Hej. Behöver dra en massa nätverkskablar genom hallen när vi nu skall tapetsera om, och tänkte byta ut taklisterna mot kabelkanaler. (kanske denna tråd borde ligga i kategorin Internet istället för El)

Jag tittar nu på Schneider OptiLine Mini 18x45
https://www.se.com/se/sv/product-range/60640-optiline-mini/#products
https://www.elbutik.se/product.html/optiline-minikanal

Problemet är att jag blir osäker på hur nära taket jag kan montera den, men fortfarande ha möjlighet att öppna kanalen. Det är snäppfästen på locket så den rekommenderas att öppnas med skruvmejsel.

---

En relaterad fråga, jag har två flexrör som skall dras nätverkskabel i som mynnar ut i väggen där denna kabelkanal kommer vara. Jag vill helst att dessa döljs helt av kabelkanalen, räcker det att göra hål i "botten" på kabelkanalen och på något sätt fästa flexrören i väggen eller liknande?
Alternativt så sätter jag en infälld dosa i väggen som flexrören fästs i och kabelkanalen går över denna dosa, men jag är osäker på hur jag skall få det snyggt.
(jag har väggen delvis öppen för tillfället, så kan sätta dosa utan problem)
 
  • Illustration som visar steg-för-steg anvisningar för att öppna en Schneider OptiLine kabelkanal med snäppfästen och hjälp av en skruvmejsel.
  • Öppen väggsektion i en hall med synliga flexrör som sticker ut, som förberedelse för att dra nätverkskablar och montera kabelkanaler nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra hål i botten på kanalen så dom mynnar i kanalen, rör/slangar limmas med silkon i väggskivan och går in en cm och limmas i kanalen om möjligy. Tänk på att borra horrisentalt i kanalen så den täcker hålen i väggen. det med att kunna öppna kanelen beror på sorten, är det snäppen på båda sidor så blir det några milimeters springa mot taket, brukar gå att ha kloss, då väggarna är böjliga, du får prova hur du gör.
 
Ja snäppfästen på varje sida. ”Sidan” går helt ner mot botten (se skiss från manual). Har tagit hem en kanal på prov men vill inte skruva upp den ifall jag går för något annat och skall lämna tillbaka. Kanske måste ta risken att skruva upp den så jag får test-öppna mot taket.

Angående limma rören: lite osäker på hur det håller när man drar kablarna. Kommer nog behöva dra något i rören efter allt är monterat. Upplysningsvis är väggen spånskiva+gipsskiva totalt 20mm
 
U ulvesked skrev:
Ja snäppfästen på varje sida. ”Sidan” går helt ner mot botten (se skiss från manual). Har tagit hem en kanal på prov men vill inte skruva upp den ifall jag går för något annat och skall lämna tillbaka. Kanske måste ta risken att skruva upp den så jag får test-öppna mot taket.

Angående limma rören: lite osäker på hur det håller när man drar kablarna. Kommer nog behöva dra något i rören efter allt är monterat. Upplysningsvis är väggen spånskiva+gipsskiva totalt 20mm
Du får ta en annan kanal som inte har locket ner på utsidan, är det på utsidan är det kört med att sätta den kloss tak, finns en typ på Classes med bara ett lock rakt på, finns andra fabrikat med.
 
A avh67f skrev:
Håller med jonaserik. Brukar gå bra att montera kloss mot. Det är en liten kant på båda sidor som ger en distans mot vägg/tak. Locket går ju öppna på bägge sidorna också.

Finns detta för fastlåsning av slang: [länk]
Den var smart! Tack. Då blir det en sådan lösning
 
J jonaserik skrev:
Du får ta en annan kanal som inte har locket ner på utsidan, är det på utsidan är det kört med att sätta den kloss tak, finns en typ på Classes med bara ett lock rakt på, finns andra fabrikat med.
Det var det jag misstänkte. Blir snyggare med denna där det inte är så synlig skarv mot locket men hopplöst att inte kunna öppna.
 
U ulvesked skrev:
Det var det jag misstänkte. Blir snyggare med denna där det inte är så synlig skarv mot locket men hopplöst att inte kunna öppna.
Se bara till att ett lock går över en skarv på rännan, inga generalskarvar, då delar sig rännan där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.