Hej!
Nybliven husägare, likväl nybliven pannägare. Försöker i dagsläget klura ut vilken panna jag har, vilket inte går så bra. Den är "blå - grå" på framsidan, och jag bifogar en bild på vad jag tror är "tuberna" och en bild från google. Står ingenstans vad det är för panna?

Ang. Bilden då, är det dessa fyrkantiga rör som jag bör underhålla för att hålla den effektiv? Har förstått att just min modell inte har runda tuber, utan fyrkantiga? Det sitter även en "gaffel" här nere, och jag förstår att det är turbulatören?

Tar gärna alla tips och tricks om hur jag bör elda och div.

Eldar idag mot 1m3 vilket jag förstår är lite, men kan tyvärr inte göra nåt åt det i dagsläget. Sitter en laddomat 21, osäker på shuntstyrning.
 
  • Blå- och gråfärgad panna av märket ATMOS med rektangulära rör på framsidan.
  • Insida av en panna, visar fyrkantiga rör och en gaffel, potentiellt en turbulatör, omgivna av smutsig yta. Pannan saknar märkning som anger modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du postar en bild på din panna kanske någon kan hjälpa till med vilken modell det är.
Dom fyrkantiga rören ska sotas med jämna mellanrum, det finns nog en lucka längre ner där man kan dammsuga ut sot/aska. I den undre luckan på framsidan samlas aska som också behöver tömmas. Generellt, gör rent så mycket som möjligt så blir den effektivare. Det man kan strunta i är sot/tjära på väggarna i vedmagasinet (övre luckan).

Kotly.com har lite instruktioner och broschyrer, du kanske kan hitta något där
 
Hej!
Tack för svar!
Sotning av övre och undre luckan på framsidan har jag koll på, där är det numera soprent! Det jag var osäker på var tuberna där bak, men då förstår jag att jag har hittat rätt. Ska även öppna nedre luckan bak och kika!

Jag laddade upp en bild på pannan ovan (från google) syns den inte?

Mvh
 
  • Blå panna från Atmos med övre och undre lucka, används för uppvärmning och behöver regelbunden sotning.
Övre luckan fram ska du inte sota.
Men jag antar att du har 2 kanaler på höger och vänster sida om keramiken i nedre luckan som leder bakåt. Där och hela vägen bak till skorsten ska sotas.
Min Atmos har bara modellbeteckning på dekal fram på höger sida neranför Atmosdekalen. Sen hittade jag en dekal med nått nummer upp under luftintaget bak.
 
Tack! Då har jag lite att kika på!
Vattentempen i pannan stannar på ca 80-82 grader nu när jag prov-eldat, får den inte högre med torr gran, tordes detta vara normalt då den gissningsvis börjar ladda ackarna vid 80?
Mvh
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.