Jag och min fru verkligen gillar den Japanska arkitekturen. Vi har varit där och då passat på att fotografera så mycket vi kom åt. Sedan har vi köpt lite böcker på nätet. (Här vill jag tipsa om amazon, bokus och adlibris har bara en bråkdel av vad som finns där.) Men på nätet har vi inte hittat några bra siter. Någon som har hittat några guldgruvor med inspiration och vill dela med sig?
 
Vi gillar det vi tycker är snyggt :p

Nej, det är klart att arkitektur är ett stort område och man kan vara mer precis i det man gillar. Men det är ju liksom en annan stil i det hela som vi gillar. Kan inte tider och dynastier, får väll kolla vad vi gillat och när det var. Men i princip gillar vi stenar och ljust trä och tycker inte om lack (svart/rött) på trädetaljerna. Vi är inte helt främmande för mer modern stil med betong.

Det vi letar efter är inte så mycket text om historien utan bilder på utsida och insida av vanliga hus. Slott är kanske pampiga, men jag tror inte vi kommer bygga något med vallgrav :)

Smaken är som baken så var inte blyga utan kom med allt som ni själva har gillat!
 
Vi var inne lite på samma linje, kanske inte Japanskt specifikt utan med lite Asiatiska drag och fick tag i en arkitekt som hänvisade till Frank Lloyd Wright´s byggnadsverk. Vårt hus kommer att ha lite drag av hans stil.

Googla på Frank Lloyd Wright så får du själv se vad han åstadkommit.
 
Frank Lloyd Wright och Japan har åtminstone TVÅ gemensamma nämnare:
1. Imperial Hotel i Tokyo, som ritades av FLW och gav honom ryktet av kunna detta med jordbävningssäkra hus och
2. Golvvärme! ... som FLW upptäckte fanns hos japanske kejsaren i ETT av hans hundratalas annars iskalla kejserliga rum. Arkitekten blev så förtjust att han därefter introducerade nyheten i USA på 1930-talet.
 
Man tackar! Mycket inspirerande länkar. Mycket tips och inspiration.

Hoppas det droppar in fler med tiden...
 
Japanerna har ett begrepp de kallar för "sukiya", vilket är en av många stilar... googla lite på det så kanske ni hittar något?
Jag har byggt våran trädgårdsgrind enligt denna stil/arkitektur.


/Henrik
 
Tack för tipsen. Sukiya ska jag titta mer på. Tydligen räknades Frank Lloyd Wright, som jag fått tips om tidigare hit. Verkar intressant.

Fast jag måste säga att Tornhill 2 verkligen har fattat vad vi gillar. Helt enkelt det perfekta huset, även om det verkar lite opraktiskt med ingången genom taket he he he ... :)
 
Ni behöver nog precisera om det är modern japansk arkitektur eller traditionell som ni är intresserade av för att kunna fâ den information och inspiration ni behöver. Du skriver ni gillar sten, ljust trä och inte är främmande för betong...vilket tyder pâ att ni tänker er ett modernt hus, men sedan talas det om dynastier och tidsepoker som gör det hela lite förvirrande.

Är det pappväggar, japanska trädgârdar osv eller moderna villor ni fotograferat? Generellt är det den traditionella arkitekturen och kulturen som vi svenskar uppskattar, men det är svârt att realisera i vârt klimat dâ de japanska husen inte är isolerade och har en mycket flytande övergâng mellan ute och inne som ni nog sett själva. Det är ju sâklart en frâga om hur mycket ni tänkt lâta er inspireras, är det inte en frâga att bygga ett hus efter deras grunläggande principer utan bara nâgra japanska dekorativa element gâr det sâ klart att pussla som man själv önskar, men det är ofta svârt att fâ ett övertygande resultat.

Jag tipsar er att försöka sätta fingret pâ vad i det japanska ni fastnat för och se om det gâr att överföra i ett koncept som är anpassat för vâr tid och vârt levende. F.L.Wright som nämts är ju ett exempel pâ detta dâ han inspirerades av den gamla Sukiya stilen och skapade ett formsprâk anpassat till 1900-talet.

En av japans egna nutida stora arkitekter som lyckas behâlla och översätta traditionen till nutid:

http://www.shigerubanarchitects.com/SBA_WORKS/SBA_HOUSES/SBA_Houses_index.htm

Lycka till i ert sökande!
 
Tja, det är ju inte så att det ena utesluter det andra. Jag skulle väll säga att tonvikten ligger på moderna hus. Men det motsäger ju inte att vi även fotograferat och älskar vissa gamla hus. Eller jag kanske skulle säga delar av hus, för det är ju så sällan man verkligen gillar hela huset. Ofta när jag ser något så är det delar jag gillar. En häftig entree, ett fantastiskt badrum eller ett underbart kök.

Naturligtvis kan man inte bygga ett medeltida japanskt hus i Sverige med pappersväggar och allt. Det är som du skriver inte riktigt isolerad (och jag tror att snön snabbt skulle lösa upp papperet på vinter :) ). Men det finns mycket med det japanska tänkte som jag gillar. Vi kommer bygga på landet och bor idag i ett annat hus i närheten. På somrarna har vi fönster och dörrar öppna och lever mycket mer ute än inne, så det är klart att den aspekten attraherar. Men det är kanske inte helt lätt att bygga en engawa (den gången med tak som går runt huset) och få det att se naturligt ut i sverige. Däremot så kan man ju utan problem bygga en klassisk japansk entree (med ett trappsteg upp efter att ha tagit av sig skorna) med en stor sten att stiga på eller en tokonoma-avsatts (en upphöjd alkov man dekorerar med t.ex. en stor vas med en gren i).

Egentligen vill jag inte begränsa mig så mycket i vad vi söker efter i denna tråden. Det finns säkert mycket som vi inte upptäckt ännu. Tanken var att folk som själva gillar något japanskt-inspirerat (kan ju vara västerländska arkitekter som FLW ovan eller de två norska som jag läste om i Residence nyligen) skulle posta saker här. Alltså saker som de själva gillar eller inspirerats av.

Det är ju inte så svårt att googla fram något "japanskt", men svårt att hitta något man älskar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.