Har efter många om och men bestämt för att försöka rädda min lada. Den har sjunkit i vissa delar och fasaden har typ stått i jorden längs ena långsidan. Den ser väl ganska anskrämlig ut men har bedömts som räddningsbar av vissa, ja inte alla :). Har lyft lite och gjutit plintar osv, pågående arbete.. Ett problem är att vägen till mina grannar går mellan 40 och kanske 200 cm ifrån ladan och att vägen är betydligt högre än ladan. Därför tror jag en dränering är ja inte nödvändig men väldigt lämplig för att leda vattnet från denna långsida. Jag har tänkt gräva ett dike, fylla på med lite 16-22 i botten och sen fylla med 16-22 runtom och packa in hela detta i markduk. Frågan är hur mycket duk det går åt, eller hur bred? Det finns lite olika bredder har jag sett och tänkt att 30-40 cm djupt dike räcker och att en duk på då 1,2 m räcker runtom?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nu har jag kommit lite längre och låtit gräva ner kasetter på ca 600 liter och är i färd med att dra rör dit. Jag ska först lägga dräneringsrör längs med ena långsidan och sen fortsätta med markavloppsrör ca 15 meter till kasetten. Det jag funderar på nu är om jag kan sätta ett T-stycke för att i framtiden (förhoppningsvis inte alltför avlägesen) sätta takavvattning i det T-stycket. Alltså direkt där dräneringsröret slutar. Man brukar väl inte rekommendera det som jag förstått men det blir väl bara ett problem vid häftigt regn där det skulle kunna rinna in i dräneringsröret. Eller ja fallet ska ju vara mot kasetten ändå naturligtvis så vattnet ska ju rinna dit. Borde funka eller?
 
Tillägg: Kasseterna har bräddavlopp som ska hamna under stupröret. Då ska inte detta kunna bli ett problem. Hoppas jag.
 
En helt separat fråga som är lite enklare. När kan man använda dagvattenrör (såna som ser ut som dräneringsrör fast utan hål) istället för bruna markrör. Har de något maxdjup eller så. De känns ju betydligt känsligare men billigare och enklare. Ska man köra bil på är väl markavloppsrör rätt lämpligt antar jag. Men annars?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.