Har ett hus som är byggt 2020 med en Conturakamin och en skorsten av metall som går från vardagsrummet upp genom ett sovrum och ut.

När jag eldar så börjar det lukta oerhört mycket sot i sovrummet som skortstenen går igenom. Lukten kommer efter ca 1h - dvs när skorstenen blivit riktigt varm.

När jag eldar sotar det inte - dvs det är bra med luft och det brinner bra. Vad kan denna lukt bero på? Det finns inga spår av sot i sovrummet - så den verkar vara tät.
 
namnbyte
Första tanken är, vart sitter friskmuftsintag i förhållande till skorstenen?
 
namnbyte namnbyte skrev:
Första tanken är, vart sitter friskmuftsintag i förhållande till skorstenen?
Fönsterventiler på ovanvåningen - men det är bara ett rum som luktar. Rummet bredvid luktar ingenting och har ventiler. Lukten är dessutom ”varm” om du förstår vad jag menar - så den kommer nog inifrån.
 
namnbyte
Z znac skrev:
Det sitter på marknivå så typ 10m höjdskillnad.
Gjordes en provtryckning av skorstenen efter installation? Bode ha gjorts, med liknande rökbomb. Har ni alltid haft problemet eller kom det plötsligt?
 
namnbyte namnbyte skrev:
Gjordes en provtryckning av skorstenen efter installation? Bode ha gjorts, med liknande rökbomb. Har ni alltid haft problemet eller kom det plötsligt?
Provtryckning vettetusan men den har besiktigats och jag har haft sotare här.

Har två skarvar i skorstensmodulen som går genom sovrummet och vill mig tro att jag kan spåra lukten dit. Stark lukt bör jag luktar där. När jag luktar kring skarven i golvet med gummiring så luktar det inget. Kan man täta skarvarna från utsidan med ngt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.