Hej!

Är det någon på detta forum som har en aning om hur många timmar det kan ta för 2 erfarna snickare att:

*Spantra upp ytterväggar, isolera (190+45mm), sätta vindpapp, spika panel.
(Det invändiga skivmaterialet skruvar jag dit själv).

*Montera fönster + ytterdörrar.

*Montera takstolar och plåttak.
(Bistår med traktor samt handräckning under monteringen).

Byggytan är 255m2
Enplanshus med sadeltak
15 fönster
2 dörrar
Standard takhöjd.

Husets omkrets är 77m, m2 yttervägg blir väl då ca: (77x2,5=)192,5m2

Vill alltså ha ett "vädertätt" skal byggt i lösvirke. Istället för att köra med väggblock.

Förstår att det inte går att ange något exakt antal timmar, men om någon kanske kan uppskatta hur många timmar det rör sig om.
Bifogar en bild så är det väl lättare att bilda sig en uppfattning:)

/Dawid
 
  • Senaste planlösning röd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärande innerväggar borde väl också ingå?
 
Javisst ja, glömde bort den.
Är bara en mellanvägg som blir bärande (rödmarkerad i bilden).
Blir även en bärande balk över ingången till tv-rummet.

Vad tror ni om: 350kr/tim X ca:300tim = 105000kr.
Är det rimligt???:confused:

/Dawid
 
Hemmakatten
350:- per timme är för lite, tror nog att du får betala uppåt 450:-. 300 timmar låter också lite. Tittade just på bilder av vårt hus som är mycket mindre. På en månad 3 pers var takpapp på, utegips men inte panel, ingen isolering varken i tak eller väggar, inga fönster. I och för sig formsattes stora murar utomhus som nog tog en vecka bara det.
 
Det tog mig 70dagar med i snitt 4tim om dan (ca280tim) att spika upp stommen, panelen, råspont, papp, isolera och få i fönster men då snackar vi 30m2 utbyggnad med övervåning på halva och att jag gjort allt jobb själv..
 
300h är ca 18dagar då ska dom ha fika, lunch, och eventuella arbetstidsförkortningar, plocka fram verktygen mm mm mm..... så då kanske du förstår att man inte kommer så långt på 300h! vet inte vad snickarna räknar för tid/m2 men kanske 6-8h färdigvägg... och då ska taket på oxå... ta detta inlägg med en nypa salt men värt att ha i bakhuvvet...:p
 
xilak skrev:
Javisst ja, glömde bort den.
Är bara en mellanvägg som blir bärande (rödmarkerad i bilden).
Blir även en bärande balk över ingången till tv-rummet.

Vad tror ni om: 350kr/tim X ca:300tim = 105000kr.
Är det rimligt???:confused:

/Dawid
Hej,
Under 1000 timmar skall du inte räkna med, dock är 350 kr/h (plus moms då) helt i sin ordning.

Mvh
HELLAS
 
Du får nog räkna med 8 veckors jobb för 2 gubbar. Ungefär.
De stommar upp huset på 2 veckor. Lägger tak 2 veckor, sedan ungefär 4 veckor för panel och montera fönster och dörrar.
Jo, nu har jag bestämmt mig. Det tar ca 8 veckor. Ca 320 timmar.

Sen ska ju plåtisen dit också... Han måste gå paralellt med snickarna.
 
Hej!

Tack för alla svar.

Syftet med tråden var att se om jag kunde komma billigare undan genom att bygga "skalet" i lösvirke än med färdiga väggblock. Varför jag tänkte att det kanske kunde bli billigare med lösvirke var, att jag har tillgång till grossist rabatt 30% hos ett byggvaruhus. Och då köpa allt material själv och låta en snickarfirma spantra upp "skalet".

Men det verkar ju onekligen som om jag underskattat antalet timmar, så det blir nog att köra väggblock istället.:)

/Dawid
 
Självklart ska det bli betydligt billigare med ett hus i lösvirke, speciellt om du nu har 30% rabatt på materialet. Även om snickarna kostar en del. Annars hade väl ingen byggt lösvirke överhuvudtaget. Har du kollat på hur mycket färdiga väggblock kostar?
Hjälper du dessutom till med stomresning, isolering, takspikning och panel så har går ju allt ännu fortare. Kanske behöver du bara anlita en snickare. Jag menar, kan du montera skivmaterialet själv som du säger så kan du definitivt bygga en stomme, isolera och spika tak/panel med lite hjälp av de erfarna snickarna. Tar du dessutom hjälp av erfarna snickare i mörka kostymer och solglasögon så ju dessutom blir kostnaden bara hälften. Det är mina 5 öre.
 
jeppeknaster:

Har fått ett pris på färdiga väggblock med fönster och dörrar (ej tak inräknat) på strax under 400 000kr

Har kommit fram till att materialet till ytterväggarna kostar ca: 65 000kr, fönstren 65 000kr, ytterdörrar ca:12 000kr.
Totalt 142 000kr + 10%(spill m.m)= ca: 155 000kr

Om den kalkylen håller så borde det väl kanske bli billigare att bygga det i lösvirke med hjälp av hantverkare?

Hmmm... det tål att tänkas på det här....:confused:



Taket: takstolar 40 000kr, plåt+underlagspapp m.m. 60 000kr.
Totalt: 100 000kr

Så för ca: 500 000 kr har jag det tätt utvändigt med väggblock + tak.

Har begärt offert från en lokal snickarfirma, men de har inte hört av sig ännu.

/Dawid
 
Hej !

Jag jobbar som kalkylator och har gjort ett snabbt överslag på tidsåtgång över det du specat upp.
Uppregling yttervägg till väderskyddat,dvs ingen inv.gips o dyl, ca 2 tim / m2 x 193 m2=386 tim + ställtid,transport mm (ca 8 tim).
15 fönster á 1,5 tim / st=22 tim
2 dörrar á 2 tim / st= 4 tim
montage av takstolar ca 16 tim
montage av plåt tak 300m2= 90 tim
sammanlagt 518 tim
obs detta är en mycket grov bedömning efter det du beskrivet ("hur långt är ett snöre?")
Jag byggde mitt hus i lösvirke men allt material var färdigkapat och transporterat till byggplatsen (fiskarheden villan) 128m2 på ca 700 tim över färdig grund.

En snabb bedömning är 10 tim / m2 golvyta för att få en uppskattning om hur lång tid det tar.
 
Hmm... Men om vi räknar på 520 timmar x 440kr/tim (inkl. moms) = 228800kr i hantverkararvode

Material: Väggar & tak 255000kr + 228800 = 483800kr totalt.

Alltså blir det kanske ca: 20 000kr billigae att bygga det lösvirke, mot att ta färdiga väggblock.
Då anser jag att det är mer värt att få det snabbt tätt samt min egen arbets insats är fruktansvärt mycket mindre. Mot att annars frakta dit material, städa, täcka, m.m.

Nu är ju inte det här några som helst noggranna beräkningar, men det kanske inte skiljer så hemskt mycket mot för vad det skulle sluta på...
 
Hej !

Min rekomendation i det här fallet vore ju om du kunde kolla med en tillverkare av färdiga väggblock,om man
slopade momenten:isolering,fuktspärr,gipsning,dvs insidan vägg,vad det skulle innebära i pris.
Detta klarar dom flesta själva att fixa.
På så sätt får du snabbt ett väderskyddat hus,som du kan jobba vidare med i den takt du själv vill.
Du har även en rak och riktig stomme att fortsätta jobba med.
Förmodligen är detta det mest kostnadseffektiva sätt att bygga hus om man inte bygger helt själv och har tiden.

mvh
Kal kula
 
Kal Kula.
Var jobbar du som kalkylator? Husfirma? Lite nyfiken bara ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.