Exhausto
Fråga: Har alla rökgasfläktar en kondensator? Jag misstänker att denna har ”givit upp”.!?
Fläkten startar endast om jag puttar på fläktbladet. Jag justera hastigheten med kontrolldon (likt en dimmer) vid öppna spisen, utan några problem . Stänger jag av fläkten så behövs en liten putt på fläktvingen uppe på skorstenen för att den skall gå igång.
Den liknar fläkten på bilden
Dock kan jag inte se modell på tillverkarskylten.
 
  • Rökgasfläkt modell Exhausto RS-14 visas på en webbsida med information om tillgänglighet och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som klassisk, trasig motorkondensator om den roterar upp i varv efter att du puttat igång rotationen lite.

Är det enfasdrift (dvs. med 230 Volt) så krävs för det mesta motorkondensator för att starta, det fins också varianter med skärmspole men dessa är mycket mindre storlek typiskt motorer i tex. kupévärmare och värmefläktar och andra kyl och trumfläktar men även som motorer i vattenpumpar som diskmaskiner och tvättmaskiner då de är blockeringssäkra - dvs. brinner inte om rotorn skulle vara låst.
 
Ja det är en fas 230v

Vars får man fatt/köpa i en ny kondensator?
 
J Johanbugger skrev:
Ja det är en fas 230v

Vars får man fatt/köpa i en ny kondensator?
Läs vad det står på den, finns ett värde och spänning, det går bra även om det står 400V på en ny. Det är bara vad den tål och har ingen betydelse för funktion.
 
µF-värdet är det viktiga, och det viktiga att det just är en motorkonding¹ och inte annan typ av konding, med minst samma spänningsklass som det står på den och högre spänning i Volt kan användas.

Dock en konding som tål 630 Volt är i regel större än en konding på 400 Volt för samma µF-värde vilket påverkar om dess monteringsplats är bestämd i storlek.

Ta också måtten på den om det är dåligt med utrymme och det skall passas in formatmässigt, en del har också monteringsbult i botten för infästning och av den försöka hitta en liknande konding i storlek eller i alla fall en får plats i utrymmet.



¹ motorkondingar är en speciell klass av kondingar som inte skall ställa till med elände när de havererar som att börja brinna som en flacka eller explodera... förr var de gjorda med metalliserad papper, idag med metalliserad plast och utförda så att om det blir genomslag mellan lagren (och det blir det förr eller senare när den arbetar mot elnät) så bränns det bara av folien på sidorna runt om genomslaget och det blir en isolerad ö och kondingen fortsätter att arbeta med något mindre kapacitans - och det är efter väldigt många sådana genomslag som kondingen tappar så mycket kapacitans som att det blir som i TS fall att strömmen genom kondingen blir så liten att det orkar inte dra runt motorn vid start längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.