Jag försöker hitta något likande träguiden fast för tegelsten.

Jag vill veta tumregler om hur högt och brett man kan mura en vägg, gavel mm.
När funkar enkel tegelsten och när måste man gå över till dubbel mm
Eller är detta en förlorad kunskap?
 
R
A Alexn72 skrev:
Jag försöker hitta något likande träguiden fast för tegelsten.

Jag vill veta tumregler om hur högt och brett man kan mura en vägg, gavel mm.
När funkar enkel tegelsten och när måste man gå över till dubbel mm
Eller är detta en förlorad kunskap?
Finns inte någon enkel regel då det beror på så många faktorer..
Bättre att du berättar vad du tänker dig att göra så kan man guida dig därifrån?
 
Förlorad kunskap - nej, inte direkt, men det är extremt ovanligt att man murar bärande väggar med tegel idag, så något större behov för en liknande resurs finns nog inte. Ifall du murar skalmur så har Joma en skalmurshandbok som är bra. Tomas Gustavsson och Miklos Molnar har också skrivit mycket, T.ex murverkskompendiet: https://www.google.com/url?sa=t&sou...gQFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw0G291A86-VgqOpTPREhY2L

Generellt är nog halvstensmurar mycket ovanliga innan cementbruket, och i de fall de förekommer är de vågiga för att öka stabiliteten!

En vågig tegelmur slingrar genom en höstfärgad park, med träd i bakgrunden och täckt mark av löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Finns inte någon enkel regel då det beror på så många faktorer..
Bättre att du berättar vad du tänker dig att göra så kan man guida dig därifrån?
Vi kan ta som exempel.
Är det okej att mura en gavel som är 5meter bred 3m hög och med 45 graders lutning.
Klarar sig en tegelsten?
Ska den klara att stå själv under vilken storm som helst i Sverige eller räknar man alltid med att taket håller muren?
 
En murad gavel 5x3m med 45 graders lutning kommer inte stå för sig själv i alla stormar.

Men sedan lägger du till att det är ett tak också.
Det hjälper mycket.
Sedan brukar det även finnas en vägg bakom teglet som har infästningar mot teglet och så vidare.

Dvs, det beror fortfarande på många faktorer som vi inte kan svara på baserat på den korta beskrivningen.
 
R
A Alexn72 skrev:
Vi kan ta som exempel.
Är det okej att mura en gavel som är 5meter bred 3m hög och med 45 graders lutning.
Klarar sig en tegelsten?
Ska den klara att stå själv under vilken storm som helst i Sverige eller räknar man alltid med att taket håller muren?
Nej den är inte fristående, men alla skalmursväggar kramlas och armeras så taket håller den inte utan det är bakomvarande stomme som agerar stöd..
En generell regel är 4st kramlor per/m2
 
Jag tror han menar en tegelvägg utan bakomliggande stomme eller vägg. Alltså en bärande fristående tegelvägg.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror han menar en tegelvägg utan bakomliggande stomme eller vägg. Alltså en bärande fristående tegelvägg.
Precis.

De jag letar efter är egentligen
En tabell
1m högt klarar en tegelsten utan stöd.
1-3m behövs 1,5 tegelsten.
Och 3-5m 2 tegelstenar.

Såklart är det många faktorer men det blir rimligare att kunna utgå ifrån något än att gissa hela tiden.



Eller för att ta samma scenario. Ett gammalt hus är murat och där är en gavel med enbart en tegelsten (b5m x h3m 45°)
Är denna vägg okej att behålla eller är den underdimmentionerad?
Jag bortser från takets inverkan i detta exempel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.