Hur skyddar man dessa rör mot vatten? (Kabel i 50mm korrugeringsrör). Laddboxkillen drog för kort rör…
 
  • Gul korrugerad slang och vit kabel vid vägg, omgiven av plattor, med anslutningsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult korrugeringsrör synligt mellan stenplattor vid husgrund, med vit kabel i röret. Längden på röret verkar för kort för syftet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Hos oss la elektrikern ner en liten trasa som plugg och fyllde på med något som liknande cement, ca 1cm tjockt lager på toppen. Enkelt att få bort om man behöver byta eller komplettera med fler kablar sa han. Slät finish, och det regnar inte in eller blir ett råttbo i alla fall.

I röret upp på vägg körde han kabelskyddsrör, en bit upp nån halvmeter eller så. Typ ifall nån kör med en grästrimmer så sabbar man inte elkabeln.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...U8PbUZZIBwb10AMbdlxoCWYMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
B BSOD skrev:
Hos oss la elektrikern ner en liten trasa som plugg och fyllde på med något som liknande cement, ca 1cm tjockt lager på toppen. Enkelt att få bort om man behöver byta eller komplettera med fler kablar sa han. Slät finish, och det regnar inte in eller blir ett råttbo i alla fall.

I röret upp på vägg körde han kabelskyddsrör, en bit upp nån halvmeter eller så. Typ ifall nån kör med en grästrimmer så sabbar man inte elkabeln.
[länk]
Intressant lösning med trasa och ”cement”!

Ang. kabelskydd har jag köpt ett som inte hunnit fästas än.
 
Walle85
Finns det någon anpassad kopplingsbox eller liknande för markör, eller är det tänkt att man ska gå hela vägen upp under panelen? Känns som att det bör finnas något man kan sätta i ändarna för att få det snyggt och tätt.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Finns det någon anpassad kopplingsbox eller liknande för markör, eller är det tänkt att man ska gå hela vägen upp under panelen? Känns som att det bör finnas något man kan sätta i ändarna för att få det snyggt och tätt.
När jag drog ström till min avloppspump satte jag en kopplingsbox på väggen och anslöt 50 mm-röret undertill och drog kabeln genom väggen.
När du har kopplingsboxen på plats kan man dra vidare kabeln åt alla håll utan att det läcker in.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Finns det någon anpassad kopplingsbox eller liknande för markör, eller är det tänkt att man ska gå hela vägen upp under panelen? Känns som att det bör finnas något man kan sätta i ändarna för att få det snyggt och tätt.
Sluta med gula slangen nere i marken och stoppa i nått i slangen för att täts den samt dra upp kabeln i ett 25mm VP rör ev med en bit kabelskydd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Silikon, mjukfog, etc funkar också bra att täcka röret med. Bottna med tex bubbelplast eller plastpåse.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
De lösningar du fått tips om hittills som i stort går ut på att trycka ner något i röret som stopp och sen fylla på med något som tätar fungerar säkert alldeles utmärkt.
Men jag skulle personligen uppleva en sån lösning som oseriös, det ger intrycket att en glad amatör varit där o "kladdat"

Det finns krympslang anpassad för just liknande ändamål.
Denna grovlek och kvalité hittar du kanske inte hos clas ohlson, Jula eller biltema som inriktar sig mot konsument, men kollar hos de som riktar sig mot yrkesmän så finns en del olika alternativ.
Det blir garanterat bra och ger ett gediget o proffsigt intryck, men det kräver ju att du lossar kabeln, så det blir ju en aning större operation av det hela.
Frågan blir hur viktigt detta är för dig och vart du vill lägga ribban.
 
K Kasken skrev:
De lösningar du fått tips om hittills som i stort går ut på att trycka ner något i röret som stopp och sen fylla på med något som tätar fungerar säkert alldeles utmärkt.
Men jag skulle personligen uppleva en sån lösning som oseriös, det ger intrycket att en glad amatör varit där o "kladdat"

Det finns krympslang anpassad för just liknande ändamål.
Denna grovlek och kvalité hittar du kanske inte hos clas ohlson, Jula eller biltema som inriktar sig mot konsument, men kollar hos de som riktar sig mot yrkesmän så finns en del olika alternativ.
Det blir garanterat bra och ger ett gediget o proffsigt intryck, men det kräver ju att du lossar kabeln, så det blir ju en aning större operation av det hela.
Frågan blir hur viktigt detta är för dig och vart du vill lägga ribban.
Tack, att lossa kabeln är tyvärr inte ett alternativ så det får väl bli en amatörlösning. Tips på sådan eller är ovan förslag tillräckliga?
 
O Odi et Amo skrev:
Silikon, mjukfog, etc funkar också bra att täcka röret med. Bottna med tex bubbelplast eller plastpåse.
Jättebra, taget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.