En T-koppling började läcka i vårt sommarhus. Kan jag sätta en flexibel anslutningsslang med gummipackning mot detta:
Är det en sk slätände eller inte?

Kopparrör med två klämringar och anslutningsdetaljer, belysta på ett rutat papper. En diskussion om reparation av en läckande T-koppling i ett sommarhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kan jag återanvända dessa två klämringar av märket CR med en nyinköpt Vatette? Eller måste jag kapa dessa 15 mm rör?

Två kopparrör i behov av reparation, med klämringar och anslutningar synliga. De vita rören är målade med vit färg som delvis är avskalad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenledningsrör och kopplingar i ett sommarhus med en T-koppling som har börjat läcka. Olika nya rördelar syns till vänster i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa delar är inköpta (till vänster i bilden):
Flera delar till ett VVS-projekt ligger på golvet. Bilden visar en flexibel anslutningsslang, T-kopplingar, och klämringar till vattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag köpt rätt grejor tro?
 
  • Två metallrörsändar med gängor och kopplingar, vänster ände inåt och höger ände med klämringar, ligger på ett ljusgult underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774
Så länge det är samma dimension och adekvata utbytbara kopplingar och rör så borde det fungera om det gjorde det innan det började läcka. Men kom du fram till varför det läckte så att det inte bara var en ny packning som behövdes alt lin som är för gammal och behöver lindas om?
 
Fungerar utmärkt
Se bara till att det är plan yta på på kopplingarna som har konisk tätning när du använder slang med plantätning
Finns insatser att stoppa i kon tätningen så den blir plan så får packningen bättre anlägg
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K Klippspiken skrev:
Fungerar utmärkt
Se bara till att det är plan yta på på kopplingarna som har konisk tätning när du använder slang med plantätning
Finns insatser att stoppa i kon tätningen så den blir plan så får packningen bättre anlägg
Är kopplingen på första bilden tillräckligt plan eller måste jag ha en insats även i den? I den nedre, T-kopplingen, har jag satt en planadapter som man skymtar i bilden.
 
4774 4774 skrev:
Så länge det är samma dimension och adekvata utbytbara kopplingar och rör så borde det fungera om det gjorde det innan det började läcka. Men kom du fram till varför det läckte så att det inte bara var en ny packning som behövdes alt lin som är för gammal och behöver lindas om?
Det var ett brott längs med gängorna i T-kopplingens övre del (12 mm): Närbild av en vit T-koppling med en spricka längs med gängorna i den övre delen, markerad med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att säga så där, nu är det gummipackning i slangen så drar man inte den så hårt så är det inga problem
( är det en kon kant då kan man skära sönder packningen om mar dra för hårt )
 
  • Gilla
BjörnF
  • Laddar…
Krilleman
B BjörnF skrev:
Är det en sk slätände eller inte?
Den här är att klassa som slät ända.
Halvkoppling eller anslutningsslang passar bra här.
Två metallrör med kopplingar, en slät ände och en ansluten till en vit slang, ligger på ett papper med linjer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


B BjörnF skrev:
Dessa delar är inköpta (till vänster i bilden):
[bild]
Vatette 15 T-rör med planadapter upptill för anslutningsslang är OK likt bilden.
Två rördelar: ett flexibelt metallrör och ett vitt fast rör med kopplingsdelar och en T-koppling, placerade på ett ljusgrått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det man ska veta är att Vatette inte godkänner att man blandar med andras delar på deras sortiment.

Det kommer inte alltså bli korrekt att göra det på detta sättet att blanda nytt och gammalt i samma koppling.

Bild på förutsättningar för installation, med varning om att inte blanda detaljer av annat fabrikat med System Vatette, markerad text i gult.
 
Fast hur ofta blir det problem att göra så?......Har man bara lite sunt förnuft och inte våldar ihop nåt så fungerar nog det mesta. Att vattette skriver som de gör är ju inget konstigt. Inte ens de som inte skriver nåt skulle ju inte ställa sig och ge nå garantier på nåt som är byggt av olika fabrikat. Om det nu skulle bli försäkringssak och nåt ska bevisas alltså......
 
Krilleman
S Stefan1972 skrev:
Fast hur ofta blir det problem att göra så?......Har man bara lite sunt förnuft och inte våldar ihop nåt så fungerar nog det mesta. Att vattette skriver som de gör är ju inget konstigt. Inte ens de som inte skriver nåt skulle ju inte ställa sig och ge nå garantier på nåt som är byggt av olika fabrikat. Om det nu skulle bli försäkringssak och nåt ska bevisas alltså......
Vatette är ju inte den mest "universala" kopplingen.
Konan är rätt säregen och "lång".

Ska man blanda så gör det med någelunda likvärdig koppling.
A-collection eller Conex...

Men man ska aldrig blanda om man kan undvika detta.
Om det läcker är lite olika.

Men det finns ingen lag på att man måste göra all VVS enligt normer och regler.
Det är valfritt.

Men jag rekommenderar alltid det rätta och försäkringsmässiga korrekta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Förvisso men det är nästan bara vatette produkter du inflikar och skriver detta just för att de har med detta i sina texter. Blir det försäkringssak och bevisbörda så kommer ingen tillverkare vara till nån hjälp om någon fnulat ihop nåt själv. Även om det inte framgår lika tydligt som hos Vatette.
 
Jag tester att behålla de gamla klämringarna. Funkar det inte får jag väl kapa av dem.

Men då blir det lite fel vinklel på avsticket till duschen och röret kommer längre ut från väggen, men det kanske inte spelar så stor roll. Gissar att man måste man kapa röret bakom klämringarna.
 
Ett tips om du vill ta bort klämningen är att ta en polygriptång och klämma på den runt om så brukar den lossna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.