Hej,

Vad har reparatören för ansvar vid felsökning och de åtgärder de gör?
Bärgvärmepannan har krånglat i ett år. Det har bytts styrkort, något moderkort och slutligen i maj cirkulationspumpen. Det är reparatören själv som föreslagit och gjort åtgärderna men inget har avhjälpt problemet. Cirk.pumpen byttes i mitten av maj och har fungerat nästan felfritt under den varma perioden då den knappt körs. Nu när kylan kom tillbaka och pannan är i vinterdrift igen återuppstår samma problem.
Kostnader för reparationer är uppe i nästan 30.000 kr, kostnad för ökad elförbrukning på grund av att elpatronen har fått gå är ca 20.000 kr.

Vad har reparatören för ansvar att det blir rätt när de bestämt åtgärd? Kan man reklamera en reparation?
 
  • Gilla
Joakim Staaf1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Knepig en och det är svårt att hävda att reparatörfirman har något ansvar om det inte har varit rent bedrägeri eller fullständigt ickefackmässig bedömning av de möjliga felet. Men sällan är man ju där utan det handlar om att reparatören ställer diagnos utifrån kvalificerade gissningar eller indikationer, rekommenderar ett arbete och får en accept från köparen. Konsumenten står då för risken att diagnosen är fel och att arbetet kanske är förgäves utifrån problemet med utrustningen.

Många av os känner nog igen det här från lagning av gamla bilar med diffusa symptom. Det gäller att hitta en extremt kunnig bilmeck med bra intuition.
 
  • Gilla
Dr Benz och 3 till
  • Laddar…
Låter som felsökning och reparation har utförts lite på en höft.

Personligen tycker jag att en seriös firma borde kunna ta hjälp och få support från tillverkaren och inte bara byta grejor i blindo. Du köper tjänsten att laga pumpen på ett fackmannamässigt sätt, det låter inte som det riktigt har blivit så.
Firman borde upplyst dig om att att de har svårt att lösa problemet och avvaktat ditt OK på fortsatt arbetet.


Kanske kan tillverkaren gå in med någon good will?
 
  • Gilla
Evakatarina och 2 till
  • Laddar…
Rent strukturellt så tror jag ingen skulle vilja felsöka något om man var tvungen att ta ett absolut ansvar för det hela. Då skulle man bara få hjälp med det mest uppenbara, jag ser inget annat alternativ än att konsumenten gör ett informerat beslut. Det är ju trots allt konsumenten som äger anläggningen och genom det underhållsansvaret i någon form.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 4 till
  • Laddar…
F FreddruS skrev:
Hej,

Vad har reparatören för ansvar vid felsökning och de åtgärder de gör?
Bärgvärmepannan har krånglat i ett år. Det har bytts styrkort, något moderkort och slutligen i maj cirkulationspumpen. Det är reparatören själv som föreslagit och gjort åtgärderna men inget har avhjälpt problemet. Cirk.pumpen byttes i mitten av maj och har fungerat nästan felfritt under den varma perioden då den knappt körs. Nu när kylan kom tillbaka och pannan är i vinterdrift igen återuppstår samma problem.
Kostnader för reparationer är uppe i nästan 30.000 kr, kostnad för ökad elförbrukning på grund av att elpatronen har fått gå är ca 20.000 kr.

Vad har reparatören för ansvar att det blir rätt när de bestämt åtgärd? Kan man reklamera en reparation?
Framkommer inte vad som inte fungerar som det ska. För att forumet ska kunna tänka på vad det ev. kan vara, så måste mer info om driften ges. Det finns några kluriga personer här. Det gäller aii inte gissa förmycket, då kan ett svar bli fel. Så försök att ge en så klar text av problemet som möjligt.
 
  • Gilla
Olle Melinder och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Inkompetent "reparatör".
För lite info från TS.
 
F FreddruS skrev:
Hej,

Vad har reparatören för ansvar vid felsökning och de åtgärder de gör?
Bärgvärmepannan har krånglat i ett år. Det har bytts styrkort, något moderkort och slutligen i maj cirkulationspumpen. Det är reparatören själv som föreslagit och gjort åtgärderna men inget har avhjälpt problemet. Cirk.pumpen byttes i mitten av maj och har fungerat nästan felfritt under den varma perioden då den knappt körs. Nu när kylan kom tillbaka och pannan är i vinterdrift igen återuppstår samma problem.
Kostnader för reparationer är uppe i nästan 30.000 kr, kostnad för ökad elförbrukning på grund av att elpatronen har fått gå är ca 20.000 kr.

Vad har reparatören för ansvar att det blir rätt när de bestämt åtgärd? Kan man reklamera en reparation?
Vad är felet som gör att den måste köras på Tillsats? Vad har du haft för larm på pumpen? Vilket märke är det? Fattas massor med info för att någon här ska kunna hjälpa dig.

Jag jobbar med värmepumpar, framförallt BV. så svara på min frågorn så skall jag ge dig svar.
 
Tanken med inlägget var egentligen inte för att lösa själva problemet med pumpen, utan rent om man kan ställa motkrav eller hävda att de har något typ av ansvar i frågan. Eller om man kan reklamera reparationen då det inte fungerat.
Det är en IVT-BVP som krånglar, och jag har kontakt med IVT-center i stan samt deras reparatörer. De har dels varit ett par stycken reparatörer som diskuterat problemet hos dem, och då även med deras pensionerade specialist samt att de säger att det diskuterat problemet med IVT som leverantör också.
Jag tror inte att det är en fullständig ickefackmässig bedömning, bara det att bedömningarna har träffat fel än så länge och det drabbar bara mig med stress, min plånbok och komforten hemma.
Reparatörerna i sig verkar kunniga, de är serviceinriktade, trevliga, svarar på samtal och kommer på utsatta tider. Är överlag väldigt nöjd med hur de hanterar allt annat!

Jag ifrågasatte det senaste reparationsförslaget med att byta cirkulationspumpen på kalla sidan då jag inte trodde på det. Men de hävdade att de trodde på den lösningen, och även IVT som leverantör hade sagt det. Så ja, jag godkände reparationen. Jag försökte få igenom att om det inte fungerar så får de vackert återmontera min gamla pump och inte ta betalt för kostnaden, jag kunde sträcka mig till att betala en del av arbetet. Men detta gick de inte med på utan sa att det är jag själv som får stå med risk och kostnad.
Reparatören har kommit med rekommenderade åtgärder, som jag på något sätt då har godkänt dem att utföra men som inte åtgärdat problemet. Jag är själv ingen specialist på området utan bara en villaägare med litet intresse för tekniken i huset (jobbar inom annan sektor inom bygg).

Jag gissar att svaret är att jag bara får bita i det sura äpplet och gå vidare, men är trots allt fler reparationer som kommer då problemet inte är löst.

För er som undrar vad felet är så kommer här en lite längre redogörelse:
Info:
IVT Greenline HE17, 14 år gammal, två borrhål á 180 m. Hålen har visat sig vara parallellkopplade utan att det går att inbördes styra flöde i slangarna. Detta då jag lät gräva upp kring energibrunnarna för att se om slangarna var skadade, det var dem inte men detta visade sig då.

Problem:
November 2023 började pannan larma för "Utlöst Lågtryckspressostat". Upptäckte att det främst var då vädret gick från kallare till mildväder, men även helt random annars också. Under hela vintern har jag sedan behövt nästan dagligen gå ner och kvittera bort meddelandet för att sluta gå på elpatron, oftast har det inte hjälpt men till och från kunde det gå något dygn utan elpatron, någon enstaka gång hela tre dagar!
Reparatörens bedömning var då att det är borrhålet som fryser eller att det är tjälen. Dock i december har ju tjälen sällan hunnit gå så långt ner än. Jag tyckte det kändes som något annat fel på slingan, typ att det var skräp i den, men de höll inte med om det.
Samma felmeddelanden fortsatte hela tiden. I januari började elpatronen klaga på överhettning (tror jag det när den jobbar på 9kW dygnet runt!). PSU-kortet brände så fick ta in jouren för att laga det på helgen.
Någonstans här försökte de sätta pumpen på kontinuerlig drift, det hjälpte drygt en vecka och sedan var "Utlöst lågtryckspresostat" tillbaka. De var här lite senare, oklart när men februari-mars, och försökte spola igenom slangen men det hjälpte inte. Efter detta sa de i slutet av mars att det troligen är cirk.pumpen som är kass och glappar. Jag sa att jag inte riktigt trodde på det och inväntade våren och att tjälen försvann. Problemet kvarstod och jag lät gräva fram slingan som visade sig vara hel och fin. Så då gick jag med på att göra den dyrare reparationen och byta pumpen. När pumpen väl var bytt var sommarvädret igång i slutet av maj och har efter det bara fått något meddelande "Tillfälligt värmepumpsstopp". Fram till för två veckor sedan då det blev kallare igen och pannan sattes i vinterdrift, då började om igen. Inte lika ofta än så länge, men fortfarande flera stopp på två veckor. Det är även määäängder med felmeddelande i informationsloggen om "Tillfälligt värmepumpstopp" samt "Låg temperatur köldbärare ut".
När kompressorn arbetar och cirkpumpen går, så är temp in ca +5,8 till +6,2 grader, och det jag sett är att det är -0,1 till +0,5 grader på utsidan. I vintras gick ut-tempen ner till -5 någonting när jag råkat vara där och titta, men då stannar den ju också.
Nu vill de byta baskortet och hävdar att det kan vara ett relä där som glappar så att cirk.pumpen inte alltid startar när kompressorn startar. Vill i detta veta om jag kan ställa motkrav, börjar tröttna på reparationerna inte löser problemet. Andra alternativet de säger är att koppla om och sätta in styrning på slingorna och avstängningsmöjligheter för att kunna forcera flöden i bara ett borrhål i taget. Men för min del innebär det att demontera en stor del av altanen, så både kostar och tar tid. Det kan ju ha kommit massa luft i ena slingan så att det bara är en som fungerar. (för typ 2-2,5 år sedan sprack en mutter som gjorde att det läckte i köldslingan, så då gick pumpen torr och kan ha tryckt in luft).
Plötsligt i samtalet idag dök det även upp att när det varit liknande fel hos andra så har de bytt baskortet och då har problemet magiskt löst sig. Så jag undrar ju lite varför de inte bytte kortet först (för endast cirka 3000 kr) mot att byta en cirk.pump för närmre 19.000.
Lutar åt att låta dem testa att byta kortet, men om det inte fungerar med även detta så vill jag på något sätt få dem att i alla fall ta tillbaka kortet. Vet inte om man kan kräva sådant? Om inte kommer jag ha en hel uppsättning med reservdelar framöver (PSU-kort där jag egentligen bara tror att det är säkringen som har gått, snart ett BAS-kort, cirk.pump, ett extra vitt tryckkärl).
 
F FreddruS skrev:
Tanken med inlägget var egentligen inte för att lösa själva problemet med pumpen, utan rent om man kan ställa motkrav eller hävda att de har något typ av ansvar i frågan. Eller om man kan reklamera reparationen då det inte fungerat.
Det är en IVT-BVP som krånglar, och jag har kontakt med IVT-center i stan samt deras reparatörer. De har dels varit ett par stycken reparatörer som diskuterat problemet hos dem, och då även med deras pensionerade specialist samt att de säger att det diskuterat problemet med IVT som leverantör också.
Jag tror inte att det är en fullständig ickefackmässig bedömning, bara det att bedömningarna har träffat fel än så länge och det drabbar bara mig med stress, min plånbok och komforten hemma.
Reparatörerna i sig verkar kunniga, de är serviceinriktade, trevliga, svarar på samtal och kommer på utsatta tider. Är överlag väldigt nöjd med hur de hanterar allt annat!

Jag ifrågasatte det senaste reparationsförslaget med att byta cirkulationspumpen på kalla sidan då jag inte trodde på det. Men de hävdade att de trodde på den lösningen, och även IVT som leverantör hade sagt det. Så ja, jag godkände reparationen. Jag försökte få igenom att om det inte fungerar så får de vackert återmontera min gamla pump och inte ta betalt för kostnaden, jag kunde sträcka mig till att betala en del av arbetet. Men detta gick de inte med på utan sa att det är jag själv som får stå med risk och kostnad.
Reparatören har kommit med rekommenderade åtgärder, som jag på något sätt då har godkänt dem att utföra men som inte åtgärdat problemet. Jag är själv ingen specialist på området utan bara en villaägare med litet intresse för tekniken i huset (jobbar inom annan sektor inom bygg).

Jag gissar att svaret är att jag bara får bita i det sura äpplet och gå vidare, men är trots allt fler reparationer som kommer då problemet inte är löst.

För er som undrar vad felet är så kommer här en lite längre redogörelse:
Info:
IVT Greenline HE17, 14 år gammal, två borrhål á 180 m. Hålen har visat sig vara parallellkopplade utan att det går att inbördes styra flöde i slangarna. Detta då jag lät gräva upp kring energibrunnarna för att se om slangarna var skadade, det var dem inte men detta visade sig då.

Problem:
November 2023 började pannan larma för "Utlöst Lågtryckspressostat". Upptäckte att det främst var då vädret gick från kallare till mildväder, men även helt random annars också. Under hela vintern har jag sedan behövt nästan dagligen gå ner och kvittera bort meddelandet för att sluta gå på elpatron, oftast har det inte hjälpt men till och från kunde det gå något dygn utan elpatron, någon enstaka gång hela tre dagar!
Reparatörens bedömning var då att det är borrhålet som fryser eller att det är tjälen. Dock i december har ju tjälen sällan hunnit gå så långt ner än. Jag tyckte det kändes som något annat fel på slingan, typ att det var skräp i den, men de höll inte med om det.
Samma felmeddelanden fortsatte hela tiden. I januari började elpatronen klaga på överhettning (tror jag det när den jobbar på 9kW dygnet runt!). PSU-kortet brände så fick ta in jouren för att laga det på helgen.
Någonstans här försökte de sätta pumpen på kontinuerlig drift, det hjälpte drygt en vecka och sedan var "Utlöst lågtryckspresostat" tillbaka. De var här lite senare, oklart när men februari-mars, och försökte spola igenom slangen men det hjälpte inte. Efter detta sa de i slutet av mars att det troligen är cirk.pumpen som är kass och glappar. Jag sa att jag inte riktigt trodde på det och inväntade våren och att tjälen försvann. Problemet kvarstod och jag lät gräva fram slingan som visade sig vara hel och fin. Så då gick jag med på att göra den dyrare reparationen och byta pumpen. När pumpen väl var bytt var sommarvädret igång i slutet av maj och har efter det bara fått något meddelande "Tillfälligt värmepumpsstopp". Fram till för två veckor sedan då det blev kallare igen och pannan sattes i vinterdrift, då började om igen. Inte lika ofta än så länge, men fortfarande flera stopp på två veckor. Det är även määäängder med felmeddelande i informationsloggen om "Tillfälligt värmepumpstopp" samt "Låg temperatur köldbärare ut".
När kompressorn arbetar och cirkpumpen går, så är temp in ca +5,8 till +6,2 grader, och det jag sett är att det är -0,1 till +0,5 grader på utsidan. I vintras gick ut-tempen ner till -5 någonting när jag råkat vara där och titta, men då stannar den ju också.
Nu vill de byta baskortet och hävdar att det kan vara ett relä där som glappar så att cirk.pumpen inte alltid startar när kompressorn startar. Vill i detta veta om jag kan ställa motkrav, börjar tröttna på reparationerna inte löser problemet. Andra alternativet de säger är att koppla om och sätta in styrning på slingorna och avstängningsmöjligheter för att kunna forcera flöden i bara ett borrhål i taget. Men för min del innebär det att demontera en stor del av altanen, så både kostar och tar tid. Det kan ju ha kommit massa luft i ena slingan så att det bara är en som fungerar. (för typ 2-2,5 år sedan sprack en mutter som gjorde att det läckte i köldslingan, så då gick pumpen torr och kan ha tryckt in luft).
Plötsligt i samtalet idag dök det även upp att när det varit liknande fel hos andra så har de bytt baskortet och då har problemet magiskt löst sig. Så jag undrar ju lite varför de inte bytte kortet först (för endast cirka 3000 kr) mot att byta en cirk.pump för närmre 19.000.
Lutar åt att låta dem testa att byta kortet, men om det inte fungerar med även detta så vill jag på något sätt få dem att i alla fall ta tillbaka kortet. Vet inte om man kan kräva sådant? Om inte kommer jag ha en hel uppsättning med reservdelar framöver (PSU-kort där jag egentligen bara tror att det är säkringen som har gått, snart ett BAS-kort, cirk.pump, ett extra vitt tryckkärl).
Har man bytt pressostat? Läcksökt kompressor/brinekrets? Spolat borrhålet? Verkar som man gjort de "lätta" grejerna. Finns flertalet felsökning kvar.

Sen hade jag personligen aldrig tagit betalt för att "testa" om en ny cirkpump löser problemet. Utan satt in en i samråd med dig för att se om det faktiskt löser något och avvaktar med att fakturera.
 
  • Gilla
FreddruS
  • Laddar…
S.Areng S.Areng skrev:
Har man bytt pressostat? Läcksökt kompressor/brinekrets? Spolat borrhålet? Verkar som man gjort de "lätta" grejerna. Finns flertalet felsökning kvar.

Sen hade jag personligen aldrig tagit betalt för att "testa" om en ny cirkpump löser problemet. Utan satt in en i samråd med dig för att se om det faktiskt löser något och avvaktar med att fakturera.
Sorry, såg nu om sprucken mutter. Då är det gjort sedan tidigare.
 
S.Areng S.Areng skrev:
Har man bytt pressostat? Läcksökt kompressor/brinekrets? Spolat borrhålet? Verkar som man gjort de "lätta" grejerna. Finns flertalet felsökning kvar.

Sen hade jag personligen aldrig tagit betalt för att "testa" om en ny cirkpump löser problemet. Utan satt in en i samråd med dig för att se om det faktiskt löser något och avvaktar med att fakturera.
Kompressor är kontrollerad, man har spolat borrhålet men trodde att det var seriekopplat då det inte synts att det var parallellt (bara en slang in och en ut ur huset). Därav är ena alternativet nu att gräva upp och göra om slingan med ventiler för flödesstyrning. Byte av presostat visste jag inte ens var möjligt - jag trodde det var pumpen som gav det felet. Under vintern har ju slingan fryst igen, så därför har de nog inte tänkt på att det är presostaten som är trasig, utan antingen pumpen, styrningen av pumpen eller fel i slingan.

Nej, jag tycker också det är lite konstigt. Samma sak med baskortet nu då som jag inte tror de kommer acceptera att byta tillbaka om det inte hjälper.
 
För lite sprit i köldbäraren kan göra att det fryser på i förångaren efter en tid med utlöst lågtryckspressostat.
 
  • Gilla
S.Areng
  • Laddar…
S
F FreddruS skrev:
Kompressor är kontrollerad, man har spolat borrhålet men trodde att det var seriekopplat då det inte synts att det var parallellt (bara en slang in och en ut ur huset). Därav är ena alternativet nu att gräva upp och göra om slingan med ventiler för flödesstyrning. Byte av presostat visste jag inte ens var möjligt - jag trodde det var pumpen som gav det felet. Under vintern har ju slingan fryst igen, så därför har de nog inte tänkt på att det är presostaten som är trasig, utan antingen pumpen, styrningen av pumpen eller fel i slingan.

Nej, jag tycker också det är lite konstigt. Samma sak med baskortet nu då som jag inte tror de kommer acceptera att byta tillbaka om det inte hjälper.
Vart i Dalarna håller du hus? Om dom misstänker ett specifikt relä så kanske jag kan hjälpa dig att byta bara relät och inte hela kretskortet.
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Vi brukar sätta värmepumparna på kontinuerlig drift, försvinner larmet så vet man att reläet på BAS-kortet är boven. I ditt fall så har larmet kommit tillbaka, så jag tror inte på att det är problemet. Tidvis verkar temperatur ut/in vara rätt hög. Om jag inte misstar mig så larmar den vid 7 grader delta. Har man kontrollerat temperaturgivarna och att expansionskärlet/trycket är OK?


I övrigt så hade vi godkänt att dela på kostnaderna med köldbärarpumpen ifall den inte var problemet.
 
  • Gilla
S.Areng
  • Laddar…
Jag kan väldigt lite om värmepumpar men lite mer om reklamationer. Ett exempel som kommer till minnes är en vän som fick problem med kameran i vindrutan på en hyssat ny bil. Inte nybilsgaranti men det täcktes av motorskadeförsäkringen. Hedins bytte nån del, lämnade ut bilen som "lagad" och fakturerade försäkringsbolaget. Nån vecka senare kom samma fel tillbaka, delen som va bytt va mao inte orsaken till felet, och min vän ringde ånyo till försäkringsbolaget men nu va det stopp. Pga Hedins sagt att bilen va lagad och fakturerat så va ärendet numera en reklamation. Hedins fick ta kostnaden för fortsatt felsökning.

Så det handlar om vilken utfästelse man fått från reparatören i detta fallet. Har de sagt att felet är avhjälpt kan man reklamera. Troligtvis är de mer luddiga i sitt ansvar och bara kallar det löpande felsökning eller nåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.