Vi tittar på ett hus på 150 m2 med pelletspanna. Är det ett bra och kostnadseffektivt system?
Enligt mäklaren har de gjort av med ca 5 pall pellets/år.

Är det krångligt med pellets?
Tips?
 
Robert63 Robert63 skrev:
Vi tittar på ett hus på 150 m2 med pelletspanna. Är det ett bra och kostnadseffektivt system?
Enligt mäklaren har de gjort av med ca 5 pall pellets/år.

Är det krångligt med pellets?
Tips?
Byt till bergvärme.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byt till bergvärme.
Ok, det kan säkert vara ett bättre alternativ, men tar gärna emot lite tips på just pellets som sitter i huset.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Är det krångligt med pellets?
Tips?
Ja och eventuellt nej.
Har själv haft en pelletspanna (ämnad för pellets) där jag fyllde upp bingen med en pall pellets och sedan kunde den nästan tugga i sig hela pallen utan tillsyn men man tappar effekt om man inte pysslar om med lite sotning. Det största problemet jag upplevde var att hämta och fylla på pellets.
Rev ut den i vintras för luft/vatten och då ser man hur bra man kan ha det 😁
Inget arbete helt plötsligt.
Men fick investera i en avfuktare då man helt plötsligt saknade något som gjorde av med luften.
Jag hade inte skippat huset men kanske hade haft med en plan på en värmepump då pelletspriset har stuckit iväg rejält senaste åren.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Vi tittar på ett hus på 150 m2 med pelletspanna. Är det ett bra och kostnadseffektivt system?
Enligt mäklaren har de gjort av med ca 5 pall pellets/år.

Är det krångligt med pellets?
Tips?
Skulle undersöka om det är lätt att komplettera systemet med en enkel luft-vattenvarmepump. Monoblock och installera själv, om det befintliga kan kompletteras utan större ombyggnationer.

Då köra bivalent, vill säga, LVVP tar det mästa på vår och höst och pelletspannan kommer in, när det blir kalt och uppvärmningsbehovet är större.

På så vis kan man hålla investeringskostnad lågt och har ett system som klarar den kalla perioden. Blir mindre pellets att köpa. Oftas kan pellets konkurrera med värmepump, när det blir kalt, då elpriset kan vara högre och verkningsgraden på värmepumpen lägre.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
På så vis kan man hålla investeringskostnad lågt och har ett system som klarar den kalla perioden. Blir mindre pellets att köpa. Oftas kan pellets konkurrera med värmepump, när det blir kalt, då elpriset kan vara högre och verkningsgraden på värmepumpen lägre.
Jag hade liknande tankar för min far som kör pellets. Det blir ju många säckar varje vinter och gubben börjar bli äldre... Men jag föreslog LLVP då det också är väldigt varmt på sommaren och man vill ha kyla
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Pellets i sig är inte så krångligt, speciellt inte med en lite modernare panna. Är det en gammal konverterad oljepanna som jag hade så blir det till att sota den minst en gång i veckan för att ha någorlunda verkningsgrad.

Anledningen till att jag bytte pellets mot en värmepump var kostnaden för pellets. Det går inte att få ekonomi i det med dagens pelletspriser. Jag har dock sparat pannan och kan sparka igång den om elpriset skulle sticka iväg till 6 kr.

Om huset passar er så avstå inte pga pelletspannan, men ta med i beräkningarna vad det skulle kosta att byta ut den mot bergvärme eller luftvatten.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar. Vi är inte så sugna på att börja med en större investering då det är annat som har större fokus, men en LLVP blir det. I energideklarationen står den med som ett förslag där den sänker med 8000 kwh/år från nuvarande 28800. Gillar dessutom kyla.

Det här med elpatron, kan man själv välja när man växlar mellan pelletsdrift och patron? Tänker inte bara sommartid, utan att även övriga året styra den efter lågt elpris.
 
B
Robert63 Robert63 skrev:
Tack för bra svar. Vi är inte så sugna på att börja med en större investering då det är annat som har större fokus, men en LLVP blir det. I energideklarationen står den med som ett förslag där den sänker med 8000 kwh/år från nuvarande 28800. Gillar dessutom kyla.

Det här med elpatron, kan man själv välja när man växlar mellan pelletsdrift och patron? Tänker inte bara sommartid, utan att även övriga året styra den efter lågt elpris.
Elpatron vs pellets är som gjort för att fixa med homeassistant och fjärrstyrd enhet typ shelly. Det kommer säkert vara ett antal h då o då under vintern när elpatron är bättre än pellets. Så fort det blåser lite och är ett par plusgrader på vintern är elen billig.

Det är lite samma beräkning man bör göra, men svårare (efter cop beror på utetemp) om du fixar en LLVP eller LVVP, men det kommer vara extremt många h per år där värmepumpen slår pellets, i princip kan man låta värmepumpen gå så mycket som möjligt så länge elen inte blir väldigt dyr och skippa den avancerade styrningen
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Tack för bra svar. Vi är inte så sugna på att börja med en större investering då det är annat som har större fokus, men en LLVP blir det. I energideklarationen står den med som ett förslag där den sänker med 8000 kwh/år från nuvarande 28800. Gillar dessutom kyla.

Det här med elpatron, kan man själv välja när man växlar mellan pelletsdrift och patron? Tänker inte bara sommartid, utan att även övriga året styra den efter lågt elpris.
Sommartid ska du väl inte elda pellets. Pluggat rökrör och elpatronen för varmvattnet.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Gör inte något dumt. Om pelletspannan inte ska användas så ersätter man inte med en luft/luft. Använd det vattenburna systemet som finns men med en annan energikälla.

Jag har både luft/luft och luft/vatten. Den här perioden som är ganska mild men kalla nätter är det inga problem alls med L/L att hålla temperaturen. Men problemet är vid kalla nätter att det blir kondens på fönsterrutorna.

Därför växlade jag i förrgår och körde igång L/V med det vattenburna systemet för att slippa dessa problem.

Förhoppningsvis har huset du kollar på radiatorer som fungerar med värmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.