Jag VET att den här frågan har tuggats här på forumet säkerligen mer än en gång! Problemet är dock att hitta informationen när mängden information är så stor som den är här... Och då jag nu sitter här med ett gammalt - men för mig nytt problem - och av fysiska skäl (har fått en allvarlig sjukdom) inte har ork att leta så mycket, vädjar jag om överseende för en fråga som kanske ställts femtielva gånger innan...

Nuläget: Vi har köpt ett hus med kombipanna (olja,ved och el). Oljan är bortkopplad och tanken nedmonterad, veden har förre ägaren anmält till sotaren att den inte används mer (han har pluggat igen rörstocken med mineralull) och det är alltså elpatronen som vi kör på. Tidigare ägare har enligt hans uppgift haft en elförbrukning av 800-1200kWH per månad, det högre värdet på vintern. Vi har upptäckt att vår förbrukning ligger på det 3-4 dubbla efter 4 månader... Och ändå fryser vi. Jag hade en rörmokare här i veckan för att fixa dels trycket i expantionskärlet (som låg långt uppe på rött, och när jag tömde ut vatten fortsatte det rinna så att trycket sjönk med ung 0.1 kg/tim), dels försöka se över pannan i stort. Bl a försökte jag ställa in varmvattentemperaturen, och stod där med hela vredet i näven... - Han hittade en cirkulationspump som gick baklänges, bytte kran mm vid expantionskärlet, ställde in pannan på mera rimliga värden (60 isf 85 graders panntemperatur bl a). Och när jag frågade honom vad han ansåg om den här pannans framtid bara asgarvade han...! - Således nog läge för en värmepump.... :) I förra huset satte vi in en IVT bergvärmepump (där kompressorn havererade efter drygt 2 år) , men det går inte här, då vägen till berg lär räknas i åtskilliga hundratals meter... Så det lär bli vad alla grannar har svischande utanför husknuten: luf/vattenpump. (Ska de verkligen låta så mycket?)

Framtiden? Kompisar en bit härifrån har IVT luft/vattenpump och är lyriskt nöjda. Deras goda vänner har köpt NIBE, och är inte nöjda alls om man säger... Dock: Rörfirman på orten, de som var här och redan har fixat flera ting i rörläggandet, verkar vara både seriösa, serviceminded och kunniga. Och det DE jobbar med, är NIBE luft/vatten.

Jag är oerhört tacksam för input i frågan! Ska jag välja IVT, med närmsta firma en bra bit bort, men med mitt dåliga statistiska material gott rykte, (dock är jag själv lite lömsk pga vår bergvärme...) eller ska jag anlita rörmokaren på orten med en NIBE-pump? Kostnaden verkar enligt muntliga offerter vara IVT 70 kkr och NIBE 80 kkr.

Jag vet att det finns kompetens här på forumet, och jag vet också att jag inte orkar sätta mig in i de tekniska detaljerna på egen hand. Kan jag välja fritt, och hålla tummarna att det funkar, eller är det något jag bör tänka på, något som redan initialt bör leda mig i en riktning snarare i en annan...?

Tacksam för all hjälp!
 
Har du funderat på markslinga till en bergvärmepump funkar kanon hela året, även om det skulle bli kallt, fast det är ju kortare och kortare med vinter.
 
Om du nu skulle fastna för luft/vatten så dra för 17 ett markavlopp dit den ska stå. Det skvalar mycket vatten.
Markslinga är nog det bästa alternativet om du har tillräckligt stor tomt att lägga ner den i.
 
Skulle gå på referenser, vilket du har en nöjd å en missnöjd.
IVT har lite bättre försäkringar på sina värmepumpar, samt om de nu inte finns på din ort så blir det inga problem med service om du nu behöver det.
Energimässigt sparar du nog lika oavsett märke men det är ju hur den installeras som är av betydelse.
Lycka till
 
Innerligt tack! Tomten är inte stor nä, så markslingor är det inte att tänka på, om jag inte ska köpa in mig hos grannarna också... Och tack för tipset med dränering - något jag inte skänkt en tanke! - Undrar förresten om det över huvud taget finns någon dränering att ansluta till på den här kåken byggd på den tiden då dagvatten inte fick anslutas till avloppet, - och jag helt klart är skum på var eventuella ledningar tar vägen (om nu inte stuprören bara går rakt ner i marken en meter och slutar där...)
Än en gång tack!
 
Det finns en mycket fin Luft /vatten värmepump från Mitsubishi Electric som heter Subadan som går med bibehållen effekt ner till -15grC utetemperatur och klarar drift till -25grC.
www.mitsubishielectric.se
 
Lyckas inte hitta någon Subadan.
 
mitsubishi har inte släppt luft-vatten VP för försäljning ännu, jag väntar själv med spänning på denna, den lär sätta en ny nivå för luft-vatten värmepumpar tror jag
 
en kombipanna funkar dåligt som el panna. el patronen är en stöd funktion. kör du på ren el, har du mycke förluster.

det brukar altid vara en fördel at köpa ett känt märke, när man köper värmepump.
normalt brukar Nibe ha de billigaste dlarna, så frågan är om dna "muntliga" oferter, gäller likvärdig utrustning.

koppla inte luft/vatten värmepumpen till din befintliga panna. koppla den till en ny elpana som är gord att arbeta ihopp med den luft/vattenveämepump du köper.

hur säker är du på att du har långt till berg? hur kan du veta det?
 
Men, det var ju ingen luft-vattenpump. Det var en lovande utedel. Den dan man kan koppla ihop den med det vattenburna värmesystemet. Då jäsicken..

Vilken innedel används på de 10 som provkörs just nu?
pris?
 
Nu är det ju så att vi har en sån här i drift och den körs mot en speciell innedel med radiatorkrets samt varmvattenberedare.
Den går otroligt tyst och vräker ur sig värme :)
Kan inte bli bättre!!

Pris är ju inte ännu helt klart på en komplett anläggning, dom som hitills monterats i Sverige är testpumpar, inom den närmsta veckan ska första "riktiga" pumpen ut.
 
Retsticka! ;-) Kan man inte få veta mer?
Hoppas att de som prissätter den är lite återhållsamma. Då kan det bli intressant på värmepumpsmarknaden.
 
Sillastryparen skrev:
Innerligt tack! Tomten är inte stor nä, så markslingor är det inte att tänka på, om jag inte ska köpa in mig hos grannarna också...
Det kanske inte ar så allvarligt menat, men OM man har sådana funderingar så måste man se till att få ett servitut på detta annars upphör avtalet automatiskt när fastigheten byter ägare och kan bli svårt eller omöjligt att förnya.
 
CarMan skrev:
en kombipanna funkar dåligt som el panna. el patronen är en stöd funktion. kör du på ren el, har du mycke förluster.

det brukar altid vara en fördel at köpa ett känt märke, när man köper värmepump.
normalt brukar Nibe ha de billigaste dlarna, så frågan är om dna "muntliga" oferter, gäller likvärdig utrustning.

koppla inte luft/vatten värmepumpen till din befintliga panna. koppla den till en ny elpana som är gord att arbeta ihopp med den luft/vattenveämepump du köper.

hur säker är du på att du har långt till berg? hur kan du veta det?
Antingen du själv eller någon annan väljer din värmeanlägnging så måste husets behov av energi räknas fram. Största problemet för dem likväl som dig är att försöka förstå hur stort det behovet är. Just nu har du bara mycket lösa uppgifter om elförbrukning att gå på. Idealet är om du vet den årliga förbrukningen och kan relatera den till utetemperaturen och innetemperaturen.

När du nu inte vet det är det bästa du kan göra att utnyttja de kalla dagarna för att försöka få fram ett så rätt svar som möjligt. Mät daglig elförbrukning och relatera den till utetemperaturen. Ju kallare det är när du gör det, dess mindre spelar andra faktorer som hushållsel och liknande in.

Så skriv upp mätarställningen varje morgon, och medeltemperaturen under det dygn som varit. Har du tur får du ett par kalla dagar i sträck. Därifrån kan du sedan räkna ut ungefär vad huset behöver, vilket är det som blir avgörande för både vad du skall välja, vad du kan tjäna på det, och hur stark pump du behöver härnäst.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.