Se bilden för design (scannad direkt från servetten som den är ritad på...)

Nån som haft nån murare som gjort nåt liknande som kan ge mig en fingervisning om vad det kan landa på? Antal timmar samt material?

Hur kladdigt/jobbigt blir det- kan man vara i rummet under bygget? (jag har en klåfingrig kille på 2år hemma)
 
  • öppenspis360420.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga! Kanske du måste förstärka underlaget? Finns skorsten? Kan du mura själv?
Jag skall själv mura upp min med insats och massivt tegel som jag plockat gratis från ett hus som skulle rivas. Kostar bara mig grus, kalkbruk och egen tid.
 
Jag har skorsten (ej provtryckt ännu) som jag har tänkt ansluta till (den kommer från bottenvåningen). Jag har noll kunskap om att mura och har inte tänkt göra det själv. Vill bara få en uppfattning om ungefärlig tid för en murare samt materialkostnad
 
Svärfar murade om sin skorsten(då bara den övre stumpen som sitter ovan tak) i somras. Detta kan nog jämföras
med din öppna spis i material åtgång och tid mellan tummen och pekfingret. Tror det tog ~5dagar och kostade allt
som allt mellan 20-25kkr.
Murare är dock bristvara och som privatperson är det svårt att få jobb gjorda då de flesta är kontraktanställda på
större byggen.
Du har inte tänkt ha någon spisinsats eller bara som öppen spis?..(tänkte på om du vill ha ut värme av kaminen)
/
M
 
Thx

värmen struntar jag i - den kommer bara byggas av estetiska skäl...
 
Hemmakatten
Med tanke på vad vi betalat för våra öppna spisar så gissar jag på omkring 40'. Den spis du ritat kräver lite extra, både i material och arbete. Det måste vara ett kraftigt järn både i öppningen av spisen och i den utstickande delen nertill. Detta för att förhindra de utskjutande delarna säckar ihop.

Hur smutsigt det blir beror väl på hurdan hantverkaren är. Vi bodde hemma, muraren la ut skydd runt där spisen murades.

Snygg spis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.