McLovin McLovin skrev:
Vad finns det för bättre snöslungor än din Honda du kollat på? eller tycker du jag ska skaffa en sån jag med.
Det sägs att Yamaha ska vara väldigt bra också så det är väl mellan dem. Jag körde på Hondan då flera kompisar som har och är sjukt nöjda. Sen får man ju bestämma storlek och typ av drivning vilket passar en bäst. Med banden kan man ställa vinkeln så om man har grus så tar den inte gruset. I år har jag asfalterat uppfarten så ser verkligen fram emot att få köra snöslungan där :)
 
En flaska whisky åt grannen per år! Billigaste lösningen, för både han och mig..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det är kul att se de som kämpar med fyrhjulingar. Vi har flera grannar som har börjat med fyrhjulingar men gett upp och uppgraderat till snöslunga. Stor traktor eller Avant/Bobcat fungerar bra men till väsentligt högre kostnad.
Jag har ingen erfarenhet från snöslungor, men lite från traktor och ATV, och jag vill nog inte avfärda en ATV helt, tvärt om blev jag positivt överraskad av hur bra det funkade med den, Man måste lära sig lite hur man skall köra med den, och anpassa sin körning till förutsättningarna man har t.ex.om du har en brant backe så går det inte alltid att ploga uppför.

Själv så tar jag gärna ATV när det inte är fruset under, är det fruset så går det fortare med traktorn och skopa, när det inte är fruset är det lätt hänt att trycka ner skopan lite för mycket och få med sig en massa grus. En annan fördel med traktorn är att det är varmt och gott i den med.
 
En billig beg 4wd diesel pickup typ King cab med hög o låg växel och plogblad är en utmärkt lösning.
Jag har byggt flera med olika varianter på plogblad, använt el-vinsch till höj o sänk.
Dessa funkar bättre än en fyrhjuling är mycket robustare och drar lite bränsle, en varm hytt får man på köpet.
 
B Bengt Larsson skrev:
Jag har byggt flera med olika varianter på plogblad,
Har du någon idé om minsta motoreffekt för att kunna trycka bort snö?
 
Har du köpt en gård behöver du ha en maskin som går att använda till massor av saker.
Jag ville egentligen ha en skylift, men sprang på en billig teleskoplastare som går att använda till väldigt mycket.

Skotta snö.
Grön teleskoplastare med snöplog i vinterlandskap, täckt av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyfta ut sonens kompis Epa ur garaget för att den är för låg.
Grön teleskoplastare framför rött trähus, används för att lyfta en bil i ett garage med öppna dörrar. Två personer står nära bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyfta upp sonens Epa ur tujahäcken efter ett litet missöde...
Blå bil fast i en tujahäck med en teleskoplastarkrok redo att dra den fri på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägga tak
Grön teleskoplastare vid gårdshus används för att arbeta på taket på en byggnad med vad som ser ut som en täckt pool i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grön teleskoplastare står bredvid ett hus med renovering pågående, omgiven av gräs och träd under en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön teleskoplastare på snötäckt gård, sedd uppifrån marknivån, med last inkluderande tegel ovanpå en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyfta kaminen från poolen till garaget inför vintern.
Grön teleskoplastare sträcker sig över gräsmatta mot träd, sommarklädd omgivning med pool, träd och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyfta in "bra att ha saker" på garagevinden.
Teleskoplastare används för att lasta saker på ovanvåning på ett snötäckt hus vid natt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyfta in ved I garaget.
Grön teleskoplastare i arbete med att flytta ved, synlig nära säckar fyllda med vedstaplar i en grönskande trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön teleskoplastare vid röd lada i snöigt landskap, med en stor säck lastad genom ladans dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Montera skorsten.
Grön teleskoplastare i arbete vid röd lada omgiven av grönska, används för olika uppgifter på gård efter att ha ersatt önskad skylift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hopptorn till poolen
En teleskoplastare står vid en pool där flera personer badar. En person hoppar, och en uppblåsbar flamingo flyter i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyfta upp båten när den har sjunkit, igen..
Råkat hända 4ggr på 3 år.
Grön teleskoplastare vid sjön, med lyftarm utsträckt över brygga och gräs vid strandkanten i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvätta kompis tak
Grön teleskoplastare används för att tvätta ett tak; sett från marken med klarblå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyfta upp en vridbar ställning till kompisens solfångare.
Teleskoplastare lyfter en stor metallställning ovanpå ett hus, en person arbetar på ställningen, träd och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den är så pass användbar så frugan tyckte jag behövde en mindre också.
Leksaksmodell av en teleskoplastare byggd av LEGO-delar på ett trägolv, med hjul och rörlig arm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Grön teleskoplastare vid byggarbetsplats, använd för att montera tak på rött hus med grönskande träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön teleskoplastare i trädgård lyfter objekt framför buskar med blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man installerar vridbar ställning för solfångare på taket av ett hus med hjälp av en teleskoplastare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grön teleskoplastare används för att lyfta material till en träbyggnad på vintern, omgiven av snö och byggnadsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
sprang på en billig teleskoplastare som går att använda till väldigt mycket.
Är den "törstig" ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.