Hej! Vi har byggt en bastustuga om 8 m2 varav hälften är en relaxdel. Bastun är enligt rekommendation behandlad med paraffinolja men vad gör vi med relaxdelen? Den är helt i obehandlad furu och kommer väl att bli svartprickig om vi låter den vara som den är? Stugan är oisolerad men med frigolitblock under relaxdelens golv.
 
  • Två personer arbetar på taket av en svart bastustuga med glasdörrar och träaltan; stege lutad mot stugan, verktyg och stolar på altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du bild från insidan, varför inte isolera väggar och tak invändigt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du bild från insidan, varför inte isolera väggar och tak invändigt?
Tack för svar! Här är bild från hemsidan (Polhus). Vi har inte planer på att isolera i nuläget.
 
  • Interiör av en trästuga från Polhus med träpanelväggar, ett fönster och del av en bastu till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, det är timmerväggar/panel som jag ser. Det behöver du knappast behandla alls. Du kan väl höra med firman som sålde vad de säger.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, det är timmerväggar/panel som jag ser. Det behöver du knappast behandla alls. Du kan väl höra med firman som sålde vad de säger.
Tror du det? Det vore ju väldigt skönt. Men jag är väldigt osäker med tanke på att det inte är isolerat. Fukt brukar generera svartmögel ju. Får höra med firman. Tack!
 
Miriam Larsson Miriam Larsson skrev:
Tror du det? Det vore ju väldigt skönt. Men jag är väldigt osäker med tanke på att det inte är isolerat. Fukt brukar generera svartmögel ju. Får höra med firman. Tack!
Ni måste självklart ha ventilation i den delen. Om ni inte tillför fukt finns inget mögel.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni måste självklart ha ventilation i den delen. Om ni inte tillför fukt finns inget mögel.
Ett öppningsbart fönster är enligt konstruktion ventilationen. 😬
 
Miriam Larsson Miriam Larsson skrev:
Ett öppningsbart fönster är enligt konstruktion ventilationen. 😬
En eller flera väggventiler är standard för att vädra byggnaden.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En eller flera väggventiler är standard för att vädra byggnaden.
Okej. Jag får dubbelkolla detta.
 
Om ett öppningsbart fönster ska stå för ventilationen behöver det stå öppet hela tiden.

Kan det vara så att det sitter frånluft i bastudelen och en ventilationsspalt i fönstret i relaxdelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.