Hej,

Har en tvättmaskin, Whirlpool FSCR 80421, som studsar och slår när centrifugen kommer igång. Hände också för ett par år sen när en av de två fjädrarna som trumman hänger i pajade. Bytte ut det då, och trodde först att samma sak hade hänt nu..

Men har öppnat upp och ser inget uppenbart fel: fjädrarna är intakta, och de tre stötdämparna undertill är till synes inget trasigt på. Men tycker mig känna att den ena sidan, där två stötdämpare sitter, bottnar lättare än den andra sidan när jag trycker ner trumman på olika sätt.

Jag tänkte imorgon demontera stötdämparna för att se om någon är trasig, men ville kolla här på forumet också då jag inte har nån kunskap i detta. Fram tills nyss visste jag inte att det satt stötdämpare undertill 😎

Så min fråga: är det något annat än dessa delar som kan pajat? Finns någon del jag inte känner till som är värd att inspektera?

För övrigt är tilliten till maskinen snart körd i botten och det blir väl dags att punga ut för en ny snart…
 
Du vet nog mer när du tagit väck stötdämparna ska du se. Om en eller flera av dem gått slut så de inte tar emot längre, ELLER om en av dem kärvar så den inte trycks ihop ordentligt, så kan det studsa sådär.

Om maskinen har vikter på/runt själva trumman, kolla också att dessa ligger korrekt och sitter fast ordentligt.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Du vet nog mer när du tagit väck stötdämparna ska du se. Om en eller flera av dem gått slut så de inte tar emot längre, ELLER om en av dem kärvar så den inte trycks ihop ordentligt, så kan det studsa sådär.

Om maskinen har vikter på/runt själva trumman, kolla också att dessa ligger korrekt och sitter fast ordentligt.
Men stort tack för din hjälp! Vikterna var bra du sa också, ska definitivt kolla dem först. Kan de alltså bli lösa?

Återkommer med resultat från undersökning imorgon!
 
M mefi skrev:
Men stort tack för din hjälp! Vikterna var bra du sa också, ska definitivt kolla dem först. Kan de alltså bli lösa?

Återkommer med resultat från undersökning imorgon!
Ärligt talat tror jag vikterna är bland det sista som ger sig, brukar sitta ordentligt, men på en gammal maskin jag hade (visade sig att motorn var bränd så jag köpte en ny) såg jag att bultarna som höll dem på plats var skrämmande sönderostade. Men så var den också typ 40 år gammal.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ärligt talat tror jag vikterna är bland det sista som ger sig, brukar sitta ordentligt, men på en gammal maskin jag hade (visade sig att motorn var bränd så jag köpte en ny) såg jag att bultarna som höll dem på plats var skrämmande sönderostade. Men så var den också typ 40 år gammal.
Okej, värt att kolla ändå. Troligtvis inte så i detta fallet då, maskinen är knappt 10 år. Men ska absolut undersökas
 
En av de tre stötdämparna saknar det motstånd jag känner i de andra. Inte obefintligt men en klar skillnad. Frågan är nu om det är lika bra att byta ut samtliga ändå..?
 
Känns inte som att det egentligen är något annat fel än att det är för ”torrt” i dämparen. Kan man laga den genom att smörja med något?
 
Jag skulle säga byt ut rubbet, de kostar 100-300 kr styck eller billigare om du köper icke-OEM-delar. Har en gett upp lär väl de andra göra det inte långt efter och då slipper du göra om jobbet igen om ett halvår.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag skulle säga byt ut rubbet, de kostar 100-300 kr styck eller billigare om du köper icke-OEM-delar. Har en gett upp lär väl de andra göra det inte långt efter och då slipper du göra om jobbet igen om ett halvår.
Det är nog klokt det. Var kan man hitta icke-OEM? Någon bra hemsida? Hittade bara original för 350 ca.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.