Hej!
Har nyligen köpt ett hus med krypgrund byggt 1978. Syllar är tryckimpregnerat men det ser fint ut.
Första lagret golvbjälkar har en spännvidd på ca 4,5 meter ( dvs rummens bredd) men ser inte dessa då de är dolda i trossbottten.
Under ligger en lite konstig förstärkning på plintar mitt i mellan. Dessa är inte sammanbundna och en del av dem hr vridit sig och ser ut som att de ska välta. Se bilder.
Golvet ovan knarrar rejält på en del ställen.
Är det någon som sett detta tidigare ? Behöver det åtgärdas?
 
  • Krypgrund med tryckimpregnerat virke och betongplintar som stöttar golvbjälklag, där vissa plintar är vridna och på väg att välta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en del av en krypgrund med träbalkar och metallrör. En stödplint syns mellan balkarna, med synliga vridningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Eddi54 skrev:
Hej!
Har nyligen köpt ett hus med krypgrund byggt 1978. Syllar är tryckimpregnerat men det ser fint ut.
Första lagret golvbjälkar har en spännvidd på ca 4,5 meter ( dvs rummens bredd) men ser inte dessa då de är dolda i trossbottten.
Under ligger en lite konstig förstärkning på plintar mitt i mellan. Dessa är inte sammanbundna och en del av dem hr vridit sig och ser ut som att de ska välta. Se bilder.
Golvet ovan knarrar rejält på en del ställen.
Är det någon som sett detta tidigare ? Behöver det åtgärdas?
Det där såg inte helt riktigt ut. Men antalgien används bara dessa som upplag åt trossbotten ,så hur kritiskt det är är svårt att säga.

Jag hade nog försökt lyfta huset (ett par st 20t domkrafter kan räcka) och lagt in en paralell regel som klarar hela spännvidden, eller iaf växlas av över plintarna. Sen sänker man ned huset, rätar ut den som har vridit sig (kanske man får höja huset lite mha ngn annan stödpunkt, och skruvar ihop detta så du har dubbla reglar längs med hela huset. Inklusive gapet, som nog inte bör vara där.

Det kan vara en orsak till golvknarret, men det är inte självklart att det försvinner pga det heller, det kan finnas andra saker som satt sig under åren tex...men jag skulle nog iaf åtgärdat det där.
 
Dom reglarna håller upp huset, det är stadiga plintar under och skulle det bara vara för blindbotten så räcker det med mycket klenare virke för att hålla blindbotten. Syns inga andra plintar och sen verkar det som att reglarna inte är fästa i bjälklaget och varför kan man fråga sig, inget bra, dom kan kalva som det ser ut på fotot att en har gjort.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Sådär fick jag mitt Modulenthus byggt -98.
Enbart till för att minska svikten i golvet. Inte del av konstruktipnen i sig.
Mina stöd hade justerbara skruvar så det kunde efterspännas om stöden sjönk.
Räta upp det där, och se till att balkarna trycker uppåt ordentligt, så minskar golvsvikt och kanske lite knarr.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej
Ja de där håller enbart upp golvet.
Sviktar det eller knarrar?
Jag har stadigare altan än det där då jag gillar stumma golv.
Jag hade dragit dit nya dubblade reglar till bärlina och slängt kilarna och gjort det stumt med annat som masoniteshims eller uppmätta kapade mellanlägg.
Lycka till.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.