Erik-R
Vi har en tillbyggd farstu till vår stuga med ett gammalt väldigt grovt och (lite kornigt) takpapp. Det läcker nu och har spruckit här o där.
Jag ska lägga på nytt nu.
-1 Måste jag lägga i två omgångar ( underpapp först) eller kan jag använda ett lager med grövre takpapp bara.
-2 är det ett måste att ta bort det gamla helt först, jag är rädd att det ev på vissa delar sitter hårt ”limmat” med takmassa.
 
Erik-R Erik-R skrev:
Vi har en tillbyggd farstu till vår stuga med ett gammalt väldigt grovt och (lite kornigt) takpapp. Det läcker nu och har spruckit här o där.
Jag ska lägga på nytt nu.
-1 Måste jag lägga i två omgångar ( underpapp först) eller kan jag använda ett lager med grövre takpapp bara.
-2 är det ett måste att ta bort det gamla helt först, jag är rädd att det ev på vissa delar sitter hårt ”limmat” med takmassa.
Det du har är ytpapp som torkat. Troligtvis sitter det gamla hårt. Med lim asfalt och, sin egen smältning och spik. Enligt alla rimliga rekomendationer ska du riva av pappen och åtgärda råsponten. Men... När det blivit lite varmare igen och solen ligger på kan du nog så väl smeta ut takasfalt och lägga ny ytpapp.
 
Erik-R
Ok, så
Om det går skulle jag vilja ta bort pappen där jag ser att den spruckit (för att kontrollera att råsponten är ok) och sen om det ser bra ut lägga ett helt nytt lager Ytpapp uppepå den gamla.
Verkar det rimligt?
Är det någon speciell Ytpapp man ska välja?
( lutningen inte så stor, ett litet tak ca 5 m2, det är en kallfarstu på ett sommarhus)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.