfa, regel eller stål så hänger det ju på vad man har tillgängligt, vilka krav man har på slutresultat och så vidare.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Tack för svar! Bör alltså räcka med att förstärka lokalt vid urtaget med plyfa på vardera sida? Om urtaget är 150mm långt så kanske en 400mm plyfa räcker? Man bör inte behöva förstärka upp hela längden på regeln (vägg till vägg)?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
H Henrik_1 skrev:
Tack för svar! Bör alltså räcka med att förstärka lokalt vid urtaget med plyfa på vardera sida? Om urtaget är 150mm långt så kanske en 400mm plyfa räcker? Man bör inte behöva förstärka upp hela längden på regeln (vägg till vägg)?
Ja, du behöver bara kompensera så att regeln blir lika stark vid uttaget som innan, du behöver absolut inte förstärka hela regeln.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Varför måste du kapa ur? Vilka laster kommer skivstångsställningen att göra på balken?
Är det inte bättre att sätta en separat balk för skivstångsställningen för att slippa såga i takstolen?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Varför måste du kapa ur? Vilka laster kommer skivstångsställningen att göra på balken?
Är det inte bättre att sätta en separat balk för skivstångsställningen för att slippa såga i takstolen?
Syns inte jättebra på bilden men ställningen ska inte fästas i balken utan bara stå på golvet. Men pga låg takhöjd under regel behöver den jackas ur lite lokalt där en stång till en kabelhiss ska monteras (den är för lång för att få plats mellan två reglar)
 
  • Hemmagymställning med kabelhiss och vikthållare, uppställd för illustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.