Sedan bildas det ofta en bubbla luft högst upp i VVB av löst luft i vattnet som med värme drivs ut och blir luftbubbla - så både vattnets expansion och ev urdriven luft som luftbubbla i toppen av VVB av uppvärmningen är med i bilden när man har högre tryck i någon eller några sekunder när man börja tappa varmvatten.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
R riktigadavid skrev:
mm. och för luft gäller Ideala gaslagen.
Temphöjning från 0 grader till 60 grader ger 1% volymskillnad för vatten men 22% volymskillnad för luft. (om jag nu räknade rätt...).
Så jag har svårt att tro att tryckökningen i systemet beror på att vattnet blir varmt. Jag tror det är luft nånstans som blivit uppvärmt.
Men det låter ju som att det är ett ganska vanligt fenomen. Så jag kanske inte behöver oroa mig :)
Nej det är inget att oroa sig för och det beror helt enkelt på volymökningen även om det bara handlar om några deciliter. Har man plaströr i huset har det också effekten att det högre trycket expanderar rören en aning vilket sedan hjälper till att ge lite extra skjuts på vattnet när du öppnar kranen och trycket sänks och rören återgår till ursprungligt format .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.