Hej!

Jag vill först säga tack till er på byggahus forum. Jag har köpt hus för 1 år sen och är en nybörjare, men lär mig väldigt mycket av läsa era inlägg.

Till min fråga då.

Jag bor i ett radhus, 2 våningar. Finns tvättstuga/badrum på bottenvåningen och badrum på övervåning. Jag har ett problem med dålig lukt hemma. Ibland märker jag att det hjälper när jag tar upp vattenlåset från golvbrunnen på nedervåningen då det (antagligen?) hjälper ventilationen eftersom att luft från badrummet/huset sugs in i avloppet, en snabb cirkulation av luften på ett ungefär.

Detta är så klart en tillfällig lösning på mitt problem - men går det att påverka riktningen av luften så att när jag väl tar upp ett vattenlås så att luften sugs in i avloppet, istället för att jag får avloppslukt som blåser in i huset?

Jag läste detta på forumet som jag tror skulle vara hjälpsamt men var lite osäker om det besvarade min fråga, oavsett så hade en förklaring uppskattas.

"Luften sugs in när man spolar i lodräta rör"

"Minska undertrycket i huset så kanske minskar insug av avloppslukt"

Mvh
 
Har du vatten i alla vattenlås så kan det inte komma in lukt.
Hur är det med avluftningen, kanske en vacuumventil som inte håller tätt.

Protte
 
Vad är det för dålig lukt? Luktar det avlopp eller något annat?
Dom flesta brukar annars få dålig lukt när vattenlåset INTE tätar ordentligt.
Att det hjälper att lyfta vattenlåset tyder på undertryck i avloppet och dålig ventilation. Men det löser ju inte problemet var lukten kommer ifrån.
 
Det finns beprövade sätt att lösa dålig luft med. Avlopp är inte ett av dessa.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Kan även bli dålig lukt från ena hon på diskbänkar med två hoar (vilket de flesta har) om kokvatten vid matlagning hälls ut i bara i ena hon varje gång. Alltså variera mellan hoarna när kokvatten hälls ut för att undvika dålig lukt från diskbänken.
 
L L A Axelsson skrev:
Kan även bli dålig lukt från ena hon på diskbänkar med två hoar (vilket de flesta har) om kokvatten vid matlagning hälls ut i bara i ena hon varje gång. Alltså variera mellan hoarna när kokvatten hälls ut för att undvika dålig lukt från diskbänken.
Kan tyda på att det är nästan stopp i vattenlåset. Kör en vaskrensare med kokande vatten så skall nog vattnet både rinna undan snabbare och doften där försvinna.

Men, om avluftningen av avloppsstammen inte fungerar (eller finns, men knappast problemet i ett radhus) så skulle det kunna vara en orsak till bägge problemen. Jag tror dock mer på att det (som redan påpekats) är otätt i vattenlåset i tvättstugan och att du har nästan tätt i vattenlåset i diskhon.
 
prototypen prototypen skrev:
Har du vatten i alla vattenlås så kan det inte komma in lukt.
Hur är det med avluftningen, kanske en vacuumventil som inte håller tätt.

Protte
Det finns vatten i alla vattenlås. Jag har inte så stor koll på avluftningen, jag vet bara att jag har det och att det sticker upp i taket. Sen har jag läst mig till att om det är något problem med den så ska det bubbla i vattenlåsen när man spolar ex. Det har jag inte märkt av
 
M Mellanbarn skrev:
Vad är det för dålig lukt? Luktar det avlopp eller något annat?
Dom flesta brukar annars få dålig lukt när vattenlåset INTE tätar ordentligt.
Att det hjälper att lyfta vattenlåset tyder på undertryck i avloppet och dålig ventilation. Men det löser ju inte problemet var lukten kommer ifrån.
Jag har alltid känt en väldigt diffus instängd lukt i tvättstugan/badrummet på nedervåningen. Har aldrig tänkt att det skulle vara avlopp, men det visade sig vara det. Jag täppte till alla plaströren/vattenlås under handfatet. Lukten försvann från tvättstugan, men istället blev min ventilation sämre än den var innan (den var dålig innan) , och det blev helt plötsligt väldigt kvavt hemma av att jag täppte till avloppsrören. Jag drog slutsatsen att otätheten har agerat extra ventilation i huset
 
Vvs stär ju för värme, ventilation och sanitet. Men nog tusan brukar det vara separata rör för avlopp och ventilation. 😮.
Så du behöver nog förstå hur ventilationen är tänkt att fungera, någon trasig takfläkt eller en köksfläkt som inte får stängas av?
 
Kom att tänka på en historia om ventilation.

I vårt förra hus ringde en firma och ville göra rent vår ftx efter 6-7 år. Kör på sade jag. Killen som kom påpekade att det var noll i flöde från badrummet innan rengöring. Men med nya filter på plats noterade vi att handukar torkade igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.