Joachim74 skrev:
Ps. Är det ingen annan som hittat till denna tråd som skall bygga på området?

Ja jag undrar just detsamma.. :confused:
Av de 30-tal tomter som är med i första etappen så verkar det bara vara vi (5-6 stycken) som hittat hit. För vår del har det här forumet varit till stor hjälp flertalet gånger så här långt. Att det sen även är kul att få kontakt med framtida grannar är ju bonus, plus att det är intressant att dela erfarenheter med varandra. När sedan bygget kommer igång kan jag tänka mig att vi även kommer att träffa på varandra ute på plats :)
 
Jippiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!! Äntligen. Nu är det på riktigt. Idag har vi skrivit papper med Eksjöhus. Det blir ett Lyckan med vinkel, ryggåstak, braskamin, rostfria vitvaror o annat smått o gott. Vad lyxigt. Vi är såååå lyckliga. Vi har firat med god middag och lite vin, så här på en torsdagkväll.
Nu är vi med.
// Två lyckliga husbyggare.
 
Äntligen som Gert Fylking skulle sagt!! :D
Grattis till beslutet grannar.... Visst är det en skön känsla när man skrivit kontraktet, då känner man att det är på riktigt och inte bara en dröm. Och så kom ju fakturan oxå till slut... det rullar på! :p
Visst bytte ni tomt?

/Mahlin
 
mspnse skrev:
Äntligen som Gert Fylking skulle sagt!! :D
Grattis till beslutet grannar.... Visst är det en skön känsla när man skrivit kontraktet, då känner man att det är på riktigt och inte bara en dröm. Och så kom ju fakturan oxå till slut... det rullar på! :p
Visst bytte ni tomt?

/Mahlin
Ja visst kännns det lite mer verkligt. Nu vill man bara bli klar så fort som möjligt så avropet blir av snart.
Jo det stämmer att vi bytte tomt. Har tomt 13 nu. Hästskovägen 3 blir adressen. Skoj.
/Jessica
 
jessan skrev:
Ja visst kännns det lite mer verkligt. Nu vill man bara bli klar så fort som möjligt så avropet blir av snart.
Jo det stämmer att vi bytte tomt. Har tomt 13 nu. Hästskovägen 3 blir adressen. Skoj.
/Jessica

Kul att ni hittade en tomt som passade, vi blir ju nära grannar eftersom vi har tomt 11. Vi har ännu inte bestämt hus ännu. Har ni några barn? Vi har tre, snart 6 och 4 år samt en på 3 månader.

// Joachim
 
mspnse skrev:
Äntligen som Gert Fylking skulle sagt!! :D
Grattis till beslutet grannar.... Visst är det en skön känsla när man skrivit kontraktet, då känner man att det är på riktigt och inte bara en dröm. Och så kom ju fakturan oxå till slut... det rullar på! :p
Visst bytte ni tomt?

/Mahlin
Ni som har kommit så långt, hur har ni gjort med bank? Har ni konkurentutsatt flera eller behållt eran gamla?
Vi har gjort klart med lånelöfte från LF men har planer att prata med flera. Tacksam för tips från flera.

// Joachim
 
Hej,
Vi har haft kontakt med Nordea, Östgöta Enskilda Bank och Swedbank. Vi upplevde inte att vi kunde påverka räntan speciellt mycket. Valet föll till sist på Swedbank då vi har en bra kontaktman där.

/Magnus
 
Joachim74 skrev:
Kul att ni hittade en tomt som passade, vi blir ju nära grannar eftersom vi har tomt 11. Vi har ännu inte bestämt hus ännu. Har ni några barn? Vi har tre, snart 6 och 4 år samt en på 3 månader.

// Joachim
Ja det känns jättebra att vi hittade en bra tomt. Jo vi har 2 barn. Gustav som blir 4 i sommar och Maja som blir 2 i maj. Vart har ni era barn på dagis. Vi vill ju allra helst få in barnen på det nya dagiset. Det vore ju suveränt. Men det får man väl se hur det blir. Vad jag har förstått så ser inte dagisfronten så himla rolig ut där i mantorp. Hoppas det ordnar sig bara.
//Jessica
 
Hej

Angående bank så har vi träffat handelsbanlen och lf bank. Jag tror att LF bank är mest sugna på att låna ut pengar då de är ganska små på marknaden och vill bli större. Vi fick ett bra intryck av båda bankerna men hos LF så ger de rabatt på hem- och bilförsäkringar om du har LF som som husbank plus att de har ganska bra räntor.

Handelsbanken vet jag ger en skaplig ränta i början men brukar ta bort rabatten efter en tid ( i alla fall så har jag flera kompisar som varit med om detta).

Jag har en känsla av att det lönar sig att vara påläst och ha gjort egna kalkyler för att visa på de egna marginalerna för banken.

Angående dagis i mantorp så planerar MBY kommun att bygga ett dagis i vårt område, jag vet dock inte hur långt dessa planer har kommir men det finns ju inritat i detaljplanen
MVH

David
 
Är det någon som funderat på hur ni ska göra med telefon och bredband?
 
Vi träffade KA idag. Det kan verkligen rekommenderas att få med denne tidigt i bilden. Han var mycket kunnig och kom med många tankar och frågor, att bolla tillbaka till husleverantören.

Vi tycker också det känns bra med detta forum, att bolla tankar och funderingar kring husbygget, men så hoppas man ju också på att får en kontakt med grannar som kan hålla i sig även när vi är på plats.
Vi är ett nygift par, boende i Mantorp, båda med jobb i Linköping. Stefan har två barn på 6 resp. 10½år sedan tidigare förhållande. Vi jobbar på ett gemensamt barn.

Någon som hört något mer om ifall tomterna blir byggklara i september som sagt?

David; Vilken tomt har ni?
Jessica och Stefan; grattis till skrivet kontrakt.
Mahlin och Magnus; hur gick det på HTH? Håller med om att det är mycket att tänka på när det gäller kök. Praktiskt är mycket viktigare än estetiken. Vi måste spika vår planlösning, innan vi tar ett möte med HTH. Varför valde ni HTH Jönköping istället för Linköping?
Joachim; Vilket jättekök ni planerar? Låter spännande. Vi prioriterar också kök. Hur många meter under resp. överskåp får ni till?
Hörs!
 
Stefan & Tina skrev:
Mahlin och Magnus; hur gick det på HTH? Håller med om att det är mycket att tänka på när det gäller kök. Praktiskt är mycket viktigare än estetiken. Vi måste spika vår planlösning, innan vi tar ett möte med HTH. Varför valde ni HTH Jönköping istället för Linköping?
Att det blir HTH i Jkpg är inget vi själva väljer utan det är dom Myresjöhus har samarbete med plus att de även har en större utställning där som man kan gå runt och kika på(=få inspiration av). Vi ska dit den 3/3, dvs om en vecka... så vi får återkomma med hur det gick efter det. :)

Vi höres... /Mahlin
 
Hej

Stefan & TIna: vi har tomt 32 har jag för mig.


Vi har en dotter som är 2,5 år. Min fru jobbar i LKPG, själv så jobbar jag i STHLM 3 dgr i veckan och två dagar i veckan hemifrån.

Angående bredband och telefon så kommer vi att teckna oss för fjärrvärme och däri ingick bredband. Jag antar att man kan skaffa ngt abonemang för IP-telefoni genom bredbandet.

/david
 
jessan skrev:
Är det någon som funderat på hur ni ska göra med telefon och bredband?
Vi har tittat lite på detta och bestämt oss för att dra in bredband (6500 kr) och sedan köra Bredbandstelefoni. Vi har inte tagit kontakt med MWNet men ska nog göra det rätt snart. Att dra in telefoni via Telia tror jag blir dyrare, har sett uppgifter på 7000 kr här i forumet.

Har även sett att det går att köra TV via bredbandet (Canal Digital) men tror att det blir dyrare än exempelvis Boxer.

/Magnus
 
mspnse skrev:
Vi har tittat lite på detta och bestämt oss för att dra in bredband (6500 kr) och sedan köra Bredbandstelefoni. Vi har inte tagit kontakt med MWNet men ska nog göra det rätt snart. Att dra in telefoni via Telia tror jag blir dyrare, har sett uppgifter på 7000 kr här i forumet.

Har även sett att det går att köra TV via bredbandet (Canal Digital) men tror att det blir dyrare än exempelvis Boxer.

/Magnus
Vi kommer dra in fjärrvärme och bredband, sedan kör vi IP-telefoni fullt ut med någon av MW-nets operatörer. Jag hörde dock från en kollega att Telia inte tog betalt om man valde att ansluta sig via fiber, har dock inte fått detta bekräftat.

Nackdelen med MV-net är att de tydligen inte har den senaste hårdvaran i nätet men det skall funka bra ändå. Vi har idag ADSL med Telia på andra sidan skogen och under våra fyra år här ute så har det inte varit möjligt att byta till annan operatör.

// Joachim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.