Garaget är ihop med huset och idag har vi en stor oisolerad slagport, och en gammal soptunnedörr.

Stor oisolerad slagport och en gammal soptunnedörr på en garagvägg av trä med tegel på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Befintlig port)

Planen är att inte använda det som bilgarage utan som verkstad/MC-förvar. Därför ska port (och vägg) bytas ut till något med betydligt bättre U-värde för att få det lite behagligare därinne. Tänker mig inte behöva någon uppvärmning utan att det ska räcka med spillvärme från övriga väggar.

Jag har funderat lite och kommit fram till två alternativ. Kostnad och U-värden är stora faktorer.

Antingen byter jag ut slagporten mot en takskjutport och en vanlig dörr istället för soptunnedörren.
Illustration av en garageverkstad med en takskjutport och en vanlig dörr, omgiven av tegel och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Alt. 1, Takskjutport + dörr)

Den lösningen tilltalar mig, men hur bra isolerar en takskjutport? Kan man få den relativt tät eller kommer det alltid läcka på sidorna. Har ingen erfarenhet i den frågan. Vet att det finns takskjutportar med tjockare segment, och det lockar om det det inte innebär en allt för hög kostnad. En enklare ytterdörr behöver inte kosta så mycket heller, speciellt om man hittar en begagnad i bra skick.

Eller ska jag helt enkelt sätta dit en ny slagport. Har fått känslan att de kan vara rätt dyra. Kan man hitta en bra isolerad slagport för ett vettigt pris?
Bild av en stor, oisolerad slagport och en gammal soptunnedörr på ett garage som är ihop med ett hus, där man planerar att byta ut porten och dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Alt. 2, endast slagport)

Hur skulle ni ha gjort?

Storlek på portar/dörrar behöver inte vara anpassade, utan anpassar väggen efter den port/dörr jag får tag på.
 
  • Gilla
varje
  • Laddar…
Har nu gjort lite mer research (pratat med en säljare) som menar att man får mycket bättre U-värde med en taksjutport än med en slagport, + att takskjutport & dörr skulle bli billigare. Siffror han nämnde var 1,7 mot 1,4/1,1 beroende på om takskjutportens segment var 40 eller 80 mm.
Detta var ju då deras sortiment, och jag misstänker att man kan komma billigare unden om man köper port själv från tex skånska byggvaror eller motsvarande.

Så ännu lite mer lut mot alt 1.
 
Tomture61
Det är också rätt stor skillnad i kvalitet på de båda slagportarna. Den dyra är av riktig ytterdörrskvalitet och har dubbla plåtar i konstruktionen, och tillverkad av en stor dörrtillverkare. Den billiga är konstruktionsplyfa med vanlig tunn falspanel. Betydligt större risk att den slår sig.
 
  • Gilla
Relaxia och 1 till
  • Laddar…
Intressant att säljaren jag pratade med verkar vara ute och cyklar när det kommer till u-värden för olika portar. Eller så gällde det de portar han kunde erbjuda.

Hmm, slagport för 30k lockar inte riktigt, inte heller för 12k, om man måste tumma på kvaliteten. Sen får man lägga på lite extra om man ska olja och måla själv förstås.

Men slagporten vann ändå lite mark där får jag erkänna.
 
DU får en tätare lösning med takskjutport. Den tätar även ner mot marken med en gummilist. Slagportar är i sig täta, men då det är tänkt att man ska kunna köra en bil ut och in så saknar den tröskel. Man sätter istället en borstlist under dörrbladen. Och där blir det aldrig lika tätt som med takskjutport. Jag har jobbat med både och, och skulle själv valt en takskjutport.
 
  • Gilla
Relaxia
  • Laddar…
Tomture61
S s97danl skrev:
DU får en tätare lösning med takskjutport. Den tätar även ner mot marken med en gummilist. Slagportar är i sig täta, men då det är tänkt att man ska kunna köra en bil ut och in så saknar den tröskel. Man sätter istället en borstlist under dörrbladen. Och där blir det aldrig lika tätt som med takskjutport. Jag har jobbat med både och, och skulle själv valt en takskjutport.
Finns även gummilist att använda som tätning ned mot golvet .
https://www.beijerbygg.se/privat/sv.../garagetatningslist-l-2-5m-30mmx3mm-004104718
 
Redigerat:
  • Gilla
Relaxia
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns även gummilist att använda som tätning ned mot golvet .
Ja, men då slagporten öppnas och stängs så slits en gummilist mer än borstlist. Den dyra slagporten för 30.000 längre upp levereras med borstlist och det går inte att välja något annat. Jag har varit på fabriken där den tillverkas. Hur andra fabrikat ser ut kan jag inte svara för. Jag skulle som sagt själv valt en takskjutport, och sedan satt en enkeldörr bredvid.
 
  • Gilla
Relaxia
  • Laddar…
O
R Relaxia skrev:
Garaget är ihop med huset och idag har vi en stor oisolerad slagport, och en gammal soptunnedörr.

[bild] (Befintlig port)

Planen är att inte använda det som bilgarage utan som verkstad/MC-förvar. Därför ska port (och vägg) bytas ut till något med betydligt bättre U-värde för att få det lite behagligare därinne. Tänker mig inte behöva någon uppvärmning utan att det ska räcka med spillvärme från övriga väggar.

Jag har funderat lite och kommit fram till två alternativ. Kostnad och U-värden är stora faktorer.

Antingen byter jag ut slagporten mot en takskjutport och en vanlig dörr istället för soptunnedörren.
[bild] (Alt. 1, Takskjutport + dörr)

Den lösningen tilltalar mig, men hur bra isolerar en takskjutport? Kan man få den relativt tät eller kommer det alltid läcka på sidorna. Har ingen erfarenhet i den frågan. Vet att det finns takskjutportar med tjockare segment, och det lockar om det det inte innebär en allt för hög kostnad. En enklare ytterdörr behöver inte kosta så mycket heller, speciellt om man hittar en begagnad i bra skick.

Eller ska jag helt enkelt sätta dit en ny slagport. Har fått känslan att de kan vara rätt dyra. Kan man hitta en bra isolerad slagport för ett vettigt pris?
[bild] (Alt. 2, endast slagport)

Hur skulle ni ha gjort?

Storlek på portar/dörrar behöver inte vara anpassade, utan anpassar väggen efter den port/dörr jag får tag på.
Jag har alt 2 och är nöjd med den. Har inte heller garage som garage men gillar att ha dubbeldörr.

En fördel är att bakom där soptunnedörren är idag har jag kylskåp och hyllor längst den väggen. Nu vet jag inte din layout i själva garaget men det kan vara att tänka på om man vill ställa något till vänster där, både temporärt och stationärt!
 
  • Gilla
s97danl och 1 till
  • Laddar…
Kompletterar med en vy över utrymmet innanför. Ser inte ut exakt så ännu, men när det är dags för ny port kommer det vara så.

De små rutorna nere till vänster är fasadskåp och en central. Ok, centralen finns inte där idag, men planen är att ha den där då det blir smidigt att koppla på från fasadskåpet.

Utmed väggen till vänster har jag tänkt sätta upp stommar från gamla köket, men det kommer nog finnas plats för en extra frys typ bakom dörren. Bra idé där.

Ritning av rum med dörr, fasadskåp och planerad placering för elcentral. Möblering och utrymme för extra frys diskuteras i texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl och 1 till
  • Laddar…
O
R Relaxia skrev:
Kompletterar med en vy över utrymmet innanför. Ser inte ut exakt så ännu, men när det är dags för ny port kommer det vara så.

De små rutorna nere till vänster är fasadskåp och en central. Ok, centralen finns inte där idag, men planen är att ha den där då det blir smidigt att koppla på från fasadskåpet.

Utmed väggen till vänster har jag tänkt sätta upp stommar från gamla köket, men det kommer nog finnas plats för en extra frys typ bakom dörren. Bra idé där.

[bild]
Öppnad kyl med ölburkar, äggkartonger och läskburkar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja det finns stora nyttor tycker jag med en extra kyl och/eller frys!
 
  • Gilla
s97danl och 1 till
  • Laddar…
Alt 2 ör smidigt när man går ut och in regelbundet, det ör inte alltid man vill lämna en port vidöppen. Jag skulle fundera på en bredare dörr och en smalare för att enkelt få ut motorcykeln genom en dörr men om det behövs kan man öppna lite extra för något bredare.

Vi har de gamla dörrarna kvar och från början tyckte jag bredden var jobbig att öppna men när man väl bär* in något är bredden välkommen. Däremot står det en frys (!) framför dörr nummer två så vi skulle lika gärna kunna ha typ 20 cm extra att öppna och sätta igen resten.

*inte en chans att jag får in ett fordon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.