Hej!

Vår besiktning man godkände inte vår entreprenad pga avsaknad av egenkontroller. Nu har de skickat dem och de ser inte alls ut som jag förväntade mig. Tex så har de bara tagit ett papper och noterat att ”Jordfelsbrytare funkar” signatur/datum.

Min fråga är då om det finns några krav på egenkontroller, eller räcker det med detta?
 
R
Låt besiktningsmannen avgöra, men enligt vad jag har lärt mig så räcker det inte utan varje moment ska beskrivas och vad det kontrolleras emot, samt hur den kontrolleras ska det stå tydligt..
 
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Låt besiktningsmannen avgöra, men enligt vad jag har lärt mig så räcker det inte utan varje moment ska beskrivas samt hur den kontrolleras ska det stå tydligt..
Ja, det tror jag med. Och ja, såklart att han avgör. Det är ju han som ska gk entreprenaden. Men jag tyckte det var intressant hantera my. Säkert inte ovanligt?
 
R
Globetrot Globetrot skrev:
Men jag tyckte det var intressant hantera my. Säkert inte ovanligt?
Vad menar du med ovanstående?
 
R Rejäl skrev:
Vad menar du med ovanstående?
Oj, autocorrect. Ska stå ”intressant hanterat av dem”…entreprenör altså
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Globetrot Globetrot skrev:
Oj, autocorrect. Ska stå ”intressant hanterat av dem”…entreprenör altså
Aha förstod nästan det men bäst o fråga..
 
A
Elsäk fs 2022:1 beskriver hur en starkströmsanläggning ska vara utförd.

2 § Innan en ny, ändrad eller utvidgad starkströmsanläggning tas i bruk, ska den
kontrolleras så att utförandet uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis.


Elsäkerhetsverket anger inte några bestämmelser om dokumentation av kontrollerna bara att anläggningen ska kontrolleras.

Om elinstallationsföretaget angett i sitt egenkontrollprogram att de ska kontrollera anläggningen enligt SS 436 40 00 så ställer den standarden fodring på dokumentation.

6.4.4.1
Vid färdigställandet av kontrollen av en ny installation eller vid färdigställandet av utökningar eller ändringar av en befintlig installation ska detta dokumenteras. Sådan dokumentation ska inkludera detaljer om elinstallationsarbetets omfattning tillsammans med en förteckning av inspektionens och provningens resultat.

6.4.4.3
Dokumentationen ska omfatta:
– en förteckning av vad som inspekterats
– en förteckning av de kretsar som provats och tillhörande provningsresultat.
Förteckningen av kretsarnas detaljer och provningsresultat ska kunna identifiera samtliga kretsar, inklusive tillhörande skyddsanordningar. Förteckningen ska också innehålla resultatet av tillämpliga provningar och mätningar.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ett elektrikerföretag ska ju ha ett egenkontrollprogram som ska följas. Det i sin tur ska föras över i kundens dokumentation så att det går att följa att kontrollerna är genomförda på rätt sätt. För alla entreprenörer gäller att de ska följa den uppsatta egenkontrollplanen som finns för entreprenaden. En besiktigning kommer inte godkännas om kontrollprogrammet inte har fungerat och all dokumentation finns.

Nu är det drygt 14 år sedan jag var på en slutbesiktning senast, men vad jag har hört är det ännu hårdare krav nu än det var då.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Ett elektrikerföretag ska ju ha ett egenkontrollprogram som ska följas. Det i sin tur ska föras över i kundens dokumentation så att det går att följa att kontrollerna är genomförda på rätt sätt. För alla entreprenörer gäller att de ska följa den uppsatta egenkontrollplanen som finns för entreprenaden. En besiktigning kommer inte godkännas om kontrollprogrammet inte har fungerat och all dokumentation finns.

Nu är det drygt 14 år sedan jag var på en slutbesiktning senast, men vad jag har hört är det ännu hårdare krav nu än det var då.
Vi har anlitat ett större företag för totalentreprenad där el ingår. Så, det är inte ett elektriker företag specifikt. Vet inte om det gör någon skillnad?
 
R
Kontrollplan och egenkontroller ar två olika saker som inte behöver höra ihop..
Så vad PBL säger är oväsentligt för egenkontroller..
 
Så kan det mycket väl vara. I mina ögon kan dock inte en kontrollplan vara rätt ifylld om inte egenkontroller kan kopplas till de aktiviteter kontrollplanen föreskriver. Men som sagt, lite av gissningar från mig här.
 
R
Bart Bart skrev:
Så kan det mycket väl vara. I mina ögon kan dock inte en kontrollplan vara rätt ifylld om inte egenkontroller kan kopplas till de aktiviteter kontrollplanen föreskriver. Men som sagt, lite av gissningar från mig här.
Kontrollplanen är lagstadgad i PBL och är ingett som regleras vid en slutbesiktning utan i ett slutsamråd med kommunen..
egenkontroller kravställs i avtal emellan konsument och företag i en entreprenad..
Så bygger du för dig själv så finns inga krav om egenkontroller utan bara att du följer och fyller i kontrollplanen..
Men i TS fall är väl ingett bygglovspliktigt eller?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.