Hej

håller på att försöka renovera och snygga upp en gammal inca hyvel och det låter inte helt 100 när man roterar kuttern, se film. Det tar inte emot någonstans vad jag kan se så antar det är lagren som låter. Är detta normalt eller bör man byta lagren?
Maskinen tror jag har stått oanvänd ganska långe i ett kallgarage, men vet inte mycket om den för övrigt. Är en hel del rost som jag försöker ta bort och smörja upp alla rörliga delar.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
F frebod skrev:
Hej

håller på att försöka renovera och snygga upp en gammal inca hyvel och det låter inte helt 100 när man roterar kuttern, se film. Det tar inte emot någonstans vad jag kan se så antar det är lagren som låter. Är detta normalt eller bör man byta lagren?
Maskinen tror jag har stått oanvänd ganska långe i ett kallgarage, men vet inte mycket om den för övrigt. Är en hel del rost som jag försöker ta bort och smörja upp alla rörliga delar.
Nej, sådär ska det inte låta
 
Frustrator Frustrator skrev:
Nej, sådär ska det inte låta
nej jag var rädd för det. Byta lagren då? Eller kan det vara något annat?
Vilka lager ska man köpa?
 
Har plockat bort lagren nu och tittat lite på det. Tänkte lägga upp en guide i hur jag gjorde här på forumet om det finns intresse?
Hursomhelst så är det ett lager med beteckningen 6203-2Z så kullager med plåtskydd. Tog bort skyddet för att titta på insidan, nyfiken som jag är. Jag har aldrig köpt lager innan och undrar om det är bäst att köpa ett precis lika dant eller om det är bättre att köpa ett dyrare med tex gummiskydd? Finns ju även täta lager, i detta fallet var det väldigt kladdigt kring lagret så jag antar fettet har krupit ut under årens lopp och sen har lagret tillslut gått sönder.
Vad tror ni är bäst, likadant eller ett ”finare” lager?
 
  • En använd kullager på en vit yta. Metallisk, smutsig, delvis rostig med synliga kullar. Industriellt komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F frebod skrev:
Har plockat bort lagren nu och tittat lite på det. Tänkte lägga upp en guide i hur jag gjorde här på forumet om det finns intresse?
Hursomhelst så är det ett lager med beteckningen 6203-2Z så kullager med plåtskydd. Tog bort skyddet för att titta på insidan, nyfiken som jag är. Jag har aldrig köpt lager innan och undrar om det är bäst att köpa ett precis lika dant eller om det är bättre att köpa ett dyrare med tex gummiskydd? Finns ju även täta lager, i detta fallet var det väldigt kladdigt kring lagret så jag antar fettet har krupit ut under årens lopp och sen har lagret tillslut gått sönder.
Vad tror ni är bäst, likadant eller ett ”finare” lager?
Om ett med plåt hållt till nu kan du nog lugnt fortsätta med ett sånt.
Är du säker på att ljudet kom från lagrena btw?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Om ett med plåt hållt till nu kan du nog lugnt fortsätta med ett sånt.
Är du säker på att ljudet kom från lagrena btw?
Det är det enda som kan låta, såvitt jag kan se. Finns ingen kontakt för övrigt. Var lite spel i ena sidan när ruckade på kuttern och lagret såg inte helt ok ut när jag tog bort det. Var väldigt kletigt medans det andra ser väldigt fint ut. Nu utan belastning på det så märker man dock inget när man snurrar det på fingret.
Hursomhelst så har jag nu beställt nya lager som är likadana som dom som satt i den så hoppas vi ljudet är borta. Då ska jag ”bara” få allt parallellt och fint igen
 
Det är viktigt att det lager du köper klarar hög belastning/rpm samtidigt som det ska vara tätt mot damm. Men i övrigt måste det inte vara identitiskt mer än till storlek då såklart :).

Det brukarar vara specificerat vad de är avsett för.

I vissa fall kan man få ut lite längre livslängd genom rengöring och nytt smörj, men det funkar inte om de börjat slitas ordentligt. Nya lager är nog bäst i detta fall.
 
G g.kraft skrev:
Det är viktigt att det lager du köper klarar hög belastning/rpm samtidigt som det ska vara tätt mot damm. Men i övrigt måste det inte vara identitiskt mer än till storlek då såklart :).

Det brukarar vara specificerat vad de är avsett för.

I vissa fall kan man få ut lite längre livslängd genom rengöring och nytt smörj, men det funkar inte om de börjat slitas ordentligt. Nya lager är nog bäst i detta fall.
Radialglapp var det som jag blev mest fundersam över. Hittade inget om vilket glapp som är rekommenderat för hyvlar? Blir det så mycket värmeutveckling vid dessa rpm som en inca har? Är väl typ 3k?
 
G g.kraft skrev:
Det är viktigt att det lager du köper klarar hög belastning/rpm samtidigt som det ska vara tätt mot damm. Men i övrigt måste det inte vara identitiskt mer än till storlek då såklart :).

Det brukarar vara specificerat vad de är avsett för.

I vissa fall kan man få ut lite längre livslängd genom rengöring och nytt smörj, men det funkar inte om de börjat slitas ordentligt. Nya lager är nog bäst i detta fall.
En fråga till, hur smörjer man när det är täckt som detta? Då måste man ju ta bort plåten, dvs förstöra?
 
Har bytt lager nu och det mesta av ljudet har försvunnit. Det är dock lite glapp i passningen mellan lagret och kuttern. Axeln gled väldigt enkelt på lagret, inget bankande eller pressandes behövdes, så det är liiiite glapp. Detta finns även med de gamla lagren samt lika dana jag köpt på biltema, så det är inte SKF lagren utan snarare kutteraxeln. Vad kan man göra åt det?
Däremot snurrar dom väldigt lätt @pinec0ne
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Ok, ja det där är ju en jäkla skillnad mot min… :S
 
F frebod skrev:
Har plockat bort lagren nu och tittat lite på det. Tänkte lägga upp en guide i hur jag gjorde här på forumet om det finns intresse?

Hej!
Sitter i samma sits med en gammal INCA hyvel. Skulle behöva byta lager!
Jag är superintresserad av en guide hur du gjorde detta.
Ha du lust att göra det är jag så tacksam!
 
  • Gilla
frebod
  • Laddar…
F frebod skrev:
Har plockat bort lagren nu och tittat lite på det. Tänkte lägga upp en guide i hur jag gjorde här på forumet om det finns intresse?
Hursomhelst så är det ett lager med beteckningen 6203-2Z så kullager med plåtskydd. Tog bort skyddet för att titta på insidan, nyfiken som jag är. Jag har aldrig köpt lager innan och undrar om det är bäst att köpa ett precis lika dant eller om det är bättre att köpa ett dyrare med tex gummiskydd? Finns ju även täta lager, i detta fallet var det väldigt kladdigt kring lagret så jag antar fettet har krupit ut under årens lopp och sen har lagret tillslut gått sönder.
Vad tror ni är bäst, likadant eller ett ”finare” lager?
Du får gärna beskriva lite mer i detalj hur du gick till väga!
Vart köpte du nya lager ifrån?
 
Jag är i samma läge att renovera en likadan Inca 343.190 som du har. Lagren är torra och klickar svagt när kulorna åker omkring. Inga problem i övrigt. Kör med gummitätade 6203-2RS tänkte jag eftersom de är tätare mot damm än 2Z som satt där tidigare.

Är det några fler lager att byta på maskinen när man ändå är igång? Kn inte se på sprängskisser att det finns några, men jag har inte rivit matningsmekanismen än så jag vet inte.
 
Fra
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag är i samma läge att renovera en likadan Inca 343.190 som du har. Lagren är torra och klickar svagt när kulorna åker omkring. Inga problem i övrigt. Kör med gummitätade 6203-2RS tänkte jag eftersom de är tätare mot damm än 2Z som satt där tidigare.

Är det några fler lager att byta på maskinen när man ändå är igång? Kn inte se på sprängskisser att det finns några, men jag har inte rivit matningsmekanismen än så jag vet inte.
Jag har inte bytt några andra lager än dessa, men är inte hundra på att de är de enda. Kanske framdrivningen i Planhyvel har.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.