Hej.
Jag ska montera en ny blandare i köket och ska ha vatten till diskmaskinen också.
På blandaren sitter det G3/8 gänga/mutter.
På anslutningen på diskmaskinen sitter det (tror jag) en R20 gänga/mutter.
Vilken övergång ska jag ha? Blir inte klok på denna gäng-djungeln. Köksvattenledning med metallslang och koppling under diskbänk, visar vattenanslutning för installation av blandare och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två flexibla metallslangar med kopplingar hålls i en hand framför ett mönstrat tygstolsäte och ett golv med hexagonalt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det där ser inte ut som en 20-mutter, snarare 15.

Men mät gängans diameter över muttern.
Jag gissar att den är ca 21mm.

Om det är så, så passar denna:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...vergangar/forminskningsnippel-x-38-2000058677

Är det däremot som du redan nämnt, en 20-gänga (ca 27mm diameter) så passar denna:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...sovergangar/forminskningsnippel-x--2000058679

Gängad koppling med mutter och rör under diskbänk, markerad med röd pil för fokus på delen i diskussionstråd om mutterstorlek och gängdiameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kromad reduceringsnippel med gängor, används för VVS-kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det där ser inte ut som en 20-mutter, snarare 15.

Men mät gängans diameter över muttern.
Jag gissar att den är ca 21mm.

Om det är så, så passar denna:
[länk]

Är det däremot som du redan nämnt, en 20-gänga (ca 27mm diameter) så passar denna:
[länk]

[bild]
[bild]
Jag gjorde såhär att jag mätte allt, ser också att anslutningarna ifrån den gamla blandaren är större än den nya med.
Så jag behöver två adaptrar ifrån ballofixerna till den nya blandaren också.
Handritad skiss över rörkopplingar för en blandare och diskmaskin, med märkningar av rördiametrar och ballofixventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss på ny blandare med två rör markerade, en med diameter 10 mm och en med diameter 18,8 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tabell med rördimensioner och mått i millimeter, inklusive tidigare benämningar, utvändiga och invändiga mått för olika storlekar.
 
T Trollskidan skrev:
[bild]
Va en bra bild, hittar inte måtten på det jag mätt bara förutom 3/8 som jag får till 19mm utvändigt.
Får nog hoppa in hos en rörmokare och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.