Hallå i stugan!

Bor i en 3 våningsvilla, alla uttag i källaren och i köket är jordat, men resten av huset är ojordat 🧐 Jag finner ingen logisk förklaring till att man jordar halva kåken och resten får dras med sina 60-tals fasoner. Alla regnbågens färger är såklart med i kablagets färger.
Röd och gul/grön = jord
Vit och blå = nolla
Grön, svart, brun = fas
Helgul = ????

Har hittat 2 jordade uttag som har haft en 4e kabel i färgen gult, den har ingen ström i sig när jag mäter och inget slår ifrån när jag kör den mot jord, så dessa har jag isolerat med en kopplingsklämma (bara utifall) och gömt bakom uttagen.

Hälften av säkringarna är inte adresserade och 5 säkringar är tomma om man vill dra mer ström, så det får bli ett senare projekt att spåra exakt vilka uttag som går till vilken säkring.

Har bytt ut en hel del uttag I huset då flera hade gått sönder så plåtbrickor och kablar exponerats eller saknar petskydd (preppar så inte ungarna börjar stoppa grejer i dem). De uttag jag osäker på adressering har jag kört huvudbrytaren innan jag peter i dem = sura barn, sur fru.

Ni som är mer rutinerade
-skulle det vara värt att ta hit en firma för att jorda resten av uttagen eller riskerar jag liv, häsla och känslig elektronik om jag lever vidare med ojordat? Går det utan att riva upp väggar och golv?

-skulle vilja montera uttag I sovrummen och tvrummet med inbyggda USB-portar, kan jag göra en fuling och skippa jorden och bara köra nolla och fas? (Alla apparater är ändå inpluggade med jordad stickpropp i de ojordade uttagen)....

-Byta elcentral från propp till dvärgbrytare, värt?
 
Som du beskriver det är det inget konstigt att det bara är jordat i källare och kök. Det är normalt.

Att ta dit en elektriker som kan bedöma sakerna du funderar över på plats är klokt. Därefter kan du fundera på vad som du behöver göra. Och vad du vill göra extra.

Jordfelsbrytare är en mycket vettig grej.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
skulle det vara värt att ta hit en firma för att jorda resten av uttagen
Nej, inte värt det om det görs enbart för att byta till skyddsjordade vägguttag.

D dombacksmarkssmåbruk skrev:
skulle vilja montera uttag I sovrummen och tvrummet med inbyggda USB-portar, kan jag göra en fuling och skippa jorden och bara köra nolla och fas?
Är övriga uttag i respektive rum ojordade är detta inget fel.

D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Byta elcentral från propp till dvärgbrytare, värt?
Nej, inte värt om dagens central är i gott skick.

Och som redan skrivits, installera jordfelsbrytare om det inte redan finns.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tackar för svaren 😃, då känns det mer värt att investera i andra projekt i huset. Inget med elen krånglar, tänkte mer om det fanns praktiska skäl att byta till jordat när man har en del känslig elektronik.
Jordfelsbrytare finns och funkar som den ska.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är övriga uttag i respektive rum ojordade är detta inget fel.
Inget befintligt uttag I dessa rum är jordade, men dem nya uttagen med USB-portarna är "jordade".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är övriga uttag i respektive rum ojordade är detta inget fel.
Njae. De ser ju jordade ut. Jag skulle helt klart jorda alla uttag i rummet och inte ha jordade uttag utan jord inkopplad.

Eller så finns det så klart USB-uttag utan vägguttag man kan köpa (typ 2-fack med 1 uttag och 1 USB). Ojordade produkter finns det inte gott om.
 
  • Gilla
dombacksmarkssmåbruk
  • Laddar…
Den Gula tråden kan vara för en trappkoppling/ 2 plats brytare.
 
J Jonas928 skrev:
Den Gula tråden kan vara för en trappkoppling/ 2 plats brytare.
Okej! Ja en satt i en gammal motorbrytare och den andra satt i ett uttag under en lampknapp. Låter logiskt.
 
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Inget befintligt uttag I dessa rum är jordade, men dem nya uttagen med USB-portarna är "jordade".
Ja då får de absolut inte installeras utan att skyddsjord ansluts och inte i rum där övriga uttag är ojordade.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja då får de absolut inte installeras utan att skyddsjord ansluts och inte i rum där övriga uttag är ojordade.
Tack!
 
S sjoelund skrev:
Njae. De ser ju jordade ut.
Var ser du det? Jag utgick, antagligen felaktigt, för att de inte var skyddsjordade. 😳

S sjoelund skrev:
Jag skulle helt klart jorda alla uttag i rummet och inte ha jordade uttag utan jord inkopplad.
Ja absolut!

Här finns det två heliga grundregler.
  1. Antingen är uttagen i ett rum, inklusive eventuella takuttag till lampor, alla utan skyddsjord eller alla med skyddsjord.
  2. Är uttagen försedda med skyddsjord ska denna anslutas på ett korrekt sätt. Ett skyddsjordat uttag får aldrig installeras utan att skyddsjord ansluts.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Var ser du det? Jag utgick, antagligen felaktigt, för att de inte var skyddsjordade. 😳
"kan jag göra en fuling och skippa jorden och bara köra nolla och fas"

Dessutom har jag aldrig sett några sådana uttag som är ojordade att köpa
 
S sjoelund skrev:
Dessutom har jag aldrig sett några sådana uttag som är ojordade att köpa
Nej så är det säkert. Jag trodde att de kunde finnas.
 
S sjoelund skrev:
"kan jag göra en fuling och skippa jorden och bara köra nolla och fas"

Dessutom har jag aldrig sett några sådana uttag som är ojordade att köpa
Ah, sorry. Det var jag som var otydlig. Det nya uttaget jag vill montera kan man jorda. Befintliga uttaget har ingen jord, det finns bara fas och nolla. Så min fråga löd om det finns en risk med att jag ersätter det gamla med det nya uttaget. Inget av uttagen i rummet har jord.
 
Fairlane
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Ah, sorry. Det var jag som var otydlig. Det nya uttaget jag vill montera kan man jorda. Befintliga uttaget har ingen jord, det finns bara fas och nolla. Så min fråga löd om det finns en risk med att jag installerar det nya uttaget. Inget av uttagen i rummet har jord.
Ja du får aldrig installera ett uttag avsett för att jordad om inte jorden ansluts.
 
  • Gilla
sjoelund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.