Tidigare ägare har bytt ut en kronbrytare mot en dimmer och virat ihop (mosat ner tändtråd och faser) till plint i dimmer med lös anslutning och lite synlig koppar. 70talshus/bostadsrätt

Jag har bytt ut dimmern då tidigare dimmer har strulat städat upp lite (isolerat den bruna tändtråden som inte används, skarvat de svarta faserna) återstår att byta ut lamputtag då det gick sönder samt isolera den bruna tändtråden i taket.

Blå nolla går till taket
Svart fas /även skarvad ner till ett vägguttag
Grön tändtråd som går till tak (stiftet/lampan nyttjar den gröna)
Brun tändtråd som går till tak (används ej)

Det sitter ett 3 poligt kronuttag just nu (jag antar limmat) med hål för krok som sitter i takdosan, typ detta (men runt) https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamputtag-for-tak-3-polig-kron---aldre

Det jag funderar på är
1) Bör jag märka upp den bruna isolerade tändtråden och isåfall hur/vad är praxis. Jag vill inte dra ur kabeln då man kanske vill nyttja i framtiden och det bör framgå i byggnadens elritning att det sitter ett kronuttag där.
2) Finns det några smidigare uttag av äldre modell (jag har letat men hittar inte) se nedan*
*skulle vilja byta ut det mot ett ojordat 2-poligt uttag med snabbanslutning, hål för krok och klämanordning (med klämanordning tänker jag mig en mutter/bricka på kroken som man kan skruva åt för att klämma fast lamputtaget i taket).


Gammal dimmer/installation
Närbild av elektrisk installation med en dimmer ansluten till olika färgade kablar, inklusive brun, svart och grön, monterad i en dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny dimmer/installation (dimmern stöder installation utan nolla)
En dimmerinstallation i en vägg med synliga kablar, där en brun tändtråd är isolerad och flera svarta faser är anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lamputtag (locket trasigt) återstår att bytas ut, brun tändtråd ej isolerad.
Elinstallation i tak med flera kablar: brun, blå och grön, samt en vit kopplingsanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R roflor skrev:
2) Finns det några smidigare uttag av äldre modell (jag har letat men hittar inte) se nedan*
*skulle vilja byta ut det mot ett ojordat 2-poligt uttag med snabbanslutning, hål för krok och klämanordning (med klämanordning tänker jag mig en mutter/bricka på kroken som man kan skruva åt för att klämma fast lamputtaget i taket).
Har du kroken som ska sitta i mitten?

Det du har ser nästan hemmasnickrat ut.

Ett doslock med ett större hål på sidan för en sladdkronkontakt som klämts fast i locket och ett hål i mitten för kroken?
Ett sånt fixar man med ett stegborr & ett takdoslock.

Har du en bättre bild på just den där man kan se framsidan helt?
 
Typiskt äldre installation. Så såg det ut. Byggt typ 1970?
 
  • Gilla
roflor
  • Laddar…
Jag har aldrig sett något som inte var skruvat (TS nämner limmat).
Runt taklock med centrumhål för krok och tre kabelhål, fastsatt med skruvar på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv har jag tvärtom, ett runt lock med ett centrumhål för kroken och ett hål vid sidan för kablarna där kablarna sedan sitter i en sladdkronhona, locket kläms fast mot taket av kroken.
Runt lock med krok och sladdkronhona i taket, centrumhål för kroken och sidohål för kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilderna komer från andra trådar här på BH
 
D Dilato skrev:
Har du kroken som ska sitta i mitten?

Det du har ser nästan hemmasnickrat ut.

Ett doslock med ett större hål på sidan för en sladdkronkontakt som klämts fast i locket och ett hål i mitten för kroken?
Ett sånt fixar man med ett stegborr & ett takdoslock.

Har du en bättre bild på just den där man kan se framsidan helt?
Japp, tog med köket som referens (kroken sitter i takdosan). Tänkte att man kanske kunde byta ut kroken/eller gänga existerande krok och dra på en mutter över kroken och skruva åt så att dosan kläms fast om det inte finns färdiga lösningar. Hänger ju löst i köket men i vardagsrummet satt den så den bröts sönder när jag försökte få bort den, gissar att dom antagligen brukar limmas eller spacklas (tråkigt att behöva riva sönder locket vid behov).

Aktuellt uttag med kronbrytare
Trasigt vitt takdosa-lock, delat i två halvor, med cirkulärt hål i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkoppling i takdosa med flera kablar, inklusive blå och gröna, samt röda kabelkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök
Krok i takdosa med elkablar synliga i köket, vid kronbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett sånt här borde funka
Kroken har ju en bulb som ska trycka locket mot taket.
Sätt på en bricka om hålet är för stort.
Runt armaturdoslock för äldre takdosor från Schneider Electric, visas på Elbutik.se med pris och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roflor
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har aldrig sett något som inte var skruvat (TS nämner limmat).
[bild]

Själv har jag tvärtom, ett runt lock med ett centrumhål för kroken och ett hål vid sidan för kablarna där kablarna sedan sitter i en sladdkronhona, locket kläms fast mot taket av kroken.
[bild]
Bilderna komer från andra trådar här på BH
Och jag ser nu att det sitter ett centrumhål för kroken hos mig med , locket har väll inte orkat med 🙏
 
D Dilato skrev:
Ett sånt här borde funka
Kroken har ju en bulb som ska trycka locket mot taket.
Sätt på en bricka om hålet är för stort.
[bild]
Toppen, tar en kik imorgon :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.