Hej alla

Köpte en stuga med en redan nyligen borrad brunn på 80m.
Har försökt läsa mig mig till vilken pump som är mest lämplig, tanken är att den ska sitta på ca 75m djup.
Bifogar protokollet. Om jag tolkar den rätt så är vattennivån på 78m höjd.
Undrar också vad det betyder när det står "Slag på 7,8,12,13,30, 63m"?

Kan det vara så att nedan pump är det som ska till?
SQE2-85 80m
Den pumpar 2m3 per timme men hittar ingen med mindre kapacitet då brunnen har kapacitet på 0.3m3 per tim

https://www.vvsbutiken.nu/product.h...ett-paket-for-nyborrad-brunn?category_id=1154
 
  • Protokoll för borrad brunn med information om djup, material, vattenkapacitet och anmärkningsvärda nivåer. Utförd den 2023-11-10.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du behöver fundera över om du ska välja 3 fas eller 1 fas pump.
Vi bytte till 3 fas och ser en jämnare flöde.

Men då behöver du se till att ha rätt ström möjlighet.
 
  • Text om fördelar med 3-fas dränkbar djupbrunnspump jämfört med 1-fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S saltet skrev:
Du behöver fundera över om du ska välja 3 fas eller 1 fas pump.
Vi bytte till 3 fas och ser en jämnare flöde.

Men då behöver du se till att ha rätt ström möjlighet.
1 Fas är nog det jag måste hålla mig till, finns inget annat alternativ i stugan, 300L/tim är inte så mycket vatten heller.
 
B
Sq1 borde ju vara serien du ska titta på. Ca 1m/h kapacitet. Finns liten anledning till mer om brunnen har 300l tillrinning? Klart man kan ju i och för sig tömma med mer än 1000l/h en liten stund. Det är säkert ett par hundra liter vatten i brunnen, så en sq2 kan också vara tänkbar om du har behov av mer flöde under kortare perioder. Vi har i alla fall en sq1 och det är tillräckligt flöde för att duscha med mera, men många tycks anse att det är lite.

https://product-selection.grundfos.com/se/products/sq/sqc-1/sq-1-110-96510193

Du behöver säkert 3-4 bars tryck för att kunna duscha tvätta med mera. Om det är 80m ner till vattenytan är det runt 8 bars tryckuppsättning bara där. Då behöver du typ 11-12 bars tryckuppsättning i pumpen, dvs ungefär sq1-110, för att få 3-4 bar även när brunnen är tömd på vatten.

Jag tror inte ytan är 80m ner, grundvatten brukar ligga högre upp, så ditt tryck borde bli bättre än 3-4 bar. Sq1-80 kan nog fungera också, men den är völ en 500kr billigare och lite mindre marginal. Har man för klent tryck kan det bli problem med t.ex. spridarbilden på vattenspridaren med mera, så för klen pump kan vara frustrerande också.
 
Vi har liknande borrdjup i stugan vi skaffade för ett tag sedan, trefaspump installerad. Funkar fint men skulle jag välja pump idag tror jag att jag hade hamnat på en enfaspump, med tanke på att en sådan är mycket lättare/billigare att strömförsörja via bensin/diesel-aggregat vid strömavbrott. Självklart då att pumpen har tillräcklig kapacitet.
 
  • Gilla
Apelsinen369
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har liknande borrdjup i stugan vi skaffade för ett tag sedan, trefaspump installerad. Funkar fint men skulle jag välja pump idag tror jag att jag hade hamnat på en enfaspump, med tanke på att en sådan är mycket lättare/billigare att strömförsörja via bensin/diesel-aggregat vid strömavbrott. Självklart då att pumpen har tillräcklig kapacitet.
Kan hålla med att en enfas är lättare att försörja vid strömavbrott.
Vi har dock installerat ett intag för trefas generator i elcentralen om det skulle behövas. Grävde ner separat jordning.
Tyvärr finns inte trefas inverter vilket gör att en generator bullrar bra mycket.
Men nu kan vi i alla fall få vatten om det skulle behövas.
 
B BSOD skrev:
Sq1 borde ju vara serien du ska titta på. Ca 1m/h kapacitet. Finns liten anledning till mer om brunnen har 300l tillrinning? Klart man kan ju i och för sig tömma med mer än 1000l/h en liten stund. Det är säkert ett par hundra liter vatten i brunnen, så en sq2 kan också vara tänkbar om du har behov av mer flöde under kortare perioder. Vi har i alla fall en sq1 och det är tillräckligt flöde för att duscha med mera, men många tycks anse att det är lite.

[länk]

Du behöver säkert 3-4 bars tryck för att kunna duscha tvätta med mera. Om det är 80m ner till vattenytan är det runt 8 bars tryckuppsättning bara där. Då behöver du typ 11-12 bars tryckuppsättning i pumpen, dvs ungefär sq1-110, för att få 3-4 bar även när brunnen är tömd på vatten.

Jag tror inte ytan är 80m ner, grundvatten brukar ligga högre upp, så ditt tryck borde bli bättre än 3-4 bar. Sq1-80 kan nog fungera också, men den är völ en 500kr billigare och lite mindre marginal. Har man för klent tryck kan det bli problem med t.ex. spridarbilden på vattenspridaren med mera, så för klen pump kan vara frustrerande också.
Tror jag uttryckte mig lite klumpigt, vattenytan om jag förstår det rätt enligt protokollet ovan är 2m under marknivån i foderröret (ca 700L i reservoaren), bara pumpen som ska ner till ca 75m.
Tolkar ditt svar som att SQE2 är bättre om man ska ansluta mot ett standard villa-hushåll? Då det kommer bli toppar med gräsmatta/badkar etc.
Ska jag då köra på SQE2-85?
 
B
@Apelsinen369

Tror det blir ett bra val. Det är inte så mycket man kan spara på mindre pump. Borde fungera bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.