Tjenixen allihopa!

Har lite problem hemma sedan den 22/9, kylen varnade då om låg spänning (den varnar när det är under 170V) då det vara va frugan hemma hann jag inte mäta inkommande men sa åt henne att bryta strömmen i 15 minuter bara för att se så det inte va kylskåpet i sig som krånglade, efter det fungerade kylen men då fungerade inte mikron eller ugnen istället. Efter en stund fungerade allt klockrent och allt var frid och fröjd. Den 25/9 ringde de upp och sa då att de hade haft störningar den 22. Idag kom samma problem tillbaka men hann inte komma fram till Vattenfall innan spänningen kom tillbaka så de såg aldrig något fel på inkommande. Nu är saken den att kyl, ugn och mikro går på varsin fas, men alla 3 maskiner krånglade. Hur stor är chansen att det är på "min sida" som felet är?
 
Att alla tre faserna krånglar internt i bostaden samtidigt är i det närmaste omöjligt.

Genom att bläddra i "menyn" på elmätaren så kan man se spänningen på de tre faserna.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
PEN / Noll problem ?
 
nisse123 nisse123 skrev:
PEN / Noll problem ?
Svårt för mig att säga eftersom jag inte är så duktig på el men PEN (vad jag antar är jordlinan) går in i jordfelsbrytaren. Allt har suttit likadant sen vi köpte huset för 4 år sedan och aldrig haft liknande problem innan. Det konstiga är att än så länge har felet bara kommit på tisdagar. Oavsett hur mycket ström vi förbrukar hemma.
 
PEN-ledaren ska inte till jordfelsbrytaren utan till jordskenan. Sedan drar man en nolla från jordskenan till ingången på jordfelsbrytaren. Utgående nolla från jordfelsbrytaren drar till nollskenan. Tror du måste låta en elektriker titta över din elinstallation.
 
J Josth skrev:
PEN-ledaren ska inte till jordfelsbrytaren utan till jordskenan. Sedan drar man en nolla från jordskenan till ingången på jordfelsbrytaren. Utgående nolla från jordfelsbrytaren drar till nollskenan. Tror du måste låta en elektriker titta över din elinstallation.
Det va jag som såg fel, PEN går till jordskenan sen en ny från jord till jordfelsbrytaren.
 
  • Bild av elcentral med kablar anslutna till jordningsskena, visar installation av jordfelsbrytare och PEN-ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.