Hej. Jag har sett på ett hus som är till salu. Står en bergvärme pump av märket NIBE 1245-8 cu i källaren. Varmvattenberedaren i den är visst på ca 180 liter. Pumpen på 8 kw. Jag gillar att ta varma bad i minst 42-43 gradigt
vatten. Jag är lite osäker om denna klarar av detta ? 😁 Någon med erfarenhet av en sån här modell och kan 180
liter vara för litet ? 🧐
 
Werner Wogel Werner Wogel skrev:
Hej. Jag har sett på ett hus som är till salu. Står en bergvärme pump av märket NIBE 1245-8 cu i källaren. Varmvattenberedaren i den är visst på ca 180 liter. Pumpen på 8 kw. Jag gillar att ta varma bad i minst 42-43 gradigt
vatten. Jag är lite osäker om denna klarar av detta ? 😁 Någon med erfarenhet av en sån här modell och kan 180
liter vara för litet ? 🧐
Kan inte 1245 men vi har en 1215 och den går att trigga höjning av varmvattentemperatur inför ett bad.
 
  • Gilla
Werner Wogel
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Kan inte 1245 men vi har en 1215 och den går att trigga höjning av varmvattentemperatur inför ett bad.
Är den på 5 kw ?
 
Werner Wogel Werner Wogel skrev:
Hej. Jag har sett på ett hus som är till salu. Står en bergvärme pump av märket NIBE 1245-8 cu i källaren. Varmvattenberedaren i den är visst på ca 180 liter. Pumpen på 8 kw. Jag gillar att ta varma bad i minst 42-43 gradigt
vatten. Jag är lite osäker om denna klarar av detta ? 😁 Någon med erfarenhet av en sån här modell och kan 180
liter vara för litet ? 🧐
Då får du sätta en VVB i serie på 300 liter efter VP för att kunna bada i den tempen, ska kopplas på ett visst sätt.
 
J jonaserik skrev:
Då får du sätta en VVB i serie på 300 liter efter VP för att kunna bada i den tempen, ska kopplas på ett visst sätt.
Jasså du tror det ? 😁
 
Werner Wogel Werner Wogel skrev:
Är den på 5 kw ?
7,5
 
Det brukar gå att få ut ca 240 liter 40 gradigt varmvatten med normal varmvatteninställning. Men gör som tidigare har skrivit. Kör en engångshöjning till 60 el 65°C så räcker det till ett bad.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.