Har nyligen fått en del nya fönster installerade av en firma som både tillverkar och monterar.
Dock så har jag nu märkt att fönsterna är tonade. Detta gör att när när mörkret lägger sig så kan man inte se ut för det speglar sig bara. Även om det är släckt i rummet så speglar det sig av ljuset från intilliggande rum.
Det är fönster med utsikt som nu går förlorad kvällstid, vilket infaller allt tidigare när vi går mot mörkare tider.
Jag var mycket mån om att det inte skulle bli kondens på fönsterna som skulle dölja utsikten, och valde leverantör efter detta.
Vi har inte diskuterat att rutorna skulle vara tonade, inte heller finns någon sådan information i köpekontraktet.

Är alla nya fönster tonade?

Vad gör man nu?
 
Vad är det för fönster du beställt?
 
Hur länge sen är det de sattes upp?
 
K Klass0n skrev:
Hur länge sen är det de sattes upp?
Några veckor sedan
 
Centano Centano skrev:
Vad är det för fönster du beställt?
Fasadfönster till hus, eller hur menar du?
 
BirgitS
C chillax skrev:
Fasadfönster till hus, eller hur menar du?
Tillverkare och modell
 
C chillax skrev:
Fasadfönster till hus, eller hur menar du?
Jag tänker att det är relevant vilken typ av fönster ni beställt. Det låter som att risken för kondens har styrt ert val och jag misstänker att det kan vara orsaken till att det finns någon form av ytskikt på rutorna. Och som BirgitS förtydligade, vilken tillverkare och modell är beställd? Samt om det anges någon beläggning på glasen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C chillax skrev:
Några veckor sedan
Har du hört av dig till firman och förklarat läget?
Det låter ju som en miss från deras sida.
 
Centano Centano skrev:
Vad är det för fönster du beställt?
Fasadfönster till hus, eller hur menar du?
BirgitS BirgitS skrev:
Tillverkare och modell
Tillverkare är Morups. Jag känner inte till vilken modell, eller ens att det skulle finnas olika.
 
Centano Centano skrev:
Jag tänker att det är relevant vilken typ av fönster ni beställt. Det låter som att risken för kondens har styrt ert val och jag misstänker att det kan vara orsaken till att det finns någon form av ytskikt på rutorna. Och som BirgitS förtydligade, vilken tillverkare och modell är beställd? Samt om det anges någon beläggning på glasen.
Det skall finnas en beläggning mot kondens.
 
K Klass0n skrev:
Har du hört av dig till firman och förklarat läget?
Det låter ju som en miss från deras sida.
Inte ännu, har tänkt göra det i början av nästa vecka.
 
Vi skaffade fönster från Morups för några år sedan. Deras standardglas är kondensskyddat med varmkant från AGC Glass, AntiFog vilket vi har. Mycket lågt u-värde dvs energieffektiva.

Det jag noterat är att det är en ganska stor spegeleffekt utifrån när det det är ljust ute, alltså svårt att se in. Jag har däremot inte lagt märke till någon större spegeleffekt när man tittar ut och det är mörkt ute, kanske att vi inte så ofta gör det. Men ska kolla i morgon kväll hur det ser ut hos oss.

Systemet tycks fungera mycket bra, aldrig haft någon kondens på dessa fönster vare sig insida eller utsida.

https://morups.se/faq/vanliga-fragor/faq-produktfragor-varfor-blir-det-imma-pa-utsidan-av-fonstren/
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.