Hej! Jag funderar på om det går att måla på ett fjärde lager med färg. Har målat 3 ggr men ser fortfarande flammigt ut har läst lite om teknik är det värt ett fjärde ej grundmålning då målarbutik sa att det inte behövdes med den typ av färg. Skulle isåfall testa p en vägg först och se. Det gick åt mycket färg vid målningen jag har säkert tryckt för hårt ovs. Väggen var svår att få mättad.
 
R
Vad är det för färg?
Det ska vara flödigt när man rollar..
 
R Rejäl skrev:
Vad är det för färg?
Det ska vara flödigt när man rollar..
Hornbachs egna den får inget bra betyg eller så ligger det mer bakom än vad jag vet. Jag trodde jag hade flödigt men skulle deffenitivt kunna tänka mig prova igen.
 
Är nånn vecka sen nu ser ju bra ut framifrån
 
Tre gånger ska räcka.
Både färg och arbetsteknik spelar roll.
- Högkvatitéfärger har oftast bättre egenskaper i form av öppettid etc.
- Sedan gäller det att ha ganska mycket färg i rollern och jobba på snabbt så att det blir vått i vått Gärna lite oregelbundet så att det inte blir rutor eller områden med olika färgpåslag.
 
Nu har jag fått för mig att Hornbachs egen färg är ganska OK. Har använt någon annan av deras färger (inte väggfärg).

Men får du den typen av problem, så skulle du kanske byta fabrikat. Det skiljer oerhört mycket mellan olika typer i hur bra de täcker.

För många år sedan ville jag grundmåla en ny gipsvägg innan tapetsering, så inte tapetlimmet skulle sugas in och torka för fort (kort justeringstid). Så jag köpte en snorbillig färg på Rusta. Typ under 100 kr för 3l. Den borde duga som grundfärg tänkte jag.

När jag rollade den flödigt så såg det målat ut. Men efter torkning kunde man överhuvudtaget inte se att väggen var målad. jag vågade inte lita på att skivorna var mättade så jag fick grundmåla en gång till. Då såg man att väggen var målad, men allt spackel blyertsmarkeingar och sådant syntes fortfarande tydligt efter andra strykningen. Obegripligt att en färg kan vara såå usel.
 
  • Gilla
Chrilonn och 1 till
  • Laddar…
Kan man byta fabrikat inkilar bara så där? Blir ju en fjärde målning jag ångrar att jag inte vitmåla först i primerfärg men flera Sander inte behövdes väggarna har slukat färgen.

Jag förstod det faktiskt som att det skulle vara bra färg även hornbachs egna tittade lite på ännu dyrare i andra märken. Fast har målat ett rum till helt utan någon stöd gjorde nog många misstag men av någon anledning verkar den färgen jämnare. Å de va rustas färg. Antar jag måste använt fel teknik i andra rummet. Eller så kräver denna färg mer teknik för att bli bra. All heder till allla som arbetar med målning och tapetsering. Jag önskar att jag hade en bostadsrätt med rot då hade jag tagit in hjälp.
 
Samma vägg från olika håll fick höra att det flammiga kan försvinna.
 
  • En målad vägg med flammigt utseende, fotograferad från sidan, med en vit sladd och dörröppning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå vägg med flammig yta i en hall, dörröppning och en stege synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.