Det handlar om volymen av ytterligare administration som skulle följa av hundratusentals tidigare privat-mikroproducenter som nu ska behöva agera som enskilda firmor med momsredovisning.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det handlar om volymen av ytterligare administration som skulle följa av hundratusentals tidigare privat-mikroproducenter som nu ska behöva agera som enskilda firmor med momsredovisning.
Vilket skapar arbetstillfällen inom offentlig sektor (Skatteverket) så lägre arbetslöshet på totalen.
Win-win 😇
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, då tolkar jag det. Men du får också lyfta momsen när du installerar utrustningen vilket är den stora vinsten.
Man måste sälja för minst lika mycket som installationen kostade för att kunna lyfta all installationsmoms. Då måste man ha annan verksamhet än försäljning av mikroproducerad el i sitt bolag.
pacman42 pacman42 skrev:
Detta kan man ändra retroaktivt (vi gjorde det i en förening i alla fall).
Jag undrar om det fungerar att starta en enskild firma ett år efter installationen och bokföra installationen på firman.
(Det är ett år sen vi installerade solpaneler).
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
Det handlar om volymen av ytterligare administration som skulle följa av hundratusentals tidigare privat-mikroproducenter som nu ska behöva agera som enskilda firmor med momsredovisning.
Risken/chansen att fler än några få privat-mikroproducenter går över till att driva sin elförsäljning i bolagsform är nog ganska liten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
När tillräckligt många fastnat i solcells träsket kommer nu den sura delen av kakbiten. Avgifter höjs, reduktionen sänks och "förmåner" som tidigare fanns tas bort. Samma sak varje gång.
Förslaget där skattereduktionen dvs de 60 ören man skulle få för såld el tas också bort enligt förslag. Så sant, när man fångat in fisken kommer kniven...
Finns det någon här som fortfarande är nöjd med sin "solcells investering" när nu facit skrivs?
 
N Nordsjö skrev:
När tillräckligt många fastnat i solcells träsket kommer nu den sura delen av kakbiten. Avgifter höjs, reduktionen sänks och "förmåner" som tidigare fanns tas bort. Samma sak varje gång.
Förslaget där skattereduktionen dvs de 60 ören man skulle få för såld el tas också bort enligt förslag. Så sant, när man fångat in fisken kommer kniven...
Finns det någon här som fortfarande är nöjd med sin "solcells investering" när nu facit skrivs?
Hej Nordsjö

Det brukar heta "Om det låter för bra för att vara sant - så är det nog det".

När de generösa villkoren sattes, gällande solcellsproduktion på villataken, då var det i princip omöjligt att höja ett varningens finger, utan att man fick höra protester av typen; ”tror inte man kan förutspå framtiden med någon visshet på ett så negativt sätt som du gör”.

Många nöjde sig inte med små solcellsinstallationer och en del rekommenderade till och med att ta till det som rymdes inom de generösa villkoren som sattes.

Hade till exempel bara ett fåtal villor (säg mindre än 5 %) av beståndet, väl utspridda i distributionsnätet, satt max 10 kW solceller på villataken, eller om det max hade blivit några kW solceller per villatak (som vi hade som utgångspunkt när vi i ett forskningsprojekt tittade på konsekvenserna av solceller på villataken) då kunde möjligen det passerat utan större bekymmer.

Men i många fall så blev det inte så.

Dessutom så satsade även delar av övriga Europa på mängder med solcellsinstallationer.

Du får det nästan att låta som de som tog besluten om de generösa villkoren hade en ”lömsk plan” att luras.

Det tror inte jag.

Jag tror att det till stor del handlar om okunskap och naivitet. Både hos beslutsfattare och de som installerad solceller på villataken.

Nu är rimligen inte alla solcellsinstallationer helt ”bortkastade pengar” även om lönsamheten varierar och vissa av de som klev på först kanske känner minst besvikelse.

Jag tror vi behöver lite mer av eftertanke och bra kunskapsinhämtning i dagens samhälle.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har ingen som helst lust att hålla reda på vilka timmar på dygnet som är billiga respektive dyra. Det vore alltför stressande. Att installera automatik som styr när stora elförbrukare ska vara på eller av är komplicerat och dyrt om förbrukarna inte har något enkelt sätt att styras av en dator. Att ha värmen igång enbart under de billiga timmarna kan f.ö.vara kontraprodukivt om det handlar om de dyraste timmarna dessutom råkar vara de kallaste. Att optimera ett sådant styrsystem så att man tar hänsyn till pris, utetemperatur, duschbehov, bilkörningsbehov, mm, synes mig ganska komplicerat.

Jag har ett elabonnemang med s.k. rörligt pris, dvs månadsmedel på timpriset (plus antagligen något påslag på det).

Det är bekvämt att slippa stressa med timpriset. Under sommaren ställde jag dock in bilens laddare till att enbart ladda när solen var uppe för att inte behöva köpa el till bilen. Jag behöver kanske ändra på det under vintern.

Våra härskare vill ju att vi ska sluta elda fossila bränslen och gå över till el istället. Varför gör de inte mer för att underlätta för oss som lyder?
Tja, olika säljare av el har kanske olika erbjudanden och funktioner.
Min erbjuder timpris, vet vilken laddare jag har, vet vilken elbil jag har, och jag har talat om för den när jag vill ha bilen tillräckligt laddad på morgonen.

Jag stressar inte med det, utan allt sånt löser sig med automagi.
För september har jag fått betalt för att ladda bilen.
(elpriset, inte inräknat distribution/elnät)

Värmen i huset styrs däremot inte på det här sättet, än i alla fall.
( Jag funderar på lösningar på det ...)

Men jag tänker på att köra disk- o tvättmaskin på vissa tider. antigen för att jag kollat var det är billigt, eller så kör jag mitt i natten där det oftast är billigt. Eller mitt på dagen helgerna.

I min värld går det liksom inte att säga att man inte tänker bry sig, och sen bli förvånad av konsekvenserna.
Elmarknaden erbjuder allt som behövs för att ta kontroll över situationen, men det är frivilligt att göra det.

Men det känns jättekonstigt att drabbas av pålagor för att man laddar hårt när
elpriset är lågt = när totala uttaget på nätet är lågt.
 
  • Gilla
mumiemonstret
  • Laddar…
Folk agerar på den information och de data som finns tillgängliga vid varje tid; rådande elpriser, förutsättningar för att kvitta moms på levererad el osv via administrativt bekväma konstruktioner som denna "60-öring".

Många av de nyliga solcellsinstallationerna gjordes baserat på data från sommar/höst 2022. Ändras förutsättningarna så blir kalkylerna annorlunda, ändras de plötsligt kraftigt så induceras regeringsskiften per automatik, det är en betydande mängd hushåll och röster vi pratar om.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
E eleson skrev:
I min värld går det liksom inte att säga att man inte tänker bry sig, och sen bli förvånad av konsekvenserna.
Nej, givetvis inte.
E eleson skrev:
Elmarknaden erbjuder allt som behövs för att ta kontroll över situationen, men det är frivilligt att göra det.
Jag är tillräckligt gammal för att minnas när elektricitet var något man köpte med fickpengar (lite överdrivet 😀). El var inte en stor del av hushållsbudgeten, även om man hade elektrisk uppvärmning, och priset var stabilt.

Det känns lite dystert nu, och det lär knappast bli stabilare framöver.
E eleson skrev:
Men det känns jättekonstigt att drabbas av pålagor för att man laddar hårt när
elpriset är lågt = när totala uttaget på nätet är lågt.
Hur gick det till?
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Men det känns jättekonstigt att drabbas av pålagor för att man laddar hårt när
elpriset är lågt = när totala uttaget på nätet är lågt.
Just den ekvivalensen du menar finns motsvarar inte alltid verkligheten. Det kan vara ett mycket lågt elpris samtidigt som nätbelastningen är hög och att man därmed drabbas av effektavgifter.

Sedan finns det ju som bekant vissa elbolag som inte kör med differentierade effektavgifter, att det ska kosta lika oavsett tid på dygnet eller veckan. Vi får hoppas att alla dessa anmäls till EI och får tänka om, detta går emot hela idén med effektavgifter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
Många av de nyliga solcellsinstallationerna gjordes baserat på data från sommar/höst 2022.
Rätt många baserat på tidigare data än så, tror jag. Sensomaren 2022 började jag fråga efter offerter på solpaneler från några installatörer. Det gick segt att få svar och i september meddelade Vattenfall att de pausade offerter på solpaneler. Jag hade frågat ytterligare ett par leverantörer som även de var långsamma.

Till slut fick jag tips om en lokal installatör som vaknade till nån månad efter min första förfrågan. I mars 2023 beställde vi en installation som blev klar i början av september. En knapp månad senare gav nätägaren tillstånd för inkoppling.

Det var alltså rusch redan sommaren/hösten 2022.
H Harald Blåtumme skrev:
Ändras förutsättningarna så blir kalkylerna annorlunda, ändras de plötsligt kraftigt så induceras regeringsskiften per automatik, det är en betydande mängd hushåll och röster vi pratar om.
Jag ser fram emot oppositionens upprördhet. :)
 
Ja det var i septemper 2022 vi tog vårt beslut, installation skedde i mitten april 2023.
 
Hej

Om vi nu går tillbaka till TS inlägg om att; ” Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare” , så misstänker jag att vi den nya period 2024-2027 gällande prissättningen på elnätet som nu kommer, kan innebära att många som investerat i solceller på hustaken kommer att känna sig besvikna, att de inte informerats om hur elnäten finansieras och hur vi som använder elnäten betalar för detta.

Så kom idag en artikel i Second Opinion, med rubriken; ”Hög tid engagera sig i EU-samarbetet” där tar man upp att regelverket för elnäten (här och i till exempel Finland) hindrar att elnätsägarna är proaktiva och bygger nätförstärkningar i förväg. Elnäten får inte byggas på ”spekulation” och sedan kräva betalt av elnätskunderna. Däremot så får elnätsbolagen inte neka någon att ansluta solceller på hustaket, men de får ta betalt av villaägaren för vad det kostar elnätsbolaget.
https://second-opinion.se/hog-tid-engagera-sig-i-eu-samarbetet/

I artikeln stå bland annatr; ”Hans finländska kollega Kristian Finell tillägger att ”med en allt större andel oplanerbar elproduktion kan vi inte bygga elnät helt enligt samma principer som förr, utan måste hitta mer flexibla lösningar. Och det handlar om att lösningarna måste vara kostnadseffektiva. Samtidigt som de som vill ansluta ny elproduktion till nätet oftast är av åsikten att allt ska bara fungera och nätkapaciteten finnas på plats.” Han nämner det tryck som finns på anticipatory investments – alltså investeringar som föregriper ett behov som antas uppkomma senare. “Men alla nätbolag är reglerade monopol. Och alla styrs av en reglerad modell. I dagens läge ger reglermodellen väldigt små möjligheter att investera på osäkra antaganden. Man kan inte riskera kundernas pengar förrän behovet är konkret”, säger han.”

När nu många börjar protestera mot att elnätsbolagen tar betalt för de elnätsförstärkningar som kunderna initierat genom solceller på hustaken då kan man undra varför t.ex. inte solcellsbranschen informerat om vad som gäller, och har gällt redan innan solceller på villataken kom på tal.

När man läser vad ”Svensksolenergi” skriver så verkar de först efteråt (sedan kostnaderna som kunderna initierat börjat debiteras) ta upp frågan om eventuella behovet av nätförstärkning och kostnaderna, vid anslutning av en solcellsanläggning, när de skriver; ”Installationer hotade vid nätförstärkning” https://svensksolenergi.se/sma-installationer-hotade-vid-natforstarkning/

Borde inte ”Svensksolenergi” berättat om detta innan, det var ju känt.
 
Redigerat:
P
M Martin Lundmark skrev:
Hade till exempel bara ett fåtal villor (säg mindre än 5 %) av beståndet, väl utspridda i distributionsnätet, satt max 10 kW solceller på villataken, eller om det max hade blivit några kW solceller per villatak (som vi hade som utgångspunkt när vi i ett forskningsprojekt tittade på konsekvenserna av solceller på villataken) då kunde möjligen det passerat utan större bekymmer.
Jag har lite svårt att tro att politiska beslut främst är baserade på naturvetenskapliga fakta så värst ofta. Att ta bort skatteavdraget för produktion av solel för mikroproducenter innebär en förstärkning av statskassan och att s.k. klimatskeptiker i regeringsunderlaget blidkas.

Finns det data om hur stor påverkan på elnätet som solpaneler har och har haft sen subventioner av olika slag infördes för sådana?
M Martin Lundmark skrev:
Jag tror vi behöver lite mer av eftertanke och bra kunskapsinhämtning i dagens samhälle.
En mer kunskapsinriktad skola vore en bra början.
 
  • Gilla
taxationistheft
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har lite svårt att tro att politiska beslut främst är baserade på naturvetenskapliga fakta så värst ofta. Att ta bort skatteavdraget för produktion av solel för mikroproducenter innebär en förstärkning av statskassan och att s.k. klimatskeptiker i regeringsunderlaget blidkas.

Finns det data om hur stor påverkan på elnätet som solpaneler har och har haft sen subventioner av olika slag infördes för sådana?

En mer kunskapsinriktad skola vore en bra början.
Hej
Rimligen så vet de olika elnätsbolagen vilka ombyggnationen de gjort för anslutning av solceller

Men jag vet inte om de har sammanställt detta separat

Bristen på elkraftingenjörer i kombination med det stora intresset på vissa håll innebär rimligen att denna typ av uppföljning inte är gjord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.