Hej,

vi har nyligen köpt en fritidsfastighet med grävd brunn, ca 4m djup med cementringar med rörspett ner på okänt djup. Det är mycket god tillgång på vatten - vid manuell tömning med liten 250w dränkpump så hinner pumpen nästan inte med att tömma pga kraftig tillrinning från spettet.

Två vattenprov är gjorda som visar tjänligt med anmärkning på hummus och järn. Det finns sedan tidigare ett jonbytarfilter RFA600 som jag tror fungerar men troligtvis skulle må bra av filterbyte. jag har varit i kontakt med leverantören som kan serva filtret för drygt 10 000kr och ett nytt liknande filter kostar typ 16000kr idag.

Vid renovering av fastigheten så har vi upptäckt järnavlagringar i allt porslin, rör, vvb etc och nu när vi skall byta ut allt detta vill vi få koll på vattnet för att inte få järnavlagringar på allt igen.

Vi har tömt och rengjort brunnen ett par gånger- men det är uppbart mycket järn i vattnet och en röd kladdig sörja på brunnväggarna, i botten samt på alla rördetaljer. Betonglocket som täcker brunnen är lite naggad i kanten så här kan små mängder regn/smuts troligtvis ta sig in.

Långsiktigt så står en ny borrad brunn på önskelistan men för nu vill jag få till skaplig kvalitet på vattnet från befintlig brunn. Min rörmokare tipsade om att som budgetlösning köpa ett par 10tums patronfilter med lämpliga filter som budgetlösning.

Hur hade ni tacklat detta problemet? Renovera befintligt jonbytarfilter, köpa ett nytt jonbytarfilter eller komplettera befintligt jonbytarfilter med ett par 10tums patronfilter?

Tacksam för er kloka återkoppling :)
/MW
 
Kanske lite användbar tips:

https://www.byggahus.se/forum/threads/byte-av-filtermassa-i-vattenfilter-rfa-600.406672/

Det är väl stor risk att den inte har fått någon ömhet på lång tid och saker och ting är igensatt och icke fungerande i avseende ventiler och styrning just för att det är igenkloggat med just rostslam.


Denna rening skall inte ha någon syresatt vatten då den arbetar med järn i jonform med katjonbytare dvs. processen vid rening är 2 Na⁺ -> Fe²⁺ för katjonmassan och vid backspolning med salt blir det åter Fe²⁺ -> 2 Na⁺ med överväldigande mängd med salt i katjonbytarmassan och Fe²⁺ spolas iväg med backspolningsvattnet - det som spolas ut med backspolning är fortfarande järn i jonform och oxideras det senare av luft så kan det bildas en massa rost där backspolningsvattnet hamnar och potentiellt kan proppa igen. - samma process händer med kalciumet, och i båda fallen får du förhöjd natriumhalt i det renade vattnet eftersom man byter hårdhet (Ca²⁺, Mg²⁺) och järn (Fe²⁺) mot natrium (Na⁺) medans sulfaterna och kloriderna i vattnet kommer vara samma som innan.

Eftersom du har en massa rostslam i brunnen så är det stor risk att det fins en del att rengöra i filtret (från rostslamavlagringar) och dess ventiler och att katjonmassan behöver tvättas ur med salt och citronsyra enligt beskrivning i länken för att få bort en del av det utfällda järnrosten som kan finnas i massan..

Har det inte fyllts på med salt på länge så kan det ta ett tag innan katjonmassa kommer igång igen och börja rena, även om tvättningen med citronsyra enligt ovan troligen kan skynda på det lite.

---

När man rengör igenproppade saker från rost så kan man på plastdetaljer använda utspädd saltsyra (1 del konc. saltsyra / 4-delar vatten) då saltsyra biter snabbare på rost än citronsyra - men gör inte detta i din rostfria diskbänk utan i stora fotoskålar om du har eller platsbalja, helst utomhus - neutralisera med bikarbonat tills det sluta att fräsa när du är klar och då kommer man ha rostvatten med koksalt (saltsyra + bikarbonat => koksalt).

- järnkloriden som bildas med detta är helt hemsk på att starta grop-korrosion på typisk 18/8-rostfritt stål ala diskbänk och får man mörkare prickar/fläckar av stänk med saltsyra med järnklorid i sig för att man inte sköljt av ordentligt med flödigt med vatten - så måste man polera ytan med tex. autosol tills alla spår av denna mörkare fläck är borta - och håll koll på detta i flera månader efter och mörknar det igen så är det att polera igen - lämnar man som det är så kommer man med stor sannolikhet få genomgående hål i diskbänken inom 3-6 år... - fråga inte hur jag vet, men det jag lämnade efter mig på ett företag var en diskbänk som var mer eller mindre ett durkslag... så mycket hål var det efter de små dropparna av järnkloriddroppar som blev kvar efter man torkat ytan lite slarvigt med en trasa efter man hade etsat mönsterkort med järnklorid, och järnsulfat är precis lika illa, om inte värre...
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
Kanske lite användbar tips:

[länk]

Det är väl stor risk att den inte har fått någon ömhet på lång tid och saker och ting är igensatt och icke fungerande i avseende ventiler och styrning just för att det är igenkloggat med just rostslam.


Denna rening skall inte ha någon syresatt vatten då den arbetar med järn i jonform med katjonbytare dvs. processen vid rening är 2 Na⁺ -> Fe²⁺ för katjonmassan och vid backspolning med salt blir det åter Fe²⁺ -> 2 Na⁺ med överväldigande mängd med salt i katjonbytarmassan och Fe²⁺ spolas iväg med backspolningsvattnet - det som spolas ut med backspolning är fortfarande järn i jonform och oxideras det senare av luft så kan det bildas en massa rost där backspolningsvattnet hamnar och potentiellt kan proppa igen. - samma process händer med kalciumet, och i båda fallen får du förhöjd natriumhalt i det renade vattnet eftersom man byter hårdhet (Ca²⁺, Mg²⁺) och järn (Fe²⁺) mot natrium (Na⁺) medans sulfaterna och kloriderna i vattnet kommer vara samma som innan.

Eftersom du har en massa rostslam i brunnen så är det stor risk att det fins en del att rengöra i filtret (från rostslamavlagringar) och dess ventiler och att katjonmassan behöver tvättas ur med salt och citronsyra enligt beskrivning i länken för att få bort en del av det utfällda järnrosten som kan finnas i massan..

Har det inte fyllts på med salt på länge så kan det ta ett tag innan katjonmassa kommer igång igen och börja rena, även om tvättningen med citronsyra enligt ovan troligen kan skynda på det lite.

---

När man rengör igenproppade saker från rost så kan man på plastdetaljer använda utspädd saltsyra (1 del konc. saltsyra / 4-delar vatten) då saltsyra biter snabbare på rost än citronsyra - men gör inte detta i din rostfria diskbänk utan i stora fotoskålar om du har eller platsbalja, helst utomhus - neutralisera med bikarbonat tills det sluta att fräsa när du är klar och då kommer man ha rostvatten med koksalt (saltsyra + bikarbonat => koksalt).

- järnkloriden som bildas med detta är helt hemsk på att starta grop-korrosion på typisk 18/8-rostfritt stål ala diskbänk och får man mörkare prickar/fläckar av stänk med saltsyra med järnklorid i sig för att man inte sköljt av ordentligt med flödigt med vatten - så måste man polera ytan med tex. autosol tills alla spår av denna mörkare fläck är borta - och håll koll på detta i flera månader efter och mörknar det igen så är det att polera igen - lämnar man som det är så kommer man med stor sannolikhet få genomgående hål i diskbänken inom 3-6 år... - fråga inte hur jag vet, men det jag lämnade efter mig på ett företag var en diskbänk som var mer eller mindre ett durkslag... så mycket hål var det efter de små dropparna av järnkloriddroppar som blev kvar efter man torkat ytan lite slarvigt med en trasa efter man hade etsat mönsterkort med järnklorid, och järnsulfat är precis lika illa, om inte värre...
Stort tack för bra återkoppling. Jag har gjort ett antal backspolningar och kört med citronsyra- men jag tror fortfarande min filtermassa är långt från bra- det är rejält rostfärgat vatten som kommer från filtret trots upprepade manuella backspolningar.

Tack för länken ovan- är ett byte av filtermassan typ Birm en lämplig åtgärd tror du?

Ps. Har du efter fadäsen med diskbänken gått över till träskivor i köket nu? ;-)
 
Förmodligen har du inte tvättat ur tillräckligt om du fortfarande får ut rostfärgad vatten vid backspolning - fler omgångar med rejält med citronsyra tillsammans med saltet helt enkelt då du förmodligen har jättemycket ackumulerad rost i jonbytarmassan.

kat-jonbytarmassa brukar normalt vara plastpärlor och har du annat mög (rost) uppblandat med pärlorna så skall de bort med upplösning med syran helt och hållet, och det kommer troligen gå åt mycket syra, och det kanske blir att köra salt med citronsyra iblandat den närmaste halvåret framöver för att få filtret rent igen... - det viktiga är att det blir lite mindre med rost kvar i filtermassa per påfyllningsomgång...

---

Men får du ackumulerande rost i jonbytarmassan senare även om du lyckats tvätta jonbytarmassan ren och slutat med citronsyran, så indikerar det annat problem - för mycket syre i vattnet för att passa avjärningsprocessen med jonbytare som här.

Kan inte uttala mig om Birm eller annan katalysisk oxiderande avjärning mer än att de behöver syresatt vatten och där vet jag inte om din brunnsvatten är tillräckligt syresatt och kanske också behöver en steg med inblåsning av luft i vattnet i samband med pumpning och förvaring av vatten i tex hydrofor - dessutom noga med pH i vattnet om avjärningen skall fungera - dvs. pH 7 och högre och om mangan också önskas minska så kan pH behövas öka till 8.5.

Så det kan lätt bli 3 flaskor i rad - först en avsyrningsfilter som höjer pH om vattnet är på den sura sidan, syresättning och avjärning med tex. Birm och då vattnet ofta blir hårdare av avsyrningsfiltret (massan består av halvbränd dolomitkalk ungefär och förbrukas sakta och gör vattnet hårdare) och om vattnet blivit för hårt - en avhärdningsfilter som sista steg och det är ungefär vad din nuvarande maskin är - förutom att den just nu verkar vara fylld med stor andel rost...

---

När det gäller diskbänk, så är det länge sedan jag höll på med kretskortsetsning, men när man har med järnsalter att göra (jag har tex. järnsulfat för att binda fosfor för min minireningsverk) - hanteras inget av det på diskbänken utan hanterar det utomhus i plastbaljorna/fotoskålar som jag har sedan slutet av 1980-talet när man höll på med sådant. - vill inte ha genomrostad diskbänk igen - särskilt inte min privata... - och lik förbaskat har jag fått gno på diskbänken med autosol bara för att man fått lite på fingarna när man hantera flockningsmedlet och verka smeta av sig på allt man tar i...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.