Hej håller på att installera en ny induktionshäll från Ikea (Vilsta)
Sitter redan en 3g2,5mm2 som gick till den förra hällen.
Min tanke var att sätta en kopplingsdosa och skarva med anslutningskabeln som följde med då den nya hällen inte behöver jord.
Min fråga är då säkringen ligger på 20A fast anslutningskabeln bara ser ut att vara 1,5 kvadrat om det går?
Bifogar lite bilder
 
  • Elektrisk installation av kopplingskabel till induktionshäll i träskåp, med exponerade kablar och kontakter avbildade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsetikett för anslutning på baksidan av IKEA induktionshäll, med varningssymboler och elektriska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar med blottade ledare på ett bord, en del av förberedelserna för installation av en Ikea induktionshäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand med orange och svart handske som håller i tre exponerade kablar; svart, blå och brun, för installation av en Ikea induktionshäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsmanual för induktionshäll från Ikea med specifikationer som effekt, spänning och storlek på värmezoner. Inkluderar monteringsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anders Liljegård skrev:
Sitter redan en 3g2,5mm2 som gick till den förra hällen.
Vad betyder detta? Vad visar första bilden? Varför vill du skarva?

Din förvirring beror på att hällen är korkad och använder dubbla ledare i sladden. Då fungerar det med 20 A säkring. Det rätta vore att byta sladden till hällen till en 3G2.5 mm² eller använda den man ser på bild 1. Ännu mer rätt IMHO vore att byta häll...
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad betyder detta? Vad visar första bilden? Varför vill du skarva?

Din förvirring beror på att hällen är korkad och använder dubbla ledare i sladden. Då fungerar det med 20 A säkring. Det rätta vore att byta sladden till hällen till en 3G2.5 mm² eller använda den man ser på bild 1. Ännu mer rätt IMHO vore att byta häll...
Tänker bara vart man ska göra av jorden, isåfall får den ju hänga, och behöver man då bygla mellan de två faserna och även nollorna?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ännu mer rätt IMHO vore att byta häll...
Precis.
Hällen ska ha 32A säkring i enfas (vilket nuvarande kabel 3 x 2.5 är) så den hällen är inte rätt val med befintligt kablage och befintlig säkring 20A.
 
D Dilato skrev:
Precis.
Hällen ska ha 32A säkring i enfas (vilket nuvarande kabel 3 x 2.5 är) så den hällen är inte rätt val med befintligt kablage och befintlig säkring 20A.
32A för en 3g2,5mm2 känns väl mycket
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders Liljegård skrev:
Tänker bara vart man ska göra av jorden, isåfall får den ju hänga, och behöver man då bygla mellan de två faserna och även nollorna?
Det bör finnas en blindplint i hällen för att parkera skyddsledaren. Om inte, byt häll.
Och ja, i medföljande sladd är det tänkt att man ska koppla ihop de två fasledarna och ansluta till matande fas. Likadant för nollan, där ledarna redan är sammankopplade i ena änden av sladden.

Är det så att sladden som följde med inte är ansluten i hällen? Det bryter mot standarden, dvs hällen följer inte säkerhetsstandarden...
 
A Anders Liljegård skrev:
32A för en 3g2,5mm2 känns väl mycket
Jag kanske skrev luddigt, det jag menar är att befintlig kabel är enfas.

Jag tror inte det finns 32A att hämta någonstans oavsett kabel, TS behöver tvåfas (eller en häll som inte är så effektsugen).

Hällen är en IKEA VILSTA.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det bör finnas en blindplint i hällen för att parkera skyddsledaren. Om inte, byt häll.
Och ja, i medföljande sladd är det tänkt att man ska koppla ihop de två fasledarna och ansluta till matande fas. Likadant för nollan, där ledarna redan är sammankopplade i ena änden av sladden.

Är det så att sladden som följde med inte är ansluten i hällen? Det bryter mot standarden, dvs hällen följer inte säkerhetsstandarden...
Sladden som följer med är inte ansluten i hällen.
Så om jag fattar dig rätt så ska det gå med den befintliga kabeln.
Behöver jag då bygla mellan plint eller räcker det att det går in en fas och en nolla?
 
Jag tror jag har sett plinten i andra trådar, och då måste den byglas. Men vad jag sett av bilder är det inte jätteenkelt då det inte följer med några bleck, utan man måste knö in två ledare under samma skruv. Det är som sagt en skithäll som borde lämnas tillbaka.

Edit: Använder du sladden som följer med sitter byglingen i den yttre sladdänden. En fördel med att skarva mot din gamla kabel mha Wago 221 är att då blir denna bygling bra och säker. Ska du ansluta två ledare under samma skruv i dosan i väggen kan det bli knepigare. Onödiga problem...
 
  • Gilla
Anders Liljegård
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror jag har sett plinten i andra trådar, och då måste den byglas. Men vad jag sett av bilder är det inte jätteenkelt då det inte följer med några bleck, utan man måste knö in två ledare under samma skruv. Det är som sagt en skithäll som borde lämnas tillbaka.

Edit: Använder du sladden som följer med sitter byglingen i den yttre sladdänden. En fördel med att skarva mot din gamla kabel mha Wago 221 är att då blir denna bygling bra och säker. Ska du ansluta två ledare under samma skruv i dosan i väggen kan det bli knepigare. Onödiga problem...
tips på bättre induktionshäll?
Får bli en ny
 
A Anders Liljegård skrev:
tips på bättre induktionshäll?
Får bli en ny
Det är ju egentilgen inget fel på hällen, den är bara inte avsedd för svensk marknad egentligen.

Det som ställer till inkopplingen är Nederländerna som har dubbla nollor, därför finns dessa dubbla N-plintar och dom krystade kablarna med ihopkopplad nolla för resten av världen.

Den är effekttörstig så den passar dåligt i enfas i Sverige, men den funkar ju med 20A om man inte använder alla zoner på max samtidigt.

Har du möjlighet till mer än en fas och/eller vad är din max säkring?
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Har du möjlighet till mer än en fas eller vad är din max säkring?
Nej det är en enfas lägenhet
 
A Anders Liljegård skrev:
Nej det är en enfas lägenhet
Med max 20A säkring till köket?
Vad är max säkring på ditt abonnemang (matning in till lägenheten totalt)?
 
Normalt torde det vara 25 A
 
A Anders Liljegård skrev:
tips på bättre induktionshäll?
Får bli en ny
Jag är tyvärr inte insatt i produktutbudet, och dessa onödiga svårigheter med att koppla in spis och häll syns sällan i informationen som finns på webben. Man behöver vända hällen upp o ned i butiken och kolla, även om den redan har en monterad sladd.

I den bästa av världar så har du ett enfasigt uttag på väggen, och då tycker jag att man ska kunna kräva en sådan stickpropp monterad och klar från butiken. I andra hand en monterad 3G2.5 mm² sladd. Inte den skitsladd som följer med. För dem som har trefas i huset ska en 4G1.5 mm² levereras med perilexstickpropp och ansluten i hällen.

Vit perilexstickpropp med kabel och tre metallstift, bredvid ett elektriskt uttag, användbar för anslutning av spis och häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.