Inte relaterat till detta fall, men som man bör ha i åtanke!

"Testning visar på sin höjd närvaron av fel!
Men bevisar inte frånvaron av dem!"
 
  • Gilla
FreddruS och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vart i Dalarna håller du hus? Om dom misstänker ett specifikt relä så kanske jag kan hjälpa dig att byta bara relät och inte hela kretskortet.
Bor i Falun. Jag tror dessvärre inte på att det är reläet. Min upplevelse är att cirkpumpen har svårt att få tillräckligt flöde i slangen, så tror jag ska se om de kan spola först. Men återkommer om det är reläet iaf.

J Jakooben skrev:
Vi brukar sätta värmepumparna på kontinuerlig drift, försvinner larmet så vet man att reläet på BAS-kortet är boven. I ditt fall så har larmet kommit tillbaka, så jag tror inte på att det är problemet. Tidvis verkar temperatur ut/in vara rätt hög. Om jag inte misstar mig så larmar den vid 7 grader delta. Har man kontrollerat temperaturgivarna och att expansionskärlet/trycket är OK?


I övrigt så hade vi godkänt att dela på kostnaderna med köldbärarpumpen ifall den inte var problemet.
Det har du rätt i. Styrker egen teori om att det är slangarna som krånglar ändå. Jag vet inte om man kontrollerat tempgivarna, förutsätter nästan det. Expansionskärlet fungerar och trycket är ganska jämt i slingan.
Ni vill inte dela på kostnaden nu då? ;)
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Jag kan väldigt lite om värmepumpar men lite mer om reklamationer. Ett exempel som kommer till minnes är en vän som fick problem med kameran i vindrutan på en hyssat ny bil. Inte nybilsgaranti men det täcktes av motorskadeförsäkringen. Hedins bytte nån del, lämnade ut bilen som "lagad" och fakturerade försäkringsbolaget. Nån vecka senare kom samma fel tillbaka, delen som va bytt va mao inte orsaken till felet, och min vän ringde ånyo till försäkringsbolaget men nu va det stopp. Pga Hedins sagt att bilen va lagad och fakturerat så va ärendet numera en reklamation. Hedins fick ta kostnaden för fortsatt felsökning.

Så det handlar om vilken utfästelse man fått från reparatören i detta fallet. Har de sagt att felet är avhjälpt kan man reklamera. Troligtvis är de mer luddiga i sitt ansvar och bara kallar det löpande felsökning eller nåt.
De har ju tyvärr uttryckt att de tror en viss teori, aldrig att de är helt säkra.
Fick även pratat med konsumentvägledningen idag, det verkar vara svårt att få till en reklamation då de inte tydligt sagt att reparationerna kommer laga problemet :(.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.