E
Kan ev. bli ett husköp där det behöver läggas nya golv i hela huset p.g.a. heltäckningsmattor (inget riktigt golv under). Alltså entré/hall, alla sovrum och vardagsrum (köket har äldre plastmatta som byts senare i samband med köksrenovering).

Vill inte ha nått dyrt trägolv då jag ogillar springor och att golvet behöver röra på sig. Dessutom verkar trä inte bäst för t.ex. fukt och golvet ska tåla både småbarn och hundar/valpar. Så tåligt, enkelt att städa och underhålla samt skönt att gå på även utan golvvärme. Mindre halt golv för fyrbenta vänner. Sen hade jag ju helst velat ha något miljövänligt och hälsosamt.

När jag söker efter lämpligt golv får jag ofta fram vinylgolv. Har själv vuxit upp med plastgolv och gillar verkligen hur enkelt det är att städa. Finns finare och fulare golv. Däremot känns det fel utifrån miljö. Hur är det miljö/hälsa? Finns det andra nackdelar? Vad är enklast att lägga, klickgolv eller matta?

Laminatgolv nämns också som ett lämpligt golv men ska inte vara lika tåligt som vinylgolv. Vad är fördelarna med laminatgolv jämfört med vinylgolv? Bättre för miljön?

Linoleum- och korkgolv verkar bättre ut miljöperspektiv och verkar finnas både som matta och klicksystem. Dock verkar de inte lika tåliga? Sen verkar det som att det finns ett tunt vinyllager på i varje fall korkgolv så plastfria är de ju inte?

Har jag missat nått golv får ni gärna nämna det. Har även funderat på härdat trägolv men det är väl ingen större skillnad mot vanligt trägolv/parkett? Det behöver röra sig/springor, tål inte fukt jättebra och är dyrt? Hur är keramisk träkomposit?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
BirgitS
Laminat- och vinylgolv av klicktyp har ofta en kärna av trä, de kan alltså röra sig och beroende på uppbyggnad kan de vara känsliga för vatten.

Trä och linoleum är nog mer miljövänliga än de andra. Allra vattensäkrast är ju plastmattor godkända för våtrum.

Klinker finns också, mycket tåligt och rätt miljövänligt, men hårt så kanske inte så kul att ha överallt men utmärkt i en hall.

Du får nog kompromissa på något sätt.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Laminat- och vinylgolv av klicktyp har ofta en kärna av trä, de kan alltså röra sig och beroende på uppbyggnad kan de vara känsliga för vatten.

Trä och linoleum är nog mer miljövänliga än de andra. Allra vattensäkrast är ju plastmattor godkända för våtrum.

Klinker finns också, mycket tåligt och rätt miljövänligt, men hårt så kanske inte så kul att ha överallt men utmärkt i en hall.

Du får nog kompromissa på något sätt.
Finns vinylgolv med stenkompositstomme. Bra att veta dock att vinylgolv finns med trästomme som behöver röra på sig likt trägolv.

Vet inte om det finns olika plastmattor men de plastmattor jag växte upp med tålde minsann fukt. Såg dock inte ut som de som finns i badrum.

Klinker är uteslutet. Gillar det inte ens i badrum. Tycker fogar är svåra att rengöra och skönt att gå på är det ju inte heller. Kan ju funka på mindre ytor men inte i hela huset.

Min största kompromiss känns som miljöaspekten. Fast ett golv som snabbt blir slitet och dåligt och behöver bytas kanske inte är så miljövänligt det heller.
 
BirgitS
Många med hundar verkar köpa laminatgolv så jag antar att deras yta tål hundklor i alla fall.

När det gäller rörelsebehov får man nog läsa varje golvs läggningsanvisning, där står det om man behöver lägga med marginal mot väggarna.

En vanlig anledning till att folk lägger in heltäckningsmattor är att det är tillskjutande markfukt. Då går alla produkter som är fuktkänsliga bort, t.ex. de som innehåller trä. Även produkter som är täta, som plastmattor, går bort.
 
Låter som du helst av allt vill ha linoleummatta. Marmoleum har ju en del varierande mönster och är väldigt tåligt.

Känns varmare än klinker och lackat trä/laminat. Ungefär som oljat trägolv fast tåligare och slätt.

I Badrum blir det kanske plastmatta då om du inte vill ha klinker.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Alla typer av klickgolv är ju lite tråkiga med valpar (föder ni upp?) eftersom springorna läcker
 
Laminatgolv är ganska "skräniga" av tassklor och dessutom kalla om man jämför med trägolv. Dessutom inte lämpligt om det utsätts för valpmissöde. Gäller också klickgolv.

Linoleum är definitivt bäst; tåligast, slitstarkt och kylan känns inte så mycket. Valpmissöde måste tas bort tidigt då det annars kan ge ljusa fläckar. Högkvalitativt linoleum är inte billigt.

Plastgolv blir billigast och då är det inte hela världen att byta ut om man tröttnar. Lättskött och håller väl ganska bra.

Klinker är väl bäst på sikt men bör kompletteras med golvvärme.

Jag kämpade med trägolv i mitt förra hus med tunga, klumpiga, kloförsedda och mycket glada hundar. La in betonggolv i mitt nybygge.

Det beror också på om TS har stora eller små hundar, dräglande eller inte, frusna eller pälsade, en eller flera och eventuellt valpperioder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.