Har ett nybyggt hus med en helt ”ren” ovanvåning. Isolerat och förberett för att gipsa och sätta innerväggar.

Har elektriker på plats som ska dra elen innan jag själv fortsätter. Använder Home Assistant för mitt smarthem och vill sätta inbyggnadsrelä med dimmer som pratar med HA över Zigbee. Elektrikern vill (såklart) att jag sätter Plejd men det kommer jag inte göra eftersom det slutna systemet etc så ni behöver inte heller tjata om det. Han går med på att sätta de relän jag vill ha men ska inhandla det själv.

Dimmerfunktion och Zigbee är alltså målet.
Nolla hit och dit, sånt kan jag tyvärr inte.

1) Har jag nolla/neutralledare förberett? (Se bild)
2) Har länkade inbyggnadsrelä dimmer?
Om inte, kom gärna med förslag.

https://www.m.nu/rela-zigbee/litet-och-smart-inbyggnadsrela-med-zigbee-30

Tack!
 
  • Hand håller i ledningar med blå, gulgrön och brun kabel i grå skyddsslang på en byggarbetsplats med beige golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du har nolla. Men vad är det du ska dimra? Jag tycker det är rätt hopplöst att hitta en kombination av dimmer och led-lampa som funkar utan flimmer.
 
  • Gilla
dcarlsson9
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Ja du har nolla. Men vad är det du ska dimra? Jag tycker det är rätt hopplöst att hitta en kombination av dimmer och led-lampa som funkar utan flimmer.
Är nollan den blå kabeln?

Det är just lampor jag vill kunna ha på dimmer.
Edit: lampor i ett par sovrum är det som är aktuellt.
 
Redigerat:
Nollan är blå OM den är kopplad som nolla men den kan ju även vara kopplad som något annat. Man kan ALDRIG lita på att vissa färger har vissa funktioner utan den som ska koppla ihop allt ska helst även vara den som drar trådar och lägger rör/slang, då vet man vilken funktion respektive tråd har.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nollan är blå OM den är kopplad som nolla men den kan ju även vara kopplad som något annat. Man kan ALDRIG lita på att vissa färger har vissa funktioner utan den som ska koppla ihop allt ska helst även vara den som drar trådar och lägger rör/slang, då vet man vilken funktion respektive tråd har.
Helt riktigt, du har rätt. Det är min elektriker som ska göra allt som har med elen att göra och egentligen behöver jag inte veta. Tänkte bara lära mig på vägen.
 
Fast det relät du länkar till kräver ingen nolla och har förövrigt ingen ingång för nolla heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.