spikplanka spikplanka skrev:
Isåfall är det nog primärt:
* Husdelen stadgar bilparkeringen
* Om det inte är nog så kan I-balkar i metall istället för träbalkar ta mer momentkraf
S Snowflakes skrev:
Tanken är att ha alla väggar öppna i carportsdelen förutom då den mot själva garaget. Min fråga var mer kring hur jag stadgar den delen då jag inte har några väggar utan bara två stolpar som tar lastkrafterna.
spikplanka spikplanka skrev:
Isåfall är det nog primärt:
* Husdelen stadgar bilparkeringen
* Om det inte är nog så kan I-balkar i metall istället för träbalkar ta mer momentkraft i bildelen
Jag vill gärna inte byta ut mina limträstolpar och balkar mot något av stål.

Jag efterfrågade idéer kring hur man kan diagonalstaga i nuvarande konstruktion. Vilket jag fått lite förslag på men fler idéer är välkomna. Såhär ser carportdelen ut underifrån.
 
  • Röd trätakskonstruktion på carport, sett underifrån, med utsikt över en grönskande trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
S Snowflakes skrev:
Jag vill gärna inte byta ut mina limträstolpar och balkar mot något av stål.
Du kan gömma dessa ovanför taket? Det är mest för att stål tar momentkraft bra. Iofs borde limträbalk fungera bra också.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Du kan gömma dessa ovanför taket? Det är mest för att stål tar momentkraft bra. Iofs borde limträbalk fungera bra också.
Det är ett oekonomiskt sätt att stabilisera en stomme. En skiva som jag redan föreslagit (och TS omedvetandes redan byggt) som för in vindlasterna till huskroppens väggar är den mest galanta lösningen.

Stålbalkar tar för övrigt inte moment så bra i veka riktningen.
 
Bra med bilder, jag trodde inte det fanns något undertak i carportsdelen alls 😁
 
Tomture61
S Snowflakes skrev:
Jag vill gärna inte byta ut mina limträstolpar och balkar mot något av stål.

Jag efterfrågade idéer kring hur man kan diagonalstaga i nuvarande konstruktion. Vilket jag fått lite förslag på men fler idéer är välkomna. Såhär ser carportdelen ut underifrån.
Vet ej vad som finns bakom träväggen i carport .
Har du byggskivor på insidan så tillför det tillräcklig stadga .
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Du kan troligen förstärka med trä mellan befintliga takreglar utan att jacka ur för det om du tycker det känns nödvändigt.
 
W witten skrev:
Det är ett oekonomiskt sätt att stabilisera en stomme. En skiva som jag redan föreslagit (och TS omedvetandes redan byggt) som för in vindlasterna till huskroppens väggar är den mest galanta lösningen.

Stålbalkar tar för övrigt inte moment så bra i veka
Z z_bumbi skrev:
Du kan troligen förstärka med trä mellan befintliga takreglar utan att jacka ur för det om du tycker det känns nödvändigt.
Hur menar du då? Att jag sätter kottligar diagonalt mellan reglarna?
 
Om du tänker lägga skivor där senare hade jag, som sagt, bara temporärskruvat dit… vad som helst(nästan), ovanpå bjälklaget.
 
Det vore bra att skruva tex osb i taket i garage delen innan ev gips? Frågar ifall man kommer i samma någongång
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.